Senaste nytt

Vilka udda transportmedel har ni åkt med?

mry

Medlem
Om definitionen av ett transportmedel är ett något som medför att man inte kommer tillbaka till samma ställe man startade ifrån klassar väl inte min resa med x2 inte in där...
[video=youtube;TpiWnOFSD_o]http://www.youtube.com/watch?v=TpiWnOFSD_o[/video]
iof har jag oxå åkt "floomride" i lite olika utföranden och balder osv med men är de transportmedel? ;)
 

possum

Medlem
Nybohovshissen åkte jag ofta när jag bodde vid telefonplan. Om man steg av T-banan vid liljeholmen kunde man åka den klart kultiga skapelsen upp på berget och sedan ha en lämplig sträcka kvar att promenera av sig ruset en fredagskväll ;)

Annars är det mest udda transportmedel jag åkt en MC-taxi i monsunregn i Kochi. Vi var två 80 kilos-klumpar och en stackars förare på den hårt ansatta kinesiska 250-kubikaren.

Jag har även åkt Skansens linbana och Nybohovshissen. Den senare är nog lite av en doldis och inte känd för så många, men skapligt udda. Den är inredd som en tunnelbanevagn, och namnet hiss är nästan lite missledande, då den mer är en linbana till sin karaktär.
Nybohovshissen - Wikipedia
 

jonasw

Ny medlem
Kul tråd som jag hade missat!

Annars är det mest udda transportmedel jag åkt en MC-taxi i monsunregn i Kochi. Vi var två 80 kilos-klumpar och en stackars förare på den hårt ansatta kinesiska 250-kubikaren.

Jag som tänkte lyfta fram en resa med MC-taxi i Paris men den bleknar lite i jämförelse med din. Det var en lyxig Goldwing med musik i hjälmen och en varm filt över knäna. Känslan att swischa fram mellan köerna i uppemot 70 knyck på en igenproppad Peripherique på väg till CDG var dock rätt häftig.

Bland det mer exotiska jag själv kört kan nämnas bandvagn i terräng samt ett antal fordon på Syllerstorpett, t.ex. Segway på snöfylld åker (inte helt lätt när hjulen tappade fästet emellanåt).
 

Sofia

Medlem
Det mest udda jag färdats på är nog nån sorts pråm ihopsatt av tre små båtar/kanoter med några brädor tvärs över. Där skulle man köra ombord sin moppe för färd över Mekongfloden. Farkosten framdrevs av något som såg ut som en korsning mellan utombordare, mopedmotor och gräsklipparmotor. Detta var i Kambodja.
För bilar fanns även samma lösning med treskrovig farkost av modell större :)
 

Patrick

Medlem
Ytterligare en kul tråd. Detta forum kan bli beroendeframkallande... :)

Venezuela år 2000, till och från Angel Falls med en mycket gammal DC-3. Piloten måste ha varit gammal stridspilot då vi flög som att han vore det iaf. Starter, landningar och svängar utfördes med betydande g-krafter. På returen fick vi t.o.m. smaka på lite stänk från fallet över planet. Det var centimeterstora glipor kring dörren och det lät, drog och var en allmänt spännande flygtur.

Tyvärr gick samma plan ned bara några veckor efter min resa, men minnet består.

Inte min bild men ger ett intryck av resan: Dc3 Overflying Angel Falls Venezuela Photograph by Dave Welling - Dc3 Overflying Angel Falls Venezuela Fine Art Prints and Posters for Sale
 

pitch

Medlem
Mest udda "transportmedel" jag har åkt är nog flytande bastu. (Räknas förstås bara om den rör på sig, vilket den här gjorde.)

Annars åkte jag för första gången riktigt långt på motorcykeltaxi i Bangkok i helgen. Visst har man tagit dom en gång eller tre nerför nån soi förr, men nu var det på stora gator och genom halva stan. Kan inte rekommenderas för personer med nervös läggning. Däremot var det hur praktiskt som helst, samma färd med vanlig taxi hade tagit mångdubbla tiden, det var lördag och kö överallt.
 

Dr. Miles

Expert
Annars åkte jag för första gången riktigt långt på motorcykeltaxi i Bangkok i helgen. Visst har man tagit dom en gång eller tre nerför nån soi förr, men nu var det på stora gator och genom halva stan. Kan inte rekommenderas för personer med nervös läggning. Däremot var det hur praktiskt som helst, samma färd med vanlig taxi hade tagit mångdubbla tiden, det var lördag och kö överallt.

Ja, på soi (gränd) är det inget problem men på stora gatorna, nej det är farligt med motorcykeltaxi.
 

jtq

Medlem
Annars åkte jag för första gången riktigt långt på motorcykeltaxi i Bangkok i helgen. Visst har man tagit dom en gång eller tre nerför nån soi förr, men nu var det på stora gator och genom halva stan. Kan inte rekommenderas för personer med nervös läggning. Däremot var det hur praktiskt som helst, samma färd med vanlig taxi hade tagit mångdubbla tiden, det var lördag och kö överallt.

Ja att susa fram genom Bangkoknatten på motorcykeltaxi är om inte udda väldigt spännande och mot bättre vetande men omdömet är inte alltid det bästa i de lägena.
 

pitch

Medlem
Mnja, nu var det mitt på dan och spik nykter, så man får nog säga att mitt omdöme helt enkelt är dåligt från början ;)

(Och även om omdömet riskerar att bli ännu sämre när man adderar alkohol så åker jag inte ens då tuktuk. Sura turistfällor är vad dom är.)
 
Toppen