Senaste nytt

Vilka klasser har du flygit under 2011?

Vilka klasser har du flugit under 2011

  • First Class

    Votes: 28 19,7%
  • Business Class

    Votes: 109 76,8%
  • Premium Economy

    Votes: 77 54,2%
  • Economy

    Votes: 128 90,1%
  • Ryanair

    Votes: 21 14,8%

  • Total voters
    142

Najk

Medlem
SAS C ORD-CPH
Det roligaste på den flighten var att lastarna på ORD slutade arbeta när det regnade. Vi hann boarda planet sedan slutade de arbeta när det var en del bagage kvar att lasta på så vi fick snällt vänta. Kapten bad om ursäkt för den dåliga arbetsmoralen på svenska. Resultatet blev 1h försening från gate och en rejäl champange fylla innan vi ens kommit upp i luften. :D
 
Nu är det i och för sig närmare 10 år sedan jag flög Ryan Air, för en semesterresa till Venedig (Treviso) och hemresa från Milano (Bergamo). På den tiden - i och för sig innan det började kosta hutlöst mycket att checka in bagage - så upplevde jag Ryan som ett helt okej alternativ till de etablerade bolagen.

Ombordservicen var avslappnad, rent av rolig, och erbjöd ett bra utbud av tilltugg och drycker. Sätena känns väl snäppet mer "galoniga" än BA's lädersäten men är inte särskilt långt ifrån... Själva flygplanet var en splitterny 737-800 med en seat pitch som inte skiljer sig nämnvärt från SAS A319 eller 737-600/700.

I min värld är det sämsta med Ryan Air att de inte flyger till/från de etablerade flygplatserna, men om jag bodde söder om Stockholm skulle jag inte tveka att flyga Ryan från Skavsta när det passar.
 
Undrar hur många andra resesajter i Skandinavien som har 50/50 mellan Economy/Business Class resor bland medlemmarna?

Det brukar låta "min farbrors bästa kompis flög business en gång på 90-talet och det var tydligen jättebra, tror dom flög SAS jumbo och dom fick gratis vin" :D
 
Måste erkänna att jag bokat FR från NYO-RIX senare i år helt enkelt därför att det inte finns några vettiga alternativ på sträckan LPI-RIX för en weekend. Det är inget jag rekommenderar utan istället försöker undvika så länge som det går, men om alternativet är att inte komma fram känns Ryan-bussen som ett okej alternativ om man vet vad man ger sig in på.
 

David

Medlem
Ovanligt lite rest i premiumklasser i år då de absolut flesta flygningar varit inrikes Kina och väldigt få interkontinentala.

CA Ekonomi
CX Ekonomi
FM Ekonomi
KA Ekonomi
MH Ekonomi
MU Ekonomi
PN Ekonomi
SK Ekonomi
SK Ekonomi Extra
SN Ekonomi+

En business-biljett med SAS bokad för affärsresa till Sverige i november.
Ekonomibiljetter till Manila, Guam, Taipei, Singapore, Kuala Lumpur, Guilin, Sanya och kanske Miami ligger på plan innan årsskiftet förutom alla jobbresor som alltid kommer tätt inpå. Hoppas på lite lyckade poänguppgraderingar...

Inga flygningar i år som skulle kunna klassas som "finare", men man får väl se - det är trots allt 3 månader kvar av 2011. :)
 

campaigner

Medlem
Min finaste flygning hittills i år var i Business med Lufthansa, Frankfurt-Buenos Aires. Jag satt på 4A, i nosen på B747 vilket jag tycker är det kanske trevligaste separata utrymmet på ett flygplan. På vägen ner, mitt i natten, så vaknade jag och tittade ut och såg ett myller av ljus i geometriska mönster i Brasiliens djungel - vi flög just över Brasilia, som har ett gatumönster som inte går av för hackor eftersom staden är konstruerad från noll till hundra på en gång, så att säga. Oförglömligt.
 

henrik l

Medlem
Undrar vem som får gå "walk of shame" (första medlemmen att erkänna att dom flygit Ryanair 2011) :D

Ansluter mig till gänget och erkänner att jag nog hör till dem som sprungit mest på "walken", 5 legs:D. Anledningen är enkel. Svärföräldrar på Sicilien som bor 1 timme från TPS (Trapani) jag har en timme med tåg till Göteborg, FR flyger direkt GSE-TPS. Med fru och två småttingar på 4 och 7 blir det mycket praktiskt, plus att man kan spara en del stålar (som kan användas för poängköp:D) om man bokar och reser på rätt tid. Resan bör anträdes med 0 förväntningar, en vetskap att dom försöker skinna dig på pengar där dom kan, samt att du har med MP3-spelaren för att kunna lyssna på lite musik när du ställer dig tidigt i kön till boarding och väntar i, eftersom du vägrar betala för prioriterad seating . Komfortmässigt är det som ngn nämnde ungefär som SAS inrikes.

Detta gör att jag har maxspread under året: WT, WT+, samt First med BA, economy inrikes med SAS,samt business med Finnair kommande månad till HKG.
 
Toppen