Senaste nytt

Vem betalar loungeavgiften?

Jakob K

Medlem
Vad jag har hört är att operating carrier betalar lounge avgiften. Däremot så känns det ganska ologiskt, då jag antar att SAS/LH inte skulle vara så glada över det låga A3 kravet. Min gissning är att det är flygbolaget där man har bonuskortet som betalar lounge avgiften.

Ja vilket krav är lägst? EBG får man nu med 2st resor till Prag.

:cool:
 

NotRyan

Medlem
Ja vilket krav är lägst? EBG får man nu med 2st resor till Prag.

:cool:

På den kampanjen känns det som att SAS triggar ett behov som kunderna kommer att kämpa för att stilla i framtiden, kanske kommer det perks för EBG som man kommer att ha svårt att vara utan när man väl har fått dom...

Mvh
/NotRyan
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag har alltid utgått ifrån att det är kortutgivande företag som betalar, det verkar ju som om själva kundregistren är mycket värda om man ska tro diskussioner som varit här tidigare (t.ex. Eurobonus), så jag antar att den enkla loungetillgången med Aegean helt enkelt är hård marknadsföring av Miles&Bonus-registret?
Bortsett från det osannolika i att t.ex. LH år efter år utan knorr skulle bjuda "fripassagerare" som (ur LH-perspektiv) smitit in bakvägen på loungetillgång, frikostighet är inte direkt en tysk dygd och LH avviker normalt sett inte det minsta på den punkten...
 

Jakob K

Medlem
Hej!

Jag tror inte det är kortutgivande företag som betalar. Jag har själv A3*G och det är ganska ofta på exempelvis Arlanda som de inte annat än snabbtittar på kortet. En gång gled kortet bara förbi näsan på loungedraken i nån sekund - omöjligt att se vilket bolag guldkortet kom ifrån. Däremot är ju boardingpass alltid viktigt verkar det som.

(noteras bör att jag ofta reser utan att visa A3*G på boarding pass)

Jag tror att alla driver sin lounge utan att få betalt. Sas har sina lounger och tar den kostnaden - och LH har sina lounger och tar den kostnaden.

Ett star alliance interndebiteringssystem torde vara betydligt kostsammare än ovan lösning i det stora hela.

mvh
 

NyfikenGrau

Medlem
Bekräftat av Lufthansa igår på FT/VFT's Miles&More event, att det är operating carrier som betalar lounge avgiften.

Intressant! Men om det inte förs någon statistik på med vilken status besökarna kommer in i loungen, varför tolereras alls A3G då kan man undra? Det blir ju nästan bisarrt just i Lufthansas fall, där någon med A3G kommer in i loungen med typ 19 000 miles, medan deras egna senatorer får vänta tills de har 100 000(?)
(är trött, så jag kan ha missat något..)
 

jannewa

Medlem
Intressant! Men om det inte förs någon statistik på med vilken status besökarna kommer in i loungen, varför tolereras alls A3G då kan man undra? Det blir ju nästan bisarrt just i Lufthansas fall, där någon med A3G kommer in i loungen med typ 19 000 miles, medan deras egna senatorer får vänta tills de har 100 000(?)
(är trött, så jag kan ha missat något..)
Motsvarande med LH blir väl frequent traveller, 35 000 miles. Illa nog, nästan dubbla. :)

My bad, du har rätt. Guld har ju tillgång till senator lounge.
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Det blir ju nästan bisarrt just i Lufthansas fall, där någon med A3G kommer in i loungen med typ 19 000 miles, medan deras egna senatorer får vänta tills de har 100 000(?)
(är trött, så jag kan ha missat något..)

Lufthansa sade själva att de är flygbolaget med störst andel statusmedlemmar, vilket bör tyda på att folk med A3G utgör en liten andel av besökarskaran. De var däremot inte så glada över hur A3 urvattnar värdet av *G, så det kommer förmodligen bli ändringar snart.
 

AABack2ARN

Medlem
Där ser man. Jag antar att man räknar på att det borde jämna ut sig - men jag vidhåller att det verkar märkligt.

Skulle oneworld kunna ha det annorlunda? Med tanke på att de har nivån Emerald i alla program men enbart några av bolagen har lounger som är dedikerade för Emeralds..?
 

Storsteffe

Medlem
Har skrivit detta förut, Jag tror att det kommer en omstrukturering av statusnivåerna inom *A eller så kommer samarbetet att falla i stora delar, exempelvis lounge tillgång. Det är allt för stora skillnader mellan programmen för att det ska vara hållbart i längden.
 
Toppen