Senaste nytt

Vilka flygbolag ska man välja för resa till Kanarieöarna om man vill resa med full service?

ulagun

Medlem
Menar du att det bara är SAS som flyger till kanarieöarna?
OK Sandek, vv visa gärna på alternativen till semesterdestinationer typ Kanarieöarna med *A
Själv letat febrilt med avgång CPH
Lufthansa finns via FRA men dep CPH 06.05.
Swiss, men Edelweis från ZRH
Austrian, blir deras OS900 flyg = Austrian holidays ( finns tråd om detta)
TAP helt OK. en kräver övernattning i LIS.
Brussel airlines många avgångar men väldigt dyrt och inte imponerande service. Tvärtom.
Så vad återstår för icke fylleresenärer som typ Alf och mig som önskar resa söderut bekvämt med * A?
Aegean är OK men begränsat till Grekland
OBS, detta inlägg är inte menat vara provokativt utan tacksam för alla konkreta tips för att slippa SAS plus s.k service koncept. Lite OT i lådan igår var det muhamarah sås. Precis vad jag längtat efter att få till lentilsallad.
 

Hachans

Medlem
Du får göra en priolista över vad som är viktigast för dig och en välja flygbolag därefter.

Är det vansinnigt viktigt att inte behöva byta får du ta SAS eller norsken. Är det viktigt att få dricka så mycket man vill så finns det andra alternativ men då får du byta.

Finns kanske något charterflyg direkt också!
 

Alf

Medlem
Du får göra en priolista över vad som är viktigast för dig och en välja flygbolag därefter.

Är det vansinnigt viktigt att inte behöva byta får du ta SAS eller norsken. Är det viktigt att få dricka så mycket man vill så finns det andra alternativ men då får du byta.

Finns kanske något charterflyg direkt också!

När det gäller priolista så har jag också kommit fram till ungefär samma som @ulagun. Inget bra, restiden blir längre med byten och risken för förseningar ökar. Dryckessidan blir förmodligen väl tillgodosedd eftersom det blir två lounger och två flygningar. Men nu var det ju inte riktigt det det handlade om utan det var att SAS Plus konceptet inte bör ha restriktioner på tre drycker till Kanarieöarna.

Jag tycker så illa om när förmyndarsamhället träder in i vår vardag. När jag åker exv First så fullständigt vräker dom ut drycker under flygningen och man får tacka nej till påfyllningar. Jag har mig veterligen inte varit helpackad på mina flygningar i First och business, möjligtvis lite salongsberusad, men nöjd.

På en flygning till Kanarieöarna som tar sex timmar kan dryckesintaget se ut som följer.
- 1 liten flaska champagne/ mousserande vin före maten för att få in semesterkänslan
- 1 liten flaska vitt vin till förrätten
- 1 liten flaska rött vin till huvudrätten
Ransonen är nu slut. Jag är inte ens salongsberusad.
Vad saknar jag då? Jo jag saknar:
- 1 whiskey till kaffet
- 1 GT som jag vill smutta på när vi lämnar fastlandet och flyger ut över Atlanten

Jag blir inte helpackad av detta intag, möjligtvis salongsberusad och känner mej nöjd. Jag blir inte aggressiv och springer inte omkring och bråkar. Det finns många som klämmer ovanstående intag på en 1-2 timmars flygning i SAS Plus på andra sträckor, Spanien undantaget. Varför skall jag då behöva betala för mina två extra drinkar på en sex timmars flygning. Jag blir ju lika packad om jag betalar. Eftersom jag inte lär vara berusad kan dom inte neka mej servering.

Du föreslår charterflyg. Jag har vägrat charterflyg under hela mitt yrkesverksamma liv men jag funderar på att ompröva detta. Fördelen är att vi kan flyga från Norrköping och slippa åka till Arlanda. Tidsvinst minst tre timmar på att slippa Arlanda och kostnadsbesparingen motsvarar gott och väl de fem drinkarna. Har man tur kan man boka platser vid nödutgång för en extra peng. Man kan köpa till en matbricka som förmodligen är bättre än Plus boxen. Jag betalar för mina drycker och slipper tjafset om antalet. Jag får ju ändå betala för två i Plus enligt mitt koncept. Jag får stå ut med tjoande charterkompisar som tagit första drinken före 07 på morronen. Jag får stå ut med applåder när vi landar. Jag får ta det oflexibla i reslängd och hålla mej till hela veckor. Men jag transporterar mej på kortast möjliga tid från min bostad till Kanarieöarna. Det tål faktiskt att tänka på.

Jag tycker det blir mer och mer som var bättre förr. Med risk att bli tjatig beskriver jag hur en charterresa med guldkant till Gran Canaria kunde gå till på 70-talet. Vingresor flög från Arlanda till Las Palmas med Scanair som hade inhyrda B747 från SAS på helgerna. Det bästa med detta var att man för en liten peng kunde köpa till plats i dåtidens första klass på SAS B747 och få en förstklassig resa med service och mat och plats nosen på flygplanet. Naturligtvis obegränsat med dryck, sillbord och snaps och hela köret. Där var man förvisso ett steg över salongsberusning när man klev av i Las Palmas men jag minns inte att det var några otrevligheter utan tvärtom. SAS Plus kan slänga sej i väggen. Jag gjorde sådana resor vid två tillfällen och det var lika bra båda gångerna.

3DE51B02-201E-4A50-A261-CCC1E937D60C.jpeg

Foto: Alf
5E879D22-5C5D-48DB-B986-CDE781792188.jpeg

Foto: Alf
 

NyfikenGrau

Medlem
Vi var nöjda med Edelweiss "business" när vi flög TFS-ZRH, visserligen är det inte Swiss C och det blir ju ett byte i Zürich, men bättre än SAS Plus var det iaf. Jag tycker iofs inte att SAS Plus är så dåligt just till Kanarieöarna, synd att inte seatblock ingår dock.

Men, det är ju bara att inse att det inte finns någon reell efterfrågan på riktig business till Kanarieöarna, dvs kunder som är beredda att betala minst 3 gånger mer än för economy. Om man ändå ska flyga så bekvämt som riktig business innebär så kan man ju lika gärna flyga några timmar till och komma till Florida, Thailand eller vad som.
 
Detta kanske angränsar till off-topic, men jag tycker också att 6 timmars flygtid är segt, i synnerhet om man bara ska iväg på en långhelg. När jag nyligen var på Teneriffa så delade jag därför upp resan i 2 delar med övernattning i Barcelona. Med mitt Priority Pass fick jag loungetillgång och blev därför inte hungrig/BC-fikasugen på planen. Billigt blev det också, ca 120 Euro t o r (Norwegian och Vueling).
 

apknug

Medlem
Nu vet jag inte exakt vad charterbolagen flyger med från Norrköping men rent generellt brukar de ofta använda sin widebodys på Kanarieöarna och de brukar kunna ha en helt OK "premium" class som väl slår SAS plus kanske värt att kolla @Alf ?
 
Toppen