Senaste nytt

Vem betalar loungeavgiften?

Jonas C

Medlem
Vilket *G använder du för eventuell access till SEN-loungen? En C-biljett i sig har inte access till SEN-loungen.

Tjaa i det här sammanhanget syftade jag på alla som inte är Senator. I och med att man redan reser på en biljett som ger tillträde till lounge, så bör väl LH inte fakturera *A partnern om resenären bestämmer sig för att besöka Senator loungen.
 

Jakob K

Medlem
Min bedömning är att A3*G är mycket ovanligt. Som jag skrivit tidigare så får jag frågor 8 ggr av 10 vid exempelvis incheckning när jag lägger fram A3*G-kortet.

Vissa vet inte ens att A3 är med i star alliance. Andra undrar "vilka bokstäver" som Aegean har.

mvh
 
Jag hörde mig för utav en vän som arbetar på en utav SQs lounger i Australien. Deras policy (vilken man får utgå ifrån gäller alla bolag inom *Alliance), så är det antingen kort utgivaren eller flygbolaget du flyger med som får betala avgiften. T ex följande senario:

Jag reser med TG i C mellan SYD-BKK, väljer att besöka SQs lounge, visar upp mitt A3 kort = A3 betalar avgiften.
Eller
Jag reser med samma flyg, samma bokningsklass. Besöker en lounge som inte tillhör TG, t ex. Air New Zeeland, visar upp mitt BK från TG = TG betalar avgiften,
 

Lallarn

Medlem
Jag reser med TG i C mellan SYD-BKK, väljer att besöka SQs lounge, visar upp mitt A3 kort = A3 betalar avgiften.
Eller
Jag reser med samma flyg, samma bokningsklass. Besöker en lounge som inte tillhör TG, t ex. Air New Zeeland, visar upp mitt BK från TG = TG betalar avgiften,

Det låter ju lite lustigt, att man då som resenär kan påverka vem som faktureras av ens loungebesök. Exempelvis om man vill minimera avgifterna för SAS, så försöker man konsekvent visa upp boardingkort istället för EBG när man flyger med annat bolag (på biljett som ger tillträde till lounge).

Min upplevelse är att LH är mycket hårda på dra mitt EBG varje gång jag besöker en Senator-lounge. När jag var i Bangkok däremot och reste på ekonomibiljett slängde lounge-värdinnan bara ett kort ögonkast på mitt boardingkort och drog inget EBG för att fakturera SAS. Det kan ju helt enkelt vara så att det är olika för olika lounger; vissa har kanske en fast avgift från sina allians-partners som opererar på flygplatsen, medan andra har per besökare?
 

Jonas C

Medlem
Min bedömning är att A3*G är mycket ovanligt. Som jag skrivit tidigare så får jag frågor 8 ggr av 10 vid exempelvis incheckning när jag lägger fram A3*G-kortet.

Vissa vet inte ens att A3 är med i star alliance. Andra undrar "vilka bokstäver" som Aegean har.

mvh

Har sett minst ett 10-tal komma in på lounger med A3 kort och taggar på sina väskor.
 

NotRyan

Medlem
Min upplevelse är att LH är mycket hårda på dra mitt EBG varje gång jag besöker en Senator-lounge. När jag var i Bangkok däremot och reste på ekonomibiljett slängde lounge-värdinnan bara ett kort ögonkast på mitt boardingkort och drog inget EBG för att fakturera SAS.

Det kan ju bero på att du inte kommer in i Senator-loungen på enbart Business-biljett, utan det de facto är ditt guld-kort som ger dig tillträde.

Vad gäller Thai har jag varit med om att det varierar väldigt med vem som sitter i lounge-receptionen, främst gäller det i C och E-loungerna. I den stora D-loungen är dom lite mer restriktiv, och det är också en lite annan policy där vad gäller tillträde.

Mvh
/NotRyan
 
Last edited:

Lallarn

Medlem
Det kan ju bero på att du inte kommer in i Senator-loungen på enbart Business-biljett, utan det de facto är ditt guld-kort som ger dig tillträde.

Vad gäller Thai har jag varit med om att det varierar väldigt med vem som sitter i lounge-receptionen, främst gäller det i C och E-loungerna. I den stora D-loungen är dom lite mer restriktiv, och det är också en lite annan policy där vad gäller tillträde.

Du missar min poäng - det är skillnad på att bara visa upp sitt EBG för loungepersonale samt för dem att dra kortet i magnetläsaren. Trots att det står SK*G på biljetten och jag vissar upp EBG så vill de fortfarande dra det (fakturera, antar jag) på LH. Spelar ingen roll om jag kikar in i Business-loungen eller Senator.

Uppenbarligen finns det inte bara ett svar på frågan då, som du även nämner, det verkar bero på dagsform, lounge, flygplats och flygbolag.
 

mha321

Medlem
Du missar min poäng - det är skillnad på att bara visa upp sitt EBG för loungepersonale samt för dem att dra kortet i magnetläsaren. Trots att det står SK*G på biljetten och jag vissar upp EBG så vill de fortfarande dra det (fakturera, antar jag) på LH. Spelar ingen roll om jag kikar in i Business-loungen eller Senator.

Även om det inte skulle vara relaterat till vem som betalar, så kan det ju finnas många anledningar till att Lufthansa vill hålla koll på det. Allt från att veta hur stor del av besökarna som kommer från vilket program till att ha kollen på individnivå för att eventuellt kunna göra promotions och liknande.

/Magnus
 

Lallarn

Medlem
Även om det inte skulle vara relaterat till vem som betalar, så kan det ju finnas många anledningar till att Lufthansa vill hålla koll på det. Allt från att veta hur stor del av besökarna som kommer från vilket program till att ha kollen på individnivå för att eventuellt kunna göra promotions och liknande.

Mycket möjligt! Likadant som om SAS scannar boardingkort. Jag har dock i slutändan ingen aning om hur loungeavgiften faktureras, men jag kan bara uppmärksamma om att det är en vitt skild praxis mellan olika lounger och flygbolag.
 
Toppen