Senaste nytt

Vilka flygbolag erbjuder bäst "change-policy" under Corona?

palmen

Moderator
Fick upp denna artikel i mitt flöde och det är intressant läsning. Qatar verkar i dagsläget ha bäst regler då man får ändra destination och avreseort utan kostnad och utan fare difference.

Air Canada inför nu att man kan få vouchers som inte går ut, eller miles till ett bra värde.

När får vi se europeiska bolag följa efter så folk vågar boka resor igen utan att vara rädda för att pengarna ska gå förlorade (även om man kanske får tillbaka långt fram i tiden).

Air Canada Introduces World's Second Most Generous Ticket Change Policy - View from the Wing
 

igelkotten

Medlem
Fick upp denna artikel i mitt flöde och det är intressant läsning. Qatar verkar i dagsläget ha bäst regler då man får ändra destination och avreseort utan kostnad och utan fare difference.

Air Canada inför nu att man kan få vouchers som inte går ut, eller miles till ett bra värde.

När får vi se europeiska bolag följa efter så folk vågar boka resor igen utan att vara rädda för att pengarna ska gå förlorade (även om man kanske får tillbaka långt fram i tiden).

Air Canada Introduces World's Second Most Generous Ticket Change Policy - View from the Wing

Ja, jag hoppas europeiska bolag ger mer förmånliga alternativ. Har idag behövt sitta i telefon med SAS pga deras hemsida som inte erbjuder mig voucher för en flight imorgon, och just nu enbart återbetalning enligt fare rules. Jag har så klart rätt och hemsidan fel, men det är lite drygt att behövt slösa 50 minuter av min dag på något som kunde varit så enkelt.

Jag är inte heller direkt sugen på att boka nya biljetter när jag vet att risken är stor att de bara kommer orsaka mig en massa huvudvärk.
 

Göran C

Medlem
Jag har pågående eller planerade ombokningar med SAS, LOT och Singapore Airlines med flygningar (i SAS Plus och Business Saver) bokade i februari eller tidigare. De som verkar ha de bästa reglerna av dessa tre är SAS. Har hos dem ombokat tre flygningar Europa under våren och tagit vouchers på hela biljettpriset innan flyget ev. blev inställda med 12 månaders giltighet och sedan förstås ytterligare 11 månader ytterligare innan själva flygningen då. LOT erbjuder fri ombokning på biljetten till Tokyo men med flyg bara till senast 31 mars 2021 (osäker på det då det inte gått att få någon direktkontakt överhuvudtaget med dem ännu - jagar fortfarande). Sämsta reglerna verkar SIA ha för min biljett till Bangkok där man inte erbjuder någon fri ombokning för biljetter som bokats innan mars månad (men för bokade biljetter mellan mars-juni) utan hänvisar till ordinarie biljettregler med avgift för ombokning. För mig var det lite överraskande med SIA på en klar sista plats!
 
Toppen