Senaste nytt

Vilka bolag går under i Coronas spår?

hco

Medlem
och även Asiana och Korean Air.

KOREA

Nu är detta en gissa-tråd, så jag gissar att:
- Koreanska staten kommer inte låta KE gå under. KE flaggade tidigt för hjälp och det tror jag dom kommer att få.

Personligen är jag orolig för OZ, men mitt högst personliga intryck av hur koreanska staten ser på landets två stora bolag är att:

- Koreanska staten 'uppskattar' att två stora full service-bolag finns och kommer gå väldigt lång för att ge fördelaktiga lån etc innan OZ trillar av pinn.

I värsta fall blir det undantag från konkurrenslagstiftning och KE absorberar OZ med hjälp av statligt stöd. Hur skulle det se ut om alla Chaebol-VIP:s statusar med OZ skulle brinna inne? :eek: ;)

Däremot tror jag det blir mer svettigt för koreanska LLCs. Inga VIPs som flyger med dom!

ASEAN

På samma sätt tror jag det kan bli svettigt för de mindre sydostasiatiska LLCna. Air Asia klarar sig men de mindre..... högst oklart.

Flagship-bolagen som tex TG klarar sig alltid. Thailändska staten behöver bara be GSB att ge lite nya lån.;)

EUROPA

Svårt att se att några europeiska flagship-bolag kommer gå under. Det blir statliga stöd med EUs välsignelse.

De mindre bolagen/LLCs blir det svårare för även i Europa. Där kan jag tänka mig att en del går under. Ryan kommer dock överleva. :cool:
 

Timpsi

Medlem
Interna mail hos Cityjet varnar för att anställda kan räkna med att inte få sina löner utbetalda på ett tag, samt att de kommer börja verkställa uppsägningar denna vecka för att spara kostnader för företagets överlevnad. Det är i alla fall vad den interna kommunikationen säger. Riktigt trist då jag känner flera stycken som jobbar på Cityjet...
 

Mr.cake

Medlem
Interna mail hos Cityjet varnar för att anställda kan räkna med att inte få sina löner utbetalda på ett tag, samt att de kommer börja verkställa uppsägningar denna vecka för att spara kostnader för företagets överlevnad. Det är i alla fall vad den interna kommunikationen säger. Riktigt trist då jag känner flera stycken som jobbar på Cityjet...


Alltid tråkigt för de anställda, men har bolagen så jäkla dålig kassa att bara under 2-3 veckor uteblivna flygningar så har man slutat betala löner. Har ju inte direkt varit lågkonjuktur innan... Somsagt riktigt tråkigt för de anställd
 

Bankiren

Medlem
Alltid tråkigt för de anställda, men har bolagen så jäkla dålig kassa att bara under 2-3 veckor uteblivna flygningar så har man slutat betala löner. Har ju inte direkt varit lågkonjuktur innan... Somsagt riktigt tråkigt för de anställd

Håller med dig. Det är illa att bolagen delar ut sina vinster när det går bra, och hoppas bli räddade när det går dåligt.

För att återgå till frågeställningen, så tänker jag mig att det här lär slå väldigt hårt mot kryssningsbranchen.

Vi fick till exempel två alternativ från Royal Caribbean nu när vår kryssning ställdes in: att välja mellan 100% i återbetalning eller 125% i form av en värdeavi. Deras syfte är givetvis att behålla pengarna i företaget. Men den stora frågan är om man vågar ta 125% när det ser så illa ut för företagen på grund av den här krisen?
 

Wyll

Medlem
Vi fick till exempel två alternativ från Royal Caribbean nu när vår kryssning ställdes in: att välja mellan 100% i återbetalning eller 125% i form av en värdeavi. Deras syfte är givetvis att behålla pengarna i företaget. Men den stora frågan är om man vågar ta 125% när det ser så illa ut för företagen på grund av den här krisen?

Allt handlar ju om gambling. Går dem inte under får du 25% mer. Då gamblar du ju då på att företaget överlever.
Då kanske du lika gärna kan ta ut 100% och köpta aktie i bolaget,ligger på 22,41 USD idag men ligger normalt på 100-120 USD (sista 3 åren). Går dem inte under utan återgå till någorlunda normalt värde får du mer än 25%.
Men gör alla samma sak kanske det går under...… eller så tar du bara ut pengarna och lägger dem i lådan.. vad som är bäst för dig vet ju bara du.


PS. Jag skulle inte bunkra toapapper dock


upload_2020-3-20_9-48-5.png
 

RobHK

Medlem
Gissningsleken slutar i vilka som får statligt stöd i dehär läget. En konsekvens av detta blir ju troligtvis att flygande kommer bli betydligt dyrare när vi återgår till ett normal-läge om ett år eller så..

Precis som HK som har dålig konkurens ifrån lågprisbolag, så är flygbiljetterna dyrare härifrån än t.ex. Singapore som har fler lågprisflyg.
 

mjulven

Medlem
Om vi frångår flygbolag ett tag så tror jag att mindre hotell utanför de stora kedjorna kommer att ha det väldigt tufft framöver där flera kommer att gå i konkurs. Återstår att se konsekvenserna av det när resandet tar fart igen.
 

Homer

Medlem
Men den stora frågan är om man vågar ta 125% när det ser så illa ut för företagen på grund av den här krisen?


För min del tycker jag +25% är för lite.
I vilken valuta har du betalt ? Om det är USD och du får tillbaka i USD så kanske du går en lite vinst på det sättet.
 
Toppen