Senaste nytt

Vilka udda transportmedel har ni åkt med?

rvarttinen

Medlem
Åkte maglev-tåget i Shanghai ut till flygplatsen... snabbt, bekvämt och alldeles alldeles händelselöst (!).

Åkte en slags rälsbuss, med endast en liten vagn, genom Londons södra förorter. Nog det långsammaste fordon på räls jag åkt! Ful som stryk var den också ... det var på slutet åttiotalet, så den finns nog inte kvar längre. Ens på museum.

Brukar passa på att åka med lokaltrafiken är jag är någonstans, brukar vara både intressant och trevligt. Ofta får en se sidor av en plats som kanske skulle missats annars.. T.ex. i Nakon Ratchasima i nordösrta Thailand hade de (när jag var där, längesedan!) ett system med små bussar som körde runt i stan' i rutter. Gratis! Det var bara att kliva på och åka med och kliva av någonstans. Helt finansierat av kommunen (edyl.).
 
Last edited:

Jacob

Medlem
Maglev-tåget i Shanghai är häftigt. 430 kilometer/timme.

Jag gillar också att hoppa taxin och förlita mig på lokaltrafiken, det kan vara en intressant upplevelse.

En av de mer märkliga tunnelbanor jag åkt med var i Delhi där det fanns en säkerhetskontroll vid ingången till varje tunnelbanestation (som på flygplatsen) följt av krypskyttar som stod uppställda bakom barrikader av sandsäckar. Kändes helt absurt!

IMG_5153.jpg
 

Dr. Miles

Expert
Inte speciellt udda som transportmedel, men annolunda utseende.
Leyland buss på Malta som har gammaldags utseende. Finns det fortfarande, Alx;?
Buss på Malta.jpg

(Provar med nya omnämningsfunktion)
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Inget exceptionellt att bjuda på.... Privatplan (vanlig cessna) & någon större yacht har man väl hamnat på iaf (var tyvärr inte mina egna:p).

Annars så var jag i en svåråtkomlig bergsby på semester i Maj. Jag landade vid Linate flygplats och hade endast fyra mil till byn, fågelvägen..... Problemet var att sträckan blev 10-12 mil bilvägen:eek: Jag valde då istället att ta mig dit via lokaltrafiken:
1. Buss från Linate till Lambrate tågstation (8min)
2. Tåg från Lambrate till Bergamo (30min)
3. Spårvagn från Bergamo till Albino (20min)
4. Buss från Albino spårvagnsstation till linbanestationen (5min)
5. Linbana till Selvino (8min)
Mycket jobb och många transportmedel för fyra mil fågelvägen :p
 

nilsson

Medlem
Det är väl inte så många som har åkt maglev-tåg i Japan då det är fortfarande pilotprojekt som utförs i bergområdet i landsbyggden(Yamanashi prefecture).
Hur fick du testa den?

De hade maglevtåg ut till världsutsällningen i Nagoya. Det tog inte så många minuter, men tyst var det.

Glöm inte Segway! Det får väl ändå räknas tycker jag...

Helt klart. Fast att göra det i grupp i San Francisco, när så många är rädda för att åka Segway i nedförsbacke, är kanske inte helt klockrent.
 
Toppen