Senaste nytt

Vilken hotellkedja ska jag välja - Accor eller Hilton?

Rickard_O

Medlem
Hej alla,

Står i lite av vad jag känner är ett vägskäl när det kommer till att välja vilken kedja jag ska gå 'all in' i nu i slutet på 2021.

Min fråga är helt enkelt, vad kommer jag ha mest nytta av poängmässigt alternativt statusmässigt i framtiden?

Förutsättningarna är att jag besitter ett guld hos Hilton idag som nu blivit förlängt till 2023 och ett silver hos Accor (Helt egen intjänat under dom två månaderna man kunde resa 2020:D).

Bokade resor för resterande del av 2021 är, 2 nätter i Tallinn, 1 natt Polen och 10 dagar på Zanzibar.
Det är dessa jag känner mig lite splittrad inför då Accor som kedja passar mig bättre egentligen då jag oftast bor på deras mer budgetalternativ när jag reser i västeuropa och när man är i östeuropa/asien kan plånboken klara av Hilton om det är så, men där finns ju oftast även bra Accoralternativ.

Ser inte riktigt fördelarna med att bli Accor guld jämfört med Hilton gulds perks, men mina framtida resor kanske troligtvis mer kommer styra åt Accor rent generellt då oftast dom träffar min budget bättre än Hilton.

Helt enkelt, vad hade ni gjort?
 
Helt enkelt, vad hade ni gjort?

Mina 5 ören: Jag gillar själv Accors hotell bättre, och om ditt huvudsakliga resande kommer vara i europa på budgethotell och i asien på finare hotell, så kommer du ha mycket att välja på hos Accor. Dock skulle jag påstå att bonusprogrammet är svagare. Hos Accor är poängen värda "reda pengar", så man kan använda dem som delbetalning av vilken hotellnatt som helst, vilket gör programmet väldigt enkelt men också omöjligt att "maximera". Hos Hilton finns det, likt med flygresor, möjligheten att få boende otroligt mycket billigare med poäng än om man betalar med pengar, så om man är flexibel och beredd att jaga så går det att få ut mycket bättre värde därifrån.

För min del har jag valt att försöka både äta kakan och ha den kvar, dvs köra på två program: Hilton i USA, Accor i asien. Att bibehålla guld i båda programmen hade dock varit omöjligt (för mig) utan hjälp. Jag har Amex Platinum, men utan det hade jag gett upp Hilton. För Accor har jag ibland tagit hjälp av Ibis Business för att säkra guld. Kostnaden har jag räknat hem på (ej garanterade, men ganska vanligt förekommande) rumsuppgraderingar.
 
Toppen