Senaste nytt

Vilka försäkringar täcker vid resemål under Covid?

ekf

Medlem
Fördelen med reseförsäkring inom EU jmf med det "blå kortet" torde vara att man kan få privat vård med försäkringen.. bortsett betald hemresa osv då.
 

Morgan

Medlem
Samt stöld/rån, borttappat/försenat bagage osv

Bagage-ersättning kan vara trevligt men generellt inte mer nödvändigt än att försäkra sin mobiltelefon mot att man tappar den i marken.

Min uppfattning är att stöld/rån av t.ex. dyr klocka ersätts från hemförsäkringsdelen av försäkringen, inte resedelen?
Stöld på resan - konsumenternas.se

Att den delen inte ska gälla p.g.a. Covid-19 låter långsökt, UD-avrådan är inte kopplat till allmänna säkerhetsläget i Mariehamn... Men vad vet jag.

@ekf privat vård kan såklart vara trevligare i många länder, men i Nordeuropa är det kanske inget måste? Utan att kunna t.e.x Cypern och Malta i detalj så skulle jag vara mer noggrann med hemförsäkring som gällde om jag åkte dit än till Tyskland, dels för att hemresa är mycket krångligare, dels för att jag antar att vården är mer varierande i kvalitet.
 

ekf

Medlem
privat vård kan såklart vara trevligare i många länder, men i Nordeuropa är det kanske inget måste?
Normalt så kanske det kan kvitta, men givet världsläget just nu är det kanske bra om man har så många möjliga alternativ som möjligt att välja på, om olyckan är framme... Den offentliga vården är väl hyfsat ansträngd i hela europa, som jag förstått det.
 

Gus

Medlem
Fördelen med reseförsäkring inom EU jmf med det "blå kortet" torde vara att man kan få privat vård med försäkringen.. bortsett betald hemresa osv då.
När jag fick en infektion i foten i italien förra sommaren så blev jag hänvisad till ett allmänt sjukhus av SOS International (Länsförsäkringar). De sa att den italienska vården håller en så pass hög klass att de i princip aldrig hänvisar till privat vård. (Handlar väl om att de sparar enormt mycket pengar på det, fast vården i Italien var verkligen suverän! :))
 

HCW

Medlem
Har någon hittat en reseförsäkring som kan tecknas nu och som täcker covid-19? Om jag eller någon i familjen blir sjuk på resmålet (Europa utan avrådan) vill jag ha möjlighet att komma hem. Betalar gärna för det men privatjet är inte inom budget så försäkringsalternativ är vad som återstår. Tack!
 

richard87

Medlem
Vad gäller för till exempel Spanien som öppnar upp idag men UDs avrådan upphör 1a juli, om jag reser dit idag men har en olycka säg den 2a juli?
 

Tonton

Medlem
Vad gäller för till exempel Spanien som öppnar upp idag men UDs avrådan upphör 1a juli, om jag reser dit idag men har en olycka säg den 2a juli?

Det svaret kan du nog hitta hos ditt försäkringsbolag.

Rent generellt så skulle jag säga att försäkringen inte gäller om du har påbörjat din resa när det var en avrådan (Förutsatt att ditt försäkringsbolag har en klausul om att försäkringen inte gäller när myndigheterna avråder från resande). - men som sagt, det är definitivt ett försäkringsbolagsspecifikt bedömning - och därför finns det inget ordentligt svar på din fråga förutom att kolla med försäkringsbolaget direkt.
 

raffe

Medlem
Har någon hittat en reseförsäkring som kan tecknas nu och som täcker covid-19? Om jag eller någon i familjen blir sjuk på resmålet (Europa utan avrådan) vill jag ha möjlighet att komma hem. Betalar gärna för det men privatjet är inte inom budget så försäkringsalternativ är vad som återstår. Tack!

Vad gäller för till exempel Spanien som öppnar upp idag men UDs avrådan upphör 1a juli, om jag reser dit idag men har en olycka säg den 2a juli?
Som NotRyan och jag skriver på första sidan säger exempelvis Folksam "Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om UD förlängt avrådan för resor till utlandet." Vidare skriver de "Dock har vårt katastrofskydd, en begränsning om du reser ut efter UD:s avrådan." enligt Spridning av coronavirus - så här gäller din hemförsäkring - Folksam Katastrofskyddet innebär "Katastrofskyddet omfattar merkostnader på upp till 10 000 kr för att omedelbart ta sig till en säkrare plats, i det här fallet Sverige" och då är det ju rimligt att de har en begränsning, annars kan man ju åka enkel resa ut och sedan säga att man vill ha en resa hem betald av Folksam eftersom det finns en pandemi i landet man reste till. Men det är bara en begränsning, händer annat än Covid19-relaterat så behöver det inte vara en begränsning i katastrofskyddet (ring dem och fråga). Observera att Katastrofskyddet inte är till för olycka eller sjukdom, utan för just katastrofer som jordbävning mm, hemtransport vid sjukdom mm gäller som vanligt. Blåa kortet är dock viktigast att ha med och fungerar som vanligt, oavsett Covid19.
 
Last edited:

Berglund

Medlem
@richard87 Jag håller med i allt det @Tonton skriver ovan. Särskilt stycket om att specifikt kolla med ditt försäkringsbolag.

Till ovanstående vill jag lägga till att de allra flesta hem-/reseförsäkringar jag har läst villkoren för, de innehåller en skrivelse om att resan måste ha påbörjats och avslutas i Norden/Sverige. Därför menar jag att om man reser ut idag och din försäkring inte gäller på grund av UDs avrådan, då kommer du mest troligtvis inte heller kunna påbörja försäkringsperioden ifrån utlandet. Därför tror jag att tolkningen, rent generellt, blir att försäkringen inte gäller alls. Det brukar vara så att försäkringen ska gälla för hela perioden som man är bortavarande från hemmet/hemorten/Sverige/Norden, från start till hemkomsten.
 
Last edited:
Toppen