Senaste nytt

Vilka flygbolag ska man välja för resa till Kanarieöarna om man vill resa med full service?

palmen

Moderator
Jag är inte så säker på att inga kunder vill betala mer för business, givetvis under förutsättning att det är en riktig business och inte Plus. Om nu SAS skulle införa riktig business skulle det inte behöva bli dyrare biljettpriser än Plus. Varför inte köra det konceptet som jag hänvisar till i min tidigare kommentar. Sätt in en A321LR på helgerna och sälj en del av platserna till någon researrangör och sälj en del av platserna själva hos SAS. Sätt ett pris till researrangörerna att man kan få resa i business mot ett tillägg av X kr. En riktig business klass med flat bed och samma servicekoncept som på SAS långlinjer. Jag är övertygad att man lätt säljer dessa platser i business. Om inte kommer man att fylla business med ”gratisåkare” med award biljetter.

Konceptet på 70-talet med B747 blev ju en fullständig succé, varför skulle det inte bli det idag. Folk har ju inte mindre pengar nu.
Riktig Business men betala plus-priset som finsn idag (plus kostar från ca 2500SEK + skatter på ARN-LPA).
I ditt exempel skulle man då köra med en longhaul konfigurerad A321LR och då få in 5000 kronor (nu räknar jag med dubbla priset mot vad billigaste plus i A-klass kostar). Turn-around för detta plan blir en hel dag. SAS skulle istället kunna köra planet på CPH-BOS (som är planen) och då ta 25.000-35.000 kronor för en business-biljett istället. Låter som en ytterst dålig affär för SAS att då nyttja planet till Kanarieöarna istället för longhaul där de lätt kan ta minst femdubbla priset för samma produkt,

Om du däremot är villig att betala 25000 för att åka ARN-LPA tur och retur så ska självklart SAS sätta in planet där också, men skulle gissa på att det antal kunder som är villiga att betala de summorna är försvinnande få och troligvis föredrar andra destinationer än kanarieöarna.
Vad är ditt föreslagna pris för riktig longhaul business till Kanarieöarna (du skriver att det inte behöver kosta mer än SAS Plus)? Du säger att du är övertygad om att man lätt säljer dessa platser, men det beror ju på priset, och att SAS säljer longhaul business platser för samma pris som Plus kan vi nog redan nu avskriva som en dröm.
 

NyfikenGrau

Medlem
Hur var Edelweiss business och på vilket sätt skiljer det sig från Swiss business?

Nu var det några år sedan och jag kan inte kolla om jag har bilder från resan just nu, men skillnaden mot Swiss business var främst att man inte fick någon loungetillgång. Däremot blev man allmänt ompysslad och matad hela tiden i kabinen, två serveringsomgångar på fem timmar och ofta tillfrågade om vi ville ha dryck eller nåt annat. Seatblock minns jag inte, vi hade ingen mellan oss men kan bara ha varit tur.
Vi kunde använda incheckningsdisken för business på Tenerife Sud och fick bagagemängden för business. Fast Track kan jag inte uttala mig om då det inte fanns/var meningslöst när vi åkte.
 

mha321

Medlem
Om nu SAS skulle införa riktig business skulle det inte behöva bli dyrare biljettpriser än Plus.
Hur då?! Betydligt färre passagerare i samma flygplan ger lägre intäkter. Och redan idag minimala marginaler.

Planen går ju ofta fulla idag (det är ju det som gör att man inte får tomt mittsäte). Med andra ord finns det en mycket reell kostnad i att bara få in 4 passagerare per rad istället för 6, vilket direkt minskar intäkten med 30%.

Konceptet på 70-talet med B747 blev ju en fullständig succé, varför skulle det inte bli det idag. Folk har ju inte mindre pengar nu.
Det var enklare när marknaden var reglerad och inte konkurrensutsatt.

Och satsningarna man gjorde på 70-talet på SAS var ju bland det som ihop med oljekrisen verkligen satte bolaget i problem. Så att kalla det succé för bolaget är nog att överdriva lite.
 

Alf

Medlem
Ja jag får nog sluta drömma om detta. Nu har ju @palmen sänkt min biljettkalkyl med att sälja biljetterna för 25000 kr. Jag hade nog räknat med att de skulle hamna på 15000 kr. Då är det i paritet med vad jag betalade för biljetter i business till Dubai med SAS när de flög dit och distansen dit är ju nästan samma som till LPA.

@mha321, vad jag menar med att SAS inför sin gamla business vilken motsvarar vad de flesta Europeiska bolag har idag är att de biljetterna inte borde bli dyrare än i Plus. Om du jämför med de andra större bolagen BA, LH, LX, OS m fl, så är ju inte deras biljetter dyrare än SAS Plus men man får en relativt bra bussiness klass.

Beträffande oljekrisen så drabbade ju den alla flygbolag, möjligtvis med undantag av arabländerna.

Sedan hoppas jag ju att SAS marginaler håller för att utöka antalet alkoholhaltiga drycker till fem på sträckan till Kanarieöarna:).
 

BAS

Medlem
Kan man inte fortfarande köpa seat block på SAS? Gick i alla fall förut för typ 180 euro. Snålas det med max 3 enheter alkohol kan man väl betala om man behöver mer. Usel mat kommer man dock inte undan.

Senast jag flög plus till Gran Canaria fick jag dock 7:eek: alkoholhaltiga drycker. Det var i alla fall 2 för många.
 
Kan man inte fortfarande köpa seat block på SAS? Gick i alla fall förut för typ 180 euro. Snålas det med max 3 enheter alkohol kan man väl betala om man behöver mer. Usel mat kommer man dock inte undan.

Senast jag flög plus till Gran Canaria fick jag dock 7:eek: alkoholhaltiga drycker. Det var i alla fall 2 för många.
Jo, tror det ska gå att köpa seatblock fortfarande. Skulle själv aldrig göra det dock - min medresenär får ju då seatblock på min bekostnad...:confused: Då sitter jag hellre med en till medresenär mellan oss. :)
 

Lauda 777

Medlem
Ja jag får nog sluta drömma om detta. Nu har ju @palmen sänkt min biljettkalkyl med att sälja biljetterna för 25000 kr. Jag hade nog räknat med att de skulle hamna på 15000 kr. Då är det i paritet med vad jag betalade för biljetter i business till Dubai med SAS när de flög dit och distansen dit är ju nästan samma som till LPA.

@mha321, vad jag menar med att SAS inför sin gamla business vilken motsvarar vad de flesta Europeiska bolag har idag är att de biljetterna inte borde bli dyrare än i Plus. Om du jämför med de andra större bolagen BA, LH, LX, OS m fl, så är ju inte deras biljetter dyrare än SAS Plus men man får en relativt bra bussiness klass.

Beträffande oljekrisen så drabbade ju den alla flygbolag, möjligtvis med undantag av arabländerna.

Sedan hoppas jag ju att SAS marginaler håller för att utöka antalet alkoholhaltiga drycker till fem på sträckan till Kanarieöarna:).

Det är ju inte distansen utan profilen på resmålet. Tror att 99% av dem som åker till Kanarieöarna i princip bara tittar på pris.
 

palmen

Moderator
Ja jag får nog sluta drömma om detta. Nu har ju @palmen sänkt min biljettkalkyl med att sälja biljetterna för 25000 kr. Jag hade nog räknat med att de skulle hamna på 15000 kr. Då är det i paritet med vad jag betalade för biljetter i business till Dubai med SAS när de flög dit och distansen dit är ju nästan samma som till LPA.
Jag tror att antalet som betalar 15.000SEK till Kanarieöarna är nästan lika få som de som vill betala 25.000 för riktig business.
Priset till Boston med A321LR ligger på ca 25.000 som startpris från Arlanda i Business (random datum i oktober), det är dessa priser som Kanarieöarna måste konkurrera med för att kunna få en A321LR på den sträckan. Annars är det mycket mer ekonomiskt försvarbart om man bara tittar på betalningsvilja hos folk att låta den gå på liknande rutter som Boston och inte rena "charterdestinationer" som Kanarieöarna.
upload_2020-2-10_17-17-39.png


Leker man med tanken går det väl dock att få ihop om man slingar planen lite. Man skulle ju kunna köra lördagar till Las Palmas istället för New Delhi som ett exempel. Om folk då verkligen var villiga att betala 15.000 så kan ju detta fungera istället för att flyga till New Delhi varje dag. Planet behöver väl "inspekteras" lite då och då och då passar det väl bra med att ha stopp från 17:00 till 06:00 dagen efter.
CPH-LPA 06:00-12:00
LPA-CPH 13:00-19:00
CPH-DEL 21:00-10:00
DEL-CPH 12:00-17:00
 

ulagun

Medlem
Två kommentarer;
Är övertygad om att det finns efterfrågan på bekvämt resande. På de SAS flyg både från CPH samt
via OSL jag flugit har det varit 6-8 rader i Plus.
Förra året Lufthansa FRA-LPA räknade jag till 10 rader i business. De som betalar runt 3.000kr/ natt för lyxboende är nog även beredda betala xtra för bekvämt resande. Vad smärtgränsen är för biljettpriset, ingen aning.

Arbetade på Scanair under 70-talet. Under veckosluteten nyttjades inte B747 samt DC8- 63 fullt ut till SAS reguljärtrafik. Därav charter till LPA. Första klassen var enormt populär. Såldes ut omgående.
 
Toppen