Senaste nytt

Vilken är din favoritresebyrå och varför?

Gnopps

Medlem
"Problemet" med att skapa en resebyrå är räkningarna från flygbolagen. Bokar du något på fel sätt skickar flygbolagen senare en räkning på mellanskillnaden plus en administrationskostnad. Sådant skrämmer mig. Jag sålde en gång en specialpris med Lufthansa på ett mindre flygbolags biljett och glömde kolla vad som gällde för det specialpriset. Det visade sig att just det priset inte tillät att man sålde det på någon annans biljett så det kom en räkning på runt EUR 2500 för mellanskillnaden till en biljett jag skulle fått sälja + avgift.

Det är absolut inte omöjligt men tyvärr är det inte så lätt som jag tror många hoppats på. I USA finns det flera resebyråer som hyr ut sina system till hemmaförsäljare, sök på "host travel agency".
 

agehall

Medlem
Jo, jag har sett att det finns gott om möjligheter i USA, men jag har inte hittat någon som funkar i europa.

Och ja, jag är fullt medveten om att det inte bara är att mata in bokningskoder från ITA Matrix. Det krävs en hel del utöver det..
 

Senator

Moderator
jag skulle gladligen outsourca den tid jag idag lägger på mina bokningar till någon annan för ett fast arvode per bokning. Måste dock vara någon som initialt lägger tid på att förstå hur jag vill ha det
 
Toppen