Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

Har 4 kort i plånboken

- SAS MC EBG för poäng samt SAS Dinners EBG för poäng
- Eurocard Platinum har jag för no limit och ett kreditkort som accepteras överallt
- Priority Pass card för 2 pax som företaget betalar
- Inga bank kort, hemma i valvet.
 

staff

Medlem
Kul, nu är vi i alla fall två. Använder alltid Platinum Edge på Woolies och Coles. Kommer att behålla detta. Men funderar på att hitta nya Qantas branded om där är några bra sign up bonus på gång
QFF verkar definitivt bättre än Virgin om man vill churna poäng, vilket väl är väntat med tanke på att QFF uppskattningsvis har 10x medlemsantalet jämfört med Velocity FF. Har inte sett någon ny sign up-bonus för något Virgin-brandat kort på länge. Dock finns ju möjligheten att skaffa ett kort hos någon av storbankerna och sedan konvertera deras poäng till valfritt flygbolags (t.ex. Virgin). Dock verkar de flesta bankerna köra low rate eller balance transfer-erbjudanden nu inför the holidays, istället för rewards.

Såg att HSBC ger [URL="http://www.hsbc.com.au/1/2/qantaspoints]35k i sign up-bonus[/URL] för sitt Qantas Platinum Card nu, om du är peppad. ;-)
 
Last edited:

staff

Medlem
Jo, fördelen med Virgin är att de (än så länge) inte tar betalt för bränsletillägg--endast skatter. Går dock åt en jäkla massa poäng för långresor i de främre kabinerna. Uppgraderingar (framförallt domestic) ger bäst bang for the buck.
 
EB Mastercard ( gratis för Guldmedlem)
EB Diners (gratis för Guldmedlem)
Forex Visa (gratis för alla)
Swedbank Mastercard ( kopplat till lönekonto 240kr/år)
Kasikorn Bank Visa (gratis Thailänskt kort)

Bra att ha lite olika kort om man behöver ta ut mycket kontanter utomlands. Flera kort har veckospärr för uttag. Verkar inte som Forex har det.
 

Swisser

Medlem
Har privat Amex SAS som enda kreditkort - har sedan Visakort utan kredit hos SHB och Nordea samt ett hos Barclays (används vid resor i UK om det finns pengar på det). I jobbet har jag även ett Visa Gold.

Hur fixade du kreditkort hos Barclays? Några tipps hur man går tillväga? Kunde vara bra med ett kreditkort med GBP som basvaluta.
 

nota bene

Medlem
Hur fixade du kreditkort hos Barclays? Några tipps hur man går tillväga? Kunde vara bra med ett kreditkort med GBP som basvaluta.
Det kortet jag har är ett debitkort - kunde iofs få credit till £5k eller något men ville inte ha det. Var vid tidpunkten bosatt stor del av året i UK p.g.a. studier. Jag har kvar mina konton och detta kort sedan jag flyttade tillbaka till Sverige.
 

Swisser

Medlem
Glenn E,

Jag har kollat upp GE Money Banks villkor för kontantuttag och de skriver så här:

" Kostar det något att göra bankautomatuttag utomlands?

Nej, uttag kostar inget vare sig i Sverige eller utomlands. Däremot betalar du ränta från och med den dagen du tar ut pengar, eller gör uttag via valutaväxlingskontor. Kortet är fritt från valutaväxlingspåslag vid användande utomlands. När du handlar med kortet i Sverige eller utomlands har du alltid upp till 60 dagar räntefrihet."

Hur gör du för att sätt in pengar i förskott på ditt GE Money Bank kort, så att du slipper ränta vid kontantuttag? Får du någon ränta på ditt tillgodohavande från det att du betalar in förskottet tills du gör kontantuttaget?
 

Ghoose

Medlem
SAS EB Amex Platinum
SHB Platinum

Bra kombo men hade gärna sett att SHB Hade samma upplägg som SEB har med EB poäng och 2-4-1... Det hade varit grymt. Iom att båda korten inkluderar Priority Pass så ha jag två sådana, kan det ge någon fördel när man kommer många till en Lounge?
 
Toppen