Vilka försäkringar täcker vid resemål just nu?

Diskussion i 'Resmål & visum' startad av Axxo, 6 Juni 2020.

1. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Last edited: 2 November 2020
  2. Migato

Migato Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Är det Folksams hemförsäkring som du syftar på eller tillägget Resklar?

3. Min gissning är att det räcker för inträde i landet men det som står skrivit är att man bara får uppehålla sig i 30 dagar.

Please note that an approved national interest exception is valid for only for 30 days from the date of approval and is valid for a single entry to the United States. An individual who departs the United States and wishes to return must be re-assessed for a national interest exception. The Department of Homeland Security requires travelers using a NIE waiver to fly into one of 15 specifically designated airports: Protecting Air Travelers and the American Public | Homeland Security

Det var svaret jag fick, så någon vinter i Arizona tror jag blir svårt. Försäkringar verkar också gälla bara 45 dagar.

4. jtq

jtq Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    För den som är intresserad.

Fick snabbt svar via mejl från Gouda med ett intyg/försäkringsbrev och villkor på engelska.

5. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag fick samma svar från Ambassaden i Stockholm, dock tolkar jag det som om man har 30 dagar på sig att ta sig in i landet inte att man sedan bara får stanna 30 dagar max, om resa blir aktuellt så skall jag naturligtvis dubbelkolla det.

Dubbelkollade med Gouda och deras prisförslag jag fått för försäkring täcker hela min rese period på 5 månader. Folksam däremot sa att försäkringen bara gäller 45 dagar max.

Men, som viruset sprider sig nu så blir det nog tyvärr att ställa in sig på en vinter i Sverige, min första hela vinter i Sverige på drygt 20 år isåfall, känns tungt.....

Berglund gillar detta.
  6. Självklart är det så att inresan måste äga rum inom 30 dagar.

Om det är någon tröst: jag har inte varit hemma över nyår på nästan 20 år också.. Inte alls roligt detta på något sätt.

nissefalk gillar detta.
  7. Jag kom på en sak. USA står inte på UDs lista. Så nu är frågan om inte befintliga försäkringar gäller?
    UD avråder - Regeringen.se

8. nissefalk

nissefalk Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Tyvärr ligger avrådan pga corona kvar, den nämns under A-Ändring av avrådan till alla länder, där gäller generell avrådan tom 15e November.

2. UD har tidigare fattat beslut om avrådan från icke nödvändiga resor till övriga länder utanför EU, EES samt Schengenområdet till och med den 15 november 2020. Detta beslut gäller alltjämt.

HMJ gillar detta.
  9. #detgårbranu

Det visste jag...på normala dagar Jag skyller på VAB

Tonton gillar detta.
  10. Johanna

Johanna Medlem

Jag har hemförsäkring via Folksam men känner mig lite nojig så tänker nog teckna en via Gouda ändå. Åker om en dryg vecka. Återkommer efter det.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!