palmen
Moderator
Riktig Business men betala plus-priset som finsn idag (plus kostar från ca 2500SEK + skatter på ARN-LPA).Jag är inte så säker på att inga kunder vill betala mer för business, givetvis under förutsättning att det är en riktig business och inte Plus. Om nu SAS skulle införa riktig business skulle det inte behöva bli dyrare biljettpriser än Plus. Varför inte köra det konceptet som jag hänvisar till i min tidigare kommentar. Sätt in en A321LR på helgerna och sälj en del av platserna till någon researrangör och sälj en del av platserna själva hos SAS. Sätt ett pris till researrangörerna att man kan få resa i business mot ett tillägg av X kr. En riktig business klass med flat bed och samma servicekoncept som på SAS långlinjer. Jag är övertygad att man lätt säljer dessa platser i business. Om inte kommer man att fylla business med ”gratisåkare” med award biljetter.
Konceptet på 70-talet med B747 blev ju en fullständig succé, varför skulle det inte bli det idag. Folk har ju inte mindre pengar nu.
I ditt exempel skulle man då köra med en longhaul konfigurerad A321LR och då få in 5000 kronor (nu räknar jag med dubbla priset mot vad billigaste plus i A-klass kostar). Turn-around för detta plan blir en hel dag. SAS skulle istället kunna köra planet på CPH-BOS (som är planen) och då ta 25.000-35.000 kronor för en business-biljett istället. Låter som en ytterst dålig affär för SAS att då nyttja planet till Kanarieöarna istället för longhaul där de lätt kan ta minst femdubbla priset för samma produkt,
Om du däremot är villig att betala 25000 för att åka ARN-LPA tur och retur så ska självklart SAS sätta in planet där också, men skulle gissa på att det antal kunder som är villiga att betala de summorna är försvinnande få och troligvis föredrar andra destinationer än kanarieöarna.
Vad är ditt föreslagna pris för riktig longhaul business till Kanarieöarna (du skriver att det inte behöver kosta mer än SAS Plus)? Du säger att du är övertygad om att man lätt säljer dessa platser, men det beror ju på priset, och att SAS säljer longhaul business platser för samma pris som Plus kan vi nog redan nu avskriva som en dröm.