Senaste nytt

Vila på hanen och boka nära inpå under sommarmånaderna?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi kommer vara mycket hemma och arbetsfria under sommarmånaderna i år, framförallt under perioden slutet av Juni till början av Aug. Vi har redan resor bokade någon vecka men pratar lite 'löst' om att åka någonstans mer, men det är absolut inget krav eller något måste i just det där sistnämnda. Vi har inte heller krav på något speciellt resmål utan kan tänka oss det mesta i Europa som bjuder på lite sol och bad.

En sak jag funderade på då, är om vi helt enkelt ska vara kalla och under vår ledighet 'scanna' lite varje dag för att se om det dyker upp något - vi kommer ju på kort varsel (inom timman faktiskt, då vi bor 5 minuter från Landvetter flygplats) kunna bestämma oss och bara dra iväg...

Förstår att det är helt avhängt på vädret, om det är bra väder i Sverige brukar det väl dyka upp lite resor för bra priser? Vad är er bild av flyg (och även hotell)-priser under sommaren när man så att säga bokar 'sista minuten' fast reguljärt.

Finns det förresten stand-by biljetter i dag eller är det ett gammalt kvarlevande begrepp?
 

olo

Medlem
Visst kan det kommma kampanjer och om charterbolagen har svårt att fylla planen kan de vilja göra sig av med flygstolar, men generellt är det en dålig idé att vänta.

Under övriga året så blir biljetterna bara gördyra sista dagen.

Sen bör man ha i beaktande att bara för att det finns en billig utresa inte innebär hemresan är lika billig.
 

Steve

Medlem
Hej,

Vi kommer vara mycket hemma och arbetsfria under sommarmånaderna i år, framförallt under perioden slutet av Juni till början av Aug. Vi har redan resor bokade någon vecka men pratar lite 'löst' om att åka någonstans mer, men det är absolut inget krav eller något måste i just det där sistnämnda. Vi har inte heller krav på något speciellt resmål utan kan tänka oss det mesta i Europa som bjuder på lite sol och bad.

En sak jag funderade på då, är om vi helt enkelt ska vara kalla och under vår ledighet 'scanna' lite varje dag för att se om det dyker upp något - vi kommer ju på kort varsel (inom timman faktiskt, då vi bor 5 minuter från Landvetter flygplats) kunna bestämma oss och bara dra iväg...

Förstår att det är helt avhängt på vädret, om det är bra väder i Sverige brukar det väl dyka upp lite resor för bra priser? Vad är er bild av flyg (och även hotell)-priser under sommaren när man så att säga bokar 'sista minuten' fast reguljärt.

Finns det förresten stand-by biljetter i dag eller är det ett gammalt kvarlevande begrepp?
Har själv testat den varianten, dock under julledighet. Slutade med att vi blev hemma, fanns inte tillräckligt med platser (6) på något flyg under den perioden. Så antalet som ska resa kan spela in men sommaren kanske är en bättre period för sista-minuten resor. Lycka till!
 

Morgan

Medlem
Ett alternativ om man vill ha prisvärdhet är ju att flyga till otypiska sommardestinationer, typ Bryssel eller Amsterdam och kolla in deras kust, eller Hamburg och åka upp till Rugen.

Mallorca och Barcelona blir nog tyvärr inte billigare och billigare...
 

Totopez

Medlem
Om ni bara är två (eller kan tänka er att splitta större sällskap) och är beredda att stanna hemma om inget dyker upp kan ni absolut gambla. MEN det är mycket som påverkar. Sommarens väder är en faktor, fint väder gör att färre bokar resor tätt inpå avresa, dåligt väder gör att alla vill åka och priserna sticker iväg. Men sedan beror det också på hur vädret var förra sommaren. Hade folk en dålig semester hemma bokar man nästa resa tidigt, hade man en kanonsommar tänker man att det nog blir så igen, och bokar inte.

Om jag hade känt att jag verkligen vill åka hade jag bokat i tid. Om jag lika gärna kan stanna hemma (oavsett väder) kanske jag hade väntat.

En variant skulle kunna vara att boka bonusresor med SAS (om du har poäng) till en plats du kan tänka dig att åka till. Sen spanar du efter billiga resor, och hittar du en sådan bokar du av bonusresan...
 
Toppen