Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

S

SkyPriority

Guest
Stämmer! Är ofta i Moskva så blev att jag skaffade ett kort där. Sedan är det 0% Påslag och förvånansvärt hög kreditgräns. Känns ganska skönt att ha lite extra utrymme när jag är utomlands då jag brukar spendera lite över månadsbudgeten när jag reser.

Går det att skaffa som ytlänning?
 

Lebedeva

Medlem
Går det att skaffa som ytlänning?

Skaffade kortet när jag hade adress där för ett par år sedan. På deras sida står det :


Requirements for the customer:
  • a citizen of the Russian Federation;
  • above 18 y.o. — for the main card (for Electron/Maestro — above 14 y.o.) and above 10 y.o. — for additional cards (with consent of a legal representative);
  • permanent residence within the Russian Federation.
The Bank may decide to issue a card to non-residents of the Russian Federation and persons with no permanent residence on an individual basis.
 

Stefan62

Medlem
Jag gjorde ett inlägg i den här tråden under december 2012 och nu uppdatera jag!

Jag har EuroBonus-korten - Amex, Diners och Mastercard samt Amex Platinum. Självklart numera även ett BAEC Visa.

Platinum har jag för att det ger 2 st PriorityPass, 1 st SAS Amex, ok rese-försäkring samt 200 000 MR i signup, (lika med en t.o.r. till LHR med British Airways). Självklart är alla erbjudanden som följer med Platinum-kortet också en fördel som "betalar" sig. Dessutom ger Platinum upp till 5 st Gold Card om man vill och extra bonus är Accor Le Club Platinum, SPG Gold och Club Carlsson Gold med mera. Mer tveksamt värde är väl Scandic Third Floor...

Allt som går betalar jag med SAS Amex EuroBonus för att nå 2-4-1 - och vid köp av resa ingår Platinum-villkoren. När jag nått gränsen så läggs övrig spend på BAEC Visa för att få en voucher även där.

Har även ett Eurocard-företagskort som till följd av avtal inte har några tillägg vid kontantuttag utomlands.
 
Last edited:

Valley

Medlem
@Stefan62
Du verkar ha benkoll på detta med Amex.
Nu åker mitt Amex Gold Corp och jag ersätter det med ett privat Gold och får då 150.000 MR som ursäkt.
Om jag tecknar mig för Platinum. Får jag då ytterligare 200.000 MR ? Och vad händer om jag efter 1 månad säger upp Platinum ?

BAEC Visa har jag tidigare haft funderingar på. I och med att det Företags-Visa jag hade blev överflyttat till MC vilket gör att jag sitter med ett (två) MC-kort för mycket idag. Privat och för företaget.
Några bonuskampanjer ?

OT till stora delar OT - förlåt Moderatorer
 

Flying Finn

Medlem
Det finns numera mindre kortalternativ hos mina båda banker, så sitter nu med 2 st. MC Gold, vilket är ju bortkastat. En från Nordea och en från Handelsbanken. Reseförsäkringen är ju inte någon höjdare. Dessutom så har jag Stockmann Exclusive MC för att betala på nätet. Nordea har ett Finnair Plus kopplat MC kreditkort att erbjuda, men Plus är ingen höjdare inom OW. Hade ju tidigare 2 st. Visa Gold, men båda bankerna växlade över till MC.

Har nu expanderat med AMEX Platinum. :)

Borde hitta gratis Visa för att ha den som reserv. Även Mastero för Mellaneuropa skulle behövas. I Finland utger alla banker bara Visa Electron eller Visa Debit.
 

Flying Finn

Medlem
Jaja, nu så har den gångna finska poststrejken ställt det till för mig... Sablar alla mina bokningar är försenade och väntar ännu också på mitt nya kort för Membership Rewards -poäng, eftersom det har snart gått 3 veckor sedan AMEX utfärdade mitt nya AMEX Platinum! Argh.

Ringde idag kundtjänsten och vi kom överens att de spärrar det ursprungliga kortet. Eventuellt så är det någon som snott kortet och nu sitter på SQ/EY och F med en GT på min bekostnad... :p Nåja, kanske inte. Misstänker starkt att nu så dyker orginalkortet ännu upp innan ersättaren kommer nästa vecka. :D

Siktar nu på att fixa Visa i USD för mina resor till USA och Maestro i euro för NL, BE och DE. I Mellaneuropa är det ofta knapert med mottagande av Visa och MC.
 
Toppen