Senaste nytt

Vilka flygbolag ska man välja för resa till Kanarieöarna om man vill resa med full service?

Fredde18

Medlem
Nu vet jag inte exakt vad charterbolagen flyger med från Norrköping men rent generellt brukar de ofta använda sin widebodys på Kanarieöarna och de brukar kunna ha en helt OK "premium" class som väl slår SAS plus kanske värt att kolla @Alf ?
Man kör med B767 två gånger i veckan från Norrköping mellan okt-april. Tror dock det är enbart economy-konfig då de har 328 platser. Men kan man norpa de med bättre benutrymme borde det funka.
 

sandek

Medlem
När det gäller priolista så har jag också kommit fram till ungefär samma som @ulagun. Inget bra, restiden blir längre med byten och risken för förseningar ökar. Dryckessidan blir förmodligen väl tillgodosedd eftersom det blir två lounger och två flygningar. Men nu var det ju inte riktigt det det handlade om utan det var att SAS Plus konceptet inte bör ha restriktioner på tre drycker till Kanarieöarna.

Jag tycker så illa om när förmyndarsamhället träder in i vår vardag. När jag åker exv First så fullständigt vräker dom ut drycker under flygningen och man får tacka nej till påfyllningar. Jag har mig veterligen inte varit helpackad på mina flygningar i First och business, möjligtvis lite salongsberusad, men nöjd.

På en flygning till Kanarieöarna som tar sex timmar kan dryckesintaget se ut som följer.
- 1 liten flaska champagne/ mousserande vin före maten för att få in semesterkänslan
- 1 liten flaska vitt vin till förrätten
- 1 liten flaska rött vin till huvudrätten
Ransonen är nu slut. Jag är inte ens salongsberusad.
Vad saknar jag då? Jo jag saknar:
- 1 whiskey till kaffet
- 1 GT som jag vill smutta på när vi lämnar fastlandet och flyger ut över Atlanten

Jag blir inte helpackad av detta intag, möjligtvis salongsberusad och känner mej nöjd. Jag blir inte aggressiv och springer inte omkring och bråkar. Det finns många som klämmer ovanstående intag på en 1-2 timmars flygning i SAS Plus på andra sträckor, Spanien undantaget. Varför skall jag då behöva betala för mina två extra drinkar på en sex timmars flygning. Jag blir ju lika packad om jag betalar. Eftersom jag inte lär vara berusad kan dom inte neka mej servering.

Du föreslår charterflyg. Jag har vägrat charterflyg under hela mitt yrkesverksamma liv men jag funderar på att ompröva detta. Fördelen är att vi kan flyga från Norrköping och slippa åka till Arlanda. Tidsvinst minst tre timmar på att slippa Arlanda och kostnadsbesparingen motsvarar gott och väl de fem drinkarna. Har man tur kan man boka platser vid nödutgång för en extra peng. Man kan köpa till en matbricka som förmodligen är bättre än Plus boxen. Jag betalar för mina drycker och slipper tjafset om antalet. Jag får ju ändå betala för två i Plus enligt mitt koncept. Jag får stå ut med tjoande charterkompisar som tagit första drinken före 07 på morronen. Jag får stå ut med applåder när vi landar. Jag får ta det oflexibla i reslängd och hålla mej till hela veckor. Men jag transporterar mej på kortast möjliga tid från min bostad till Kanarieöarna. Det tål faktiskt att tänka på.

Jag tycker det blir mer och mer som var bättre förr. Med risk att bli tjatig beskriver jag hur en charterresa med guldkant till Gran Canaria kunde gå till på 70-talet. Vingresor flög från Arlanda till Las Palmas med Scanair som hade inhyrda B747 från SAS på helgerna. Det bästa med detta var att man för en liten peng kunde köpa till plats i dåtidens första klass på SAS B747 och få en förstklassig resa med service och mat och plats nosen på flygplanet. Naturligtvis obegränsat med dryck, sillbord och snaps och hela köret. Där var man förvisso ett steg över salongsberusning när man klev av i Las Palmas men jag minns inte att det var några otrevligheter utan tvärtom. SAS Plus kan slänga sej i väggen. Jag gjorde sådana resor vid två tillfällen och det var lika bra båda gångerna.

Visa bifogad bild 106021
Foto: Alf
Visa bifogad bild 106022
Foto: Alf
Det är en billig produkt, och man bör ha förväntningar därefter.
 

Alf

Medlem
Vi var nöjda med Edelweiss "business" när vi flög TFS-ZRH, visserligen är det inte Swiss C och det blir ju ett byte i Zürich, men bättre än SAS Plus var det iaf. Jag tycker iofs inte att SAS Plus är så dåligt just till Kanarieöarna, synd att inte seatblock ingår dock.

Men, det är ju bara att inse att det inte finns någon reell efterfrågan på riktig business till Kanarieöarna, dvs kunder som är beredda att betala minst 3 gånger mer än för economy. Om man ändå ska flyga så bekvämt som riktig business innebär så kan man ju lika gärna flyga några timmar till och komma till Florida, Thailand eller vad som.

Jag är inte så säker på att inga kunder vill betala mer för business, givetvis under förutsättning att det är en riktig business och inte Plus. Om nu SAS skulle införa riktig business skulle det inte behöva bli dyrare biljettpriser än Plus. Varför inte köra det konceptet som jag hänvisar till i min tidigare kommentar. Sätt in en A321LR på helgerna och sälj en del av platserna till någon researrangör och sälj en del av platserna själva hos SAS. Sätt ett pris till researrangörerna att man kan få resa i business mot ett tillägg av X kr. En riktig business klass med flat bed och samma servicekoncept som på SAS långlinjer. Jag är övertygad att man lätt säljer dessa platser i business. Om inte kommer man att fylla business med ”gratisåkare” med award biljetter.

Konceptet på 70-talet med B747 blev ju en fullständig succé, varför skulle det inte bli det idag. Folk har ju inte mindre pengar nu.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

rvarttinen

Medlem
Undrar om jag inte skulle kolla på Air Europa från Madrid till Kanarieöarna ... de tycks ha en bra business. Dock byte i MAD och med de risker det medför, men kanske ett litet stopp på Spanska fastlandet innan vidare färd? Vet ett riktigt trevligt hotell ... :)
 

lilly k

Medlem
Vi var nöjda med Edelweiss "business" när vi flög TFS-ZRH, visserligen är det inte Swiss C och det blir ju ett byte i Zürich, men bättre än SAS Plus var det iaf. Jag tycker iofs inte att SAS Plus är så dåligt just till Kanarieöarna, synd att inte seatblock ingår dock.

Men, det är ju bara att inse att det inte finns någon reell efterfrågan på riktig business till Kanarieöarna, dvs kunder som är beredda att betala minst 3 gånger mer än för economy. Om man ändå ska flyga så bekvämt som riktig business innebär så kan man ju lika gärna flyga några timmar till och komma till Florida, Thailand eller vad som.
Hur var Edelweiss business och på vilket sätt skiljer det sig från Swiss business?
 

Alf

Medlem
Undrar om jag inte skulle kolla på Air Europa från Madrid till Kanarieöarna ... de tycks ha en bra business. Dock byte i MAD och med de risker det medför, men kanske ett litet stopp på Spanska fastlandet innan vidare färd? Vet ett riktigt trevligt hotell ... :)

Ingen dum ide. Har själv varit inne på det eftersom jag då kan använda mina AA poäng. Hittade ingen bra förbindelse utan övernattning.
 
Jag är inte så säker på att inga kunder vill betala mer för business, givetvis under förutsättning att det är en riktig business och inte Plus. Om nu SAS skulle införa riktig business skulle det inte behöva bli dyrare biljettpriser än Plus. Varför inte köra det konceptet som jag hänvisar till i min tidigare kommentar. Sätt in en A321LR på helgerna och sälj en del av platserna till någon researrangör och sälj en del av platserna själva hos SAS. Sätt ett pris till researrangörerna att man kan få resa i business mot ett tillägg av X kr. En riktig business klass med flat bed och samma servicekoncept som på SAS långlinjer. Jag är övertygad att man lätt säljer dessa platser i business. Om inte kommer man att fylla business med ”gratisåkare” med award biljetter.

Konceptet på 70-talet med B747 blev ju en fullständig succé, varför skulle det inte bli det idag. Folk har ju inte mindre pengar nu.
Jag förstår inte riktigt. Du tycker SAS skall införa riktig business med long haul service, men till samma pris som plus? Vilket betyder öka kostnaderna och sänka intäkten (flat bed tar ju mer plats). Jag förstår att vi som resenärer vill ha detta, men om du skulle försöka sälja in denna idén till SAS, hur skulle du göra då?
 
Toppen