Senaste nytt

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?


  • Total voters
    81

Jakob K

Medlem
Var på Mathias Dahlgren för några månader sedan. Jag tycker "blek kopia" är en sammanfattning av det stället. Ska man försöka imitera Heston eller Noma så uppenbart så blir det liksom för mycket. Servicen var pinsam (läste upp samma inlärda fraser om att man gjort saker "bara för er" för alla bord osv). Vinerna skar sig löpande med de serverade rätterna.

Undvik.

EDIT: Matsalen
 
Last edited:

Agö

Medlem
Var på Mathias Dahlgren för några månader sedan. Jag tycker "blek kopia" är en sammanfattning av det stället. Ska man försöka imitera Heston eller Noma så uppenbart så blir det liksom för mycket. Servicen var pinsam (läste upp samma inlärda fraser om att man gjort saker "bara för er" för alla bord osv). Vinerna skar sig löpande med de serverade rätterna.

Undvik.
Matbaren eller Matsalen?
 

Totopez

Medlem
I mina ögon är Matbaren (tillsammans med Oaxen Slip) de mest prisvärda restaurangerna i Stockholm.
I en stad med så många ställen som känner sig manade att ta 270-300 spänn för en varmrätt utan att kunna leverera är det svårt att hitta valuta för pengarna. Jag brukar säga att man antingen ska gå på Dovas och käka biffstek med bea och stor stark för 99 kr, eller lägga motsvarande en weekendresa på Frantzén. Men Matbaren och Slipen håller riktigt hög klass, för vettiga pengar.

Och den bolivianska vildchokladen i ugn är den godaste efterrätten på den här sidan döden...
 

eramag

Medlem
Några bilder ifrån Ambiance à Vindåkra. Mycket efterrätt blev det!

20150227_205344.jpg 20150227_220010.jpg 20150227_220036.jpg
 

NyfikenGrau

Medlem
Matbaren låter som något man borde prova; kan någon intyga att det alltså är stor skillnad på Matbaren och Matsalen, att döma av vad @Jakob K skrev?
 

bnr

Medlem
Matbaren låter som något man borde prova; kan någon intyga att det alltså är stor skillnad på Matbaren och Matsalen, att döma av vad @Jakob K skrev?
Absolut, helt olika stil på restaurangerna.
Matbaren är mindre formell och serverar mellanrätter.
Matsalen mer formell, serverar avsmakningsmenyer.

Edit: Med det inte sagt att Matsalen är dålig, har ej provat den än!
 

Jakob K

Medlem
Ja jag har inte provat matbaren. Den kanske är mycket bättre.

Ev färgas mitt betyg av Dahlgren Matsalen att michelin-restaurangen jag besökte innan hans var Le Calandre i Padua.....

Men även Enoteca Pinchiorri som besöktes efter Matsalen var klart bättre.
 

Totopez

Medlem
Jag förstår ju grejen med Matsalen, men jag är inget riktigt fan. Smakerna är lite för nyanserade/snälla/mjäkiga för min del. Jag var ofta på Bon Lloc, och saknar den spanska mustigheten.
 
Toppen