Senaste nytt

Videokonferens?

Detta är en klassiker och kan divideras till dödagar.
Personligen tror jag Videoconferans kan ersätta konferans samtal.. Men kommer aldrig eller väldigt fåtillfällen ersätta ett riktigt fysiskt möte.

De som påstår att videoconferans kan ersätta ett "irl" möte är ute och cyklar.
 

nilsson

Medlem
Eller alltid komma hem 3 fredag kvällar i månaden med LH808 kl 23:45.

00:01 är ju mycket bättre ur traktamentessynpunkt...

Jag fick reda på att min SonyEricsson T650 hade front-kamera på ett intressant sätt. Jag skulle ringa in till ett konferenssamtal med en kund medan jag var på en flygplats. Till min förvåning så dök det upp en bild i rutan på telefonen eftersom det var ISDN-nummret till deras videokonf-mojäng. Det slutade med att jag ringde in ett annat nummer för jug kunde inte höra vad folk sa, och om de bara skulle titta på mitt öra så kunde vi lika gärna köra voice-only. (Bara ett par år efter detta uppfann Apple video-telefoni!)
 
Har en pappa som berättar om sina resor.
Han jobbar på ett stort företag och får (om han vill) resa till ställen över hela världen för att reparera produkter som gått sönder. (Garantin säger att de måste laga eventuella fel)

Jag hade då inte tackat nej att åka till Washington, Barbados, Sydkorea m.m i Business och ibland till och med i första klass och dessutom tjäna mer på "dessa" jobb.
För han ser det dock annorlunda ut, även om de (åker oftast 2-3 st) är där för att laga produkten ifråga så finns ofta gott om fritid på eftermiddag och kvällar och brukar alltid ha 1-3 dagars semester innan hemfärden.

Sen förstår jag att det finns de som har det väldigt hektiskt med resande, men för mig som har "flyga" som största hobby i princip hade jag aldrig tackat nej om möjligheten till resjobb dök upp, oavsett hur stressande det hade varit.

Då har din far en väldig förmån. Majoriteten av oss som reser i tjänsten har sällan tid att stanna på ett ställe för semester eller liknande.

Ditt resonmang är exakt vad man hör hos många som inte varit i det. Men när man reser konstant och spenderat 2-3nätter i veckan på ett plan och de andra på hotelrum för att sedan vara hemma var annan helg (2dagar). Blir enormt slitigt.
Det som många glömmerbort är att de två dagarna man är hemma är nästa struligast för man kan inte handla mat i störremänger för det får man endå slänga. Ska man beställa något på postorder så är det ett evigt fipplande så det kommer tills man är hemma OCH utlämningsstället är öppet.
Så visst, det låter glammigt och förmånligt att resa i tjänsten. Men det är väldigt slitigt..
 

agehall

Medlem
Jag kan bara instämma med Stefan. Det är lagom roligt att åka till MEX i 48h för att jobba. Dessutom förväntas man ju vara trevlig och social på kvällarna och gå ut med kollegorna från sydamerika och äta middag, runt kl 04 enligt min dygnsrytm. Eller varför inte en tripp till JNB över dagen. Besättningen brukar känna igen en ifall man stannar en natt (besättningen brukar sova över en natt och jobba på hemresan dagen därpå) och tycka att det är ett kort besök. Alltid lika kul att se deras miner när man förklarar att det är en lång resa - man hade ju en hel natt på ett hotell!
 
Jag kan bara instämma med Stefan. Det är lagom roligt att åka till MEX i 48h för att jobba. Dessutom förväntas man ju vara trevlig och social på kvällarna och gå ut med kollegorna från sydamerika och äta middag, runt kl 04 enligt min dygnsrytm. Eller varför inte en tripp till JNB över dagen. Besättningen brukar känna igen en ifall man stannar en natt (besättningen brukar sova över en natt och jobba på hemresan dagen därpå) och tycka att det är ett kort besök. Alltid lika kul att se deras miner när man förklarar att det är en lång resa - man hade ju en hel natt på ett hotell!

:)
När jag jobbade på BA (som CMD) så sa jag ofta till Snr CD att upgradera de som gör en turnarround. Och det är oftast 1-2st på varje sträcka som gör en likalång stay som kabin personalen.
 

Ubbe

Medlem
1.jpg

:)
 

rob74

Medlem
Vi fick nyligen ett videokonferenssystem. Har deltagit i ett sådant möte sedan dess.
Håller med om att vissa möten absolut bör ske IRL.
Vi har dock en hel del kortare möten och utbildningar (mestadels inom länet eller grannlänet) som kanske tar max 2 timmar. Och ska man då ta hyrbilen och köra 6 timmar enkel väg till Skellefteå, så blir det slitigt och ohållbart i längden. Dessutom är det ingen höjdare att under vintertid utsätta sig för exv snöstorm och halka under en sådan "dagsutflykt". För sådana tillfällen är videokonferens alldeles utmärkt.
Ska själv på ett möte i Skellefteå nästa söndag-måndag som måste ske IRL, men då flyger jag eftersom kostnaden skulle bli densamma med milersättning (vilket det är som utgår för just detta möte) och att jag som ensamåkare skulle riskera att somna vid ratten då jag nuförtiden upplever det mycket mera slitsamt att göra sådana här bilturer.
 
Fördelen med videokonferenser är att det sparar pengar, tid, och resor. Mer effektivt helt enkelt.
Men sedan beror det naturligtvis på vad syftet med en konferens är?

Som både Jacob och Stefan säger så missar man ju det personliga mötet- vilket givetvis har betydelse.

Personligen förespråkar jag "traditionella" konferenser på hotell eller kursgård. Varför? För utan dessa konferenser och kongresser skulle jag gå utan jobb....:p

Min sambo som själv deltar i olika konferenser...alltifrån interna avdelningsmöten, till övergripande möten om organisationens värderingar...listan kan göras lång- ser det som positivt och produktivt att samla hela gruppen. Åka ut till en kursgård. För då är man på plats, och den tiden man är där- minst lika effektivt som en videokonferens.

Vad jag dock tror att vi kommer få se i framtiden är kortare konferenser. Idag är en typisk konferens en sk. Kaffe-Lunch-Kaffe...eventuellt middag oh övernattning. Man börjar 8:30 med morgonfika och slutar vid 16:00. Här kommer branchen få vara mer flexibel där det kanske blir vanligare med en 8:00 - 11:30..man hyr konferensrum per timme istället för dag vilket idag är praxis.

Men detta är verkligen intressant. Vi lever i ett mer effektivt samhälle. Saker ska gå fort, det ska effektiviseras...och det kommer självklart spegla hur framtidens konferenser kommer se ut.
 
Toppen