Senaste nytt

Vilka kreditkort använder du och varför?

Mickey

Medlem
Har ett EB Mastercard som är mitt primära kort och ett Swedbank visakort för att kunna sätta in kontanter i insättningsautomaten.
 

Stefan62

Medlem
Jag har EB-korten - Amex, Diners och Mastercard samt Amex Platinum.

Platinum har jag för att det ger 2 st PriorityPass, 1 st SAS Amex, ok rese-försäkring samt 200 000 MR i signup, (lika med en t.o.r. till LHR med BA). Självklart är alla erbjudanden som följer med Platinum-kortet också en fördel som "betalar" sig. Dessutom ger Platinum upp till 5 st Gold Card om man vill och extra bonus är Hilton Gold, SPG Gold och Club Carlsson Gold.

Allt som går betalar jag med SAS Amex EB för att nå 2-4-1 - och vid köp av resa ingår Platinum-villkoren.

Har även ett Eurocard-företagskort som till följd av avtal inte har några tillägg vid kontantuttag utomlands.
 
Last edited:

Alx

Medlem
Kan du inte starta en ny tråd kallad "Därför har jag American Express Centurion för 25000kr per år" och motivera/förklara för oss andra? Tror många googlar på just detta kort och många är nyfikna (inklusive jag!)

Det kanske vore något att skriva om som min första rapport på BC.se... Tål att tänkas på och lista fördelarna över helgerna.
 

Senator

Moderator
Jag har 3 kort jag använder till 99% av alla mina transaktioner. Då jag har bor utomlands har jag ett kombinerat:
Swisscard Swiss Miles & More Platinum American Express samt Swisscard Swiss Miles & More Gold VISA. Jag tjänar en M&M Mile per CHF 1 som är ca 1 mile per 7kr på AMEX, och en Mile per CHF 2 på VISA kortet. Största skäl att jag använder AMEX är det fantastiska försäkringspaket som ingår. Årsavgift är CHF 700, och då ingår en voucher på CHF 300 för en resa på mer än CHF 900 köpt på Swiss.com. Ett relativt dyrt kort, men passar väldigt bra för mig.

Jag har kvar mitt BA VISA Kort i Sverige som är mitt tredje kort. Detta köper jag BA resor med, samt annat så jag kommer upp i 2-for-1 nivån. Tyvärr är inte BAs Diners i Schweiz tillgängligt för tillfället. Då hade jag plockat detta i stället.
 

Glenn E

Medlem
Det sistnämnda för reseförsäkringen som ska vara bäst på marknaden.
Jag har utökad hemförsäkring med extra reseskydd.
Grymt imponerad av sjukförsäkringsdelen via SOS Köpenhamn som jag utnyttjade en gång i Kuala Lumpur.
Jag behövde inte lägga ut någonting och de fixade allt.

Kreditkort jag använder i Sverige är SAS Dinersclub och Mastercard.
Har sagt upp AmEx pga årsavgiften.
Utomlands för kontanter använder jag GE Moneybank där jag sätter in pengar i förskott när jag ska resa så slipper man räntan också.:)
 

sunkan

Medlem
Jag har SAS Amex Elite som mitt huvudsakliga kort som jag använder till alla köp som går för poäng och 2-4-1. Som komplement har jag SAS MC där Amex inte accepteras.

Använder även mitt BA Visa relativt frekvent för BA-poäng samt 2-4-1 även där. Hoppas att årets voucher ska dyka upp när som helst :)

I slutändan har jag även ett SJ Prio MC som jag främst använder till tågresor, SEB Visa för automatuttag samt ett ICA MC för matköp samt eventuella automatuttag utomlands.

/Christian
 

Patrik

Medlem
Amex EB kort som primärt kort med OKQ8 VISA för de tillfällen där Amex inte är gångbart (1% kickback och 0kr i årsavgift)
 

tourist

Medlem
Utomlands för kontanter använder jag GE Moneybank där jag sätter in pengar i förskott när jag ska resa så slipper man räntan också.:)

Jag har varit kund hos GE länge, och har både det grå betal-/kreditkortet och det blå bankkortet (som ger 12 helt avgiftsfria bankomatuttag per år, även i utlandet). GE Moneybank rekommenderas varmt till alla som inte gillar valuta- och uttagsavgifter. Men vadå ränta? Om du betalar räkningen för det grå kortet direkt så är det ett betalkort utan ränta.
 

Storsteffe

Medlem
AmexP för att de fixar det mesta och lounge acces, AmexEB & BAVisa tills 2-4-1 kommer samt SASMcard för att jämna ut kassa flödet.
 

Valley

Medlem
Oj. Jag som inte trodde jag hade så många olika att hålla rätt på

Amex Corp Gold - För allt som rör företaget. I synnerhet resor pga försäkringen
Nordea Visa Business Gold - Eftersom allt färre vill acceptera Amex och för att jag vill vara garderad om något kortbolags datasystem rasar ihop.
Nordea Visa Gold - Ej kopplat till bankkontot. Är väl det mest utbredda kortet i världen och så var det det enda kortet som fungerade på OS
Nordea Master Card - Kopplat till bankkontot och används uteslutande i SE
euroShell - Drivmedel. Rabatten tillhör kategorin ruskigt bra, vad jag vet (nästan 1,- liter)

Behöver ytterligare ett privatkort om Visa skulle krångla. Inte bestämt mig om det blir ett Ax eller EC
 
Toppen