Senaste nytt

Videokonferens?

agehall

Medlem
Videokonferens spöar ju telefonkonferens rätt duktigt, men få saker slår att träffas IRL.

Jag tror stenhårt på att man ska träffas så mycket som möjligt personligen, men det är också viktigt att man försöker maximera tillfällen. Det känns lite onödigt att åka runt halva jorden för ett 2h möte. Då ska man nog överväga andra alternativ alt se till att ha fler möten.
 

Senator

Moderator
Var glad att ni har jobb där ni får resa överhuvudtaget, finns ju väldigt många som har långt ifrån den "förmånen".

Om du kan förklara till mig vad "förmånen" är med att kliva upp 05:00 söndag morgon för att hinna med 07:05 flighten till VIE, vidare till DEL och landa där 00:30 för att sedan vara på hotellet 02:00, gå upp 07:00 för att vara redo för kunden 08.30. Sedan jobba till lördag kl16:00 inklusive till 02:00 fredag morgon. Eller alltid komma hem 3 fredag kvällar i månaden med LH808 kl 23:45. :cool:

Förklara gärna vad förmånen med detta är, jag har missat den totalt. Men, det har varit en livsstil som jag själv har valt, så jag klagar inte man kan inte koppla begreppet förmån till det.

Back on topic:
Haft fördelen att jobba i bolag med 300,000 anställda till 1. Min bild på detta är enkel: börja med "face to face", etablera en relation som sedan kan förädlas med andra kommunikationssätt. Gällande videokonf jobbar jag nu med en partner med kontor runt i Sverige. För mig att resa till Göteborg eller Malmö för en timmes möte med dessa är inte effektivt, och jag uppskattar möjligheten att åka till Stockholmskontoret och tala med dom via videokonf.
 
Om du kan förklara till mig vad "förmånen" är med att kliva upp 05:00 söndag morgon för att hinna med 07:05 flighten till VIE, vidare till DEL och landa där 00:30 för att sedan vara på hotellet 02:00, gå upp 07:00 för att vara redo för kunden 08.30. Sedan jobba till lördag kl16:00 inklusive till 02:00 fredag morgon. Eller alltid komma hem 3 fredag kvällar i månaden med LH808 kl 23:45. :cool:

Förklara gärna vad förmånen med detta är, jag har missat den totalt. Men, det har varit en livsstil som jag själv har valt, så jag klagar inte man kan inte koppla begreppet förmån till det.

Back on topic:
Haft fördelen att jobba i bolag med 300,000 anställda till 1. Min bild på detta är enkel: börja med "face to face", etablera en relation som sedan kan förädlas med andra kommunikationssätt. Gällande videokonf jobbar jag nu med en partner med kontor runt i Sverige. För mig att resa till Göteborg eller Malmö för en timmes möte med dessa är inte effektivt, och jag uppskattar möjligheten att åka till Stockholmskontoret och tala med dom via videokonf.

Har en pappa som berättar om sina resor.
Han jobbar på ett stort företag och får (om han vill) resa till ställen över hela världen för att reparera produkter som gått sönder. (Garantin säger att de måste laga eventuella fel)

Jag hade då inte tackat nej att åka till Washington, Barbados, Sydkorea m.m i Business och ibland till och med i första klass och dessutom tjäna mer på "dessa" jobb.
För han ser det dock annorlunda ut, även om de (åker oftast 2-3 st) är där för att laga produkten ifråga så finns ofta gott om fritid på eftermiddag och kvällar och brukar alltid ha 1-3 dagars semester innan hemfärden.

Sen förstår jag att det finns de som har det väldigt hektiskt med resande, men för mig som har "flyga" som största hobby i princip hade jag aldrig tackat nej om möjligheten till resjobb dök upp, oavsett hur stressande det hade varit.
 

Dr. Miles

Expert
De som flyger ofta vet att det är ingen "förmån" att resa runt, snarare tvärtom.
De som har familj(speciellt med barn) vill inte resa bort många dagar. Det spelar ingen roll om resan är i Business class eller i First class.
 
De som flyger ofta vet att det är ingen "förmån" att resa runt, snarare tvärtom.
De som har familj(speciellt med barn) vill inte resa bort många dagar. Det spelar ingen roll om resan är i Business class eller i First class.

Jag som 21 åring hade gärna bytt. :)
Förstår att man drar ner på resandet så mycket som möjligt med familj.. farsan har dragit ner på resandet markant när han blev Morfar t.ex. (Nu tackar han oftast nej och är hemma istället) även om jag ur min synpunkt tycker det är sjukt att tacka nej till att åka till Västindien osv. :)
Han reste inte heller så mycket när vi (jag & syster) var små.

Men det han berättat från sina resor är mest positivt så jag antar det är väldigt olika beroende på arbetsplats!
 
Last edited:
Toppen