Senaste nytt

Vilken försäkring gäller vid bonusresa?

Jag har från Amex fått uppgiften om att hela försäkringen gäller om skatter och avgifter för bonusresan är betald med deras kort. Har jag fått fel uppgifter?

Det verkar vara så - jag har precis skickat in "claim" till SAS American Express efter att våra väskor blev 9 timmar försenade. Verkar inte vara några frågetecken, flög på SAS award men skatter och avgifter var betalade med SAS American Express.
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar vara så - jag har precis skickat in "claim" till SAS American Express efter att våra väskor blev 9 timmar försenade. Verkar inte vara några frågetecken, flög på SAS award men skatter och avgifter var betalade med SAS American Express.

Jag har fått ersättning från Amex av bonusresor med bmi, US Airways, American Airlines miles förut. Så bonusresa med SAS EuroBonus poäng är inte ett krav.
 
Jag har nu pratat med försäkringsbolaget och de lät rätt osäkra. De goda nyheterna är att de verkar ersätta poängen men de kunde bara spekulera hur. Representanten sa att de kunde be om att flygbolaget skulle värdera poängen eller att vi skulle få resans värde ersatt för att kunna boka en ny.

Poängens värde vet jag inte om det hjälper, tror inte det är möjligt att köpa tillbaka så många poäng. Å resans värde tycker jag det verkar svårt för dem att ersätta, hur ska det räknas? Så som vi ursprungligen bokats, så som vi ändrade till eller vad samma resrutt kostar på vår nya resdag? Vår ursprungliga resrutt kostar cirka 50000 kr per person...

Blir det aktuellt att avboka ska jag försås också höra med flygbolaget vad de kan göra, men mina poäng har gått ut så att få tillbaka dem är definitivt inte möjligt. Att boka om skulle kunna fungera eventuellt, men då börjar XX nya timmars arbete med att hitta 3 lediga platser i affärsklass...

Jag hör gärna erfarenheter och tankar från andra här på sidan!

Sitter idag i samma sits. Fast mitt försäkringsbolag vill inte ersätta för att de inte kan räkna ut hur mkt en poäng är värd.

Samt har de argumentet att resan inte är betald med pengar till 75%.

Hur gick det för dig? Fick du ut någonting? Vilken försäkring gällde det?
 

jumbooze

Medlem
Sitter idag i samma sits. Fast mitt försäkringsbolag vill inte ersätta för att de inte kan räkna ut hur mkt en poäng är värd.

Samt har de argumentet att resan inte är betald med pengar till 75%.

Hur gick det för dig? Fick du ut någonting? Vilken försäkring gällde det?
Vilka poäng gäller det för dig? Och vilken försäkring?
Har en kompis som hamnar lite i samma sits då med Eurobonuspoäng och Amex försäkring men där är ersättningsfrågan lite oklar på grund av andra faktorer.
 
Hej forumet,
Min fru har blivit sjuk i Mexico och vi har fått en läkare, som också ska skriva ett intyg samt mediciner och liknande. Har Hedvig som hemförsäkring samt betalat resan med Amex premium. Hon har varit sjuk tio av tolv dagar. Vad kan vi räkna med för ersättning? Försökt att läsa, flyget är bonusbiljett.
 

jonten

Medlem
Hej forumet,
Min fru har blivit sjuk i Mexico och vi har fått en läkare, som också ska skriva ett intyg samt mediciner och liknande. Har Hedvig som hemförsäkring samt betalat resan med Amex premium. Hon har varit sjuk tio av tolv dagar. Vad kan vi räkna med för ersättning? Försökt att läsa, flyget är bonusbiljett.
Vad läste du dig fram till, vad är din tolkning så kan vi kanske hjälpa till
 
Hej forumet,
Min fru har blivit sjuk i Mexico och vi har fått en läkare, som också ska skriva ett intyg samt mediciner och liknande. Har Hedvig som hemförsäkring samt betalat resan med Amex premium. Hon har varit sjuk tio av tolv dagar. Vad kan vi räkna med för ersättning? Försökt att läsa, flyget är bonusbiljett.
Ring försäkringsbolaget och fråga. Det gör man väl första dagen?
 
Inte första dagen av magsjuka, men när det blir aktuellt med läkare så ska vi göra det. Svårt att få något kontoret, står mest om akuta förhållanden, men Hedvig bad mig skicka in all kostnader, vet ju att de inte ersätter bonusresor, kanske hoppades på att någon här upplevt likadant. Aja tack ändå.
 
Toppen