Senaste nytt

Vilka försäkringar täcker vid resemål under Covid?

Axxo

Medlem
Jag kanske ska flyga till Frankrike i slutet av Juni / början av Juli. Vet någon vilka försäkringar som kan gälla när UD avråder från resor? Eftersom UD avråder resor till och med 15 Juli så täcker inte min hemförsäkring IF.
 

mha321

Medlem
Det beror ju på anledningen till resan. UD avråder inte från alla resor dit, bara från icke nödvändiga.
 

Sebbeh

Medlem
Länsförsäkringar gäller inte enligt deras hemsida.
Vet även att kundtjänst på moderna försäkringar sagt att deras reseförsäkring gäller.
 

STO-ARN

Medlem
Länsförsäkringar gäller inte enligt deras hemsida.
Vet även att kundtjänst på moderna försäkringar sagt att deras reseförsäkring gäller.
Antar du menar att "Moderna Försäkringars resedel i hemförsäkring, utökade reseskyddet, samt dess Långreseförsäkring EJ gäller, f.n.
Via Modernas Kundtjänst har jag fått info att inga reseförsäkringar hos dem gäller, så länge UD:s reseavrådan är i kraft...(Förutsatt att man ej varit på Långresa längre tid, innan UD:s reseavrådan trädde i kraft...)
 

Sebbeh

Medlem
Antar du menar att "Moderna Försäkringars resedel i hemförsäkring, utökade reseskyddet, samt dess Långreseförsäkring EJ gäller, f.n.
Via Modernas Kundtjänst har jag fått info att inga reseförsäkringar hos dem gäller, så länge UD:s reseavrådan är i kraft...(Förutsatt att man ej varit på Långresa längre tid, innan UD:s reseavrådan trädde i kraft...)

Det var en bekant som sade att kundtjänst sagt att dom är bland dom enda som erbjuder en reseförsäkring som gäller trots avrådan. Kul med kundtjänst säger jag och ska luska lite i det. Därför jag sa att kundtjänst säger en sak. Något som på detta forum inte brukar tas på allvar.
 

raffe

Medlem
Som NotRyan skriver ovan säger Folksam
Reseskyddet gäller som vanligt för akut sjukdom och olycksfall även om UD förlängt avrådan för resor till utlandet. Dock har vårt katastrofskydd en begränsning om du reser ut efter UD:s avrådan.
enligt Spridning av coronavirus - så här gäller din hemförsäkring - Folksam Katastrofskyddet innebär
Katastrofskyddet omfattar merkostnader på upp till 10 000 kr för att omedelbart ta sig till en säkrare plats, i det här fallet Sverige.
och det är ju rimligt att de har en begränsning, annars kan man ju åka enkel resa ut och sedan säga att man vill ha en resa hem betald av Folksam eftersom det finns en pandemi i landet man reste till.
 

SK989

Medlem
Jag har kollat runt en hel del på denna fråga genom att läsa respektive försäkrings villkor (kundtjänst vågar jag inte lita på). Jag har bara hittat två reseförsäkringar som gäller trots att UD avråder och det är Folksam och Moderna. Däremot gäller inte evakueringsskydd fullt ut, men - vilket väl är det viktiga - däremot kostnader för sjukvård och ev. hemtransport m.m.

Renodlade reseförsäkringar som Europeiska och Gouda gäller inte. Inte heller diverse kortförsäkringar från Amex, SAS EuroBonus MasterCard eller Skandia VISA.

Vad gäller Folksam och Moderna är det reseskyddet i deras hemförsäkring som gäller, man kan inte teckna en separat reseförsäkring.

UDs avrådan borde nyanseras snart. Att inte göra skillnad på resor till Mariehamn eller Mogadishu är i mitt tycke lite slött.
 

Morgan

Medlem
Jag tror UD kommer släppa avrådan för resor inom EU inom ett par veckor (enbart spekulation).

Men frågan är hur viktig hemförsäkring med reseskydd är inom EU? Som EU-medborgare har man (pandemi eller inte) rätt till vård som inte kan anstå på samma villkor som EU-landets medborgare. Till USA skulle jag absolut inte åka utan försäkring, men Tyskland och Norden?
Resa utomlands

En tanke och inte ett råd: Det är väl hemresa om man skadar sig allvarligt som är den uppenbara kostnaden man kan åka på inom EU? Kräver man intensivvårdsambulans är det naturligtvis "oöverkomligt" men man får komma ihåg att Frankfurt-Malmö är ungefär lika långt som Malmö-Sundsvall, d.v.s. åka "färdtjänst" och betala för det torde inte vara värre än att flyga business class till USA i pengar...

Finns det andra "livsviktiga" kostnader som hemförsäkringen står för inom EU?
 
Toppen