Senaste nytt

Vem betalar för kreditkortsförmånerna?

Flyer722

Medlem
Såg en intressant video, som jag var tvungen att dela med mig. Gästas av killen från the points guy.


Hade ingen aning om att butikerna betalar en högee procentuell avgift för premiumkortet jämfört med basic korten.

Är det liknande i Sverige?
Att ett sas amex basic är billigare för en affär att ta emot jämfört mot ett sas amex elite?

Undra om det är likartat hos mastercard med deras premiumkort.
 

Tonton

Medlem
Är det liknande i Sverige?
Att ett sas amex basic är billigare för en affär att ta emot jämfört mot ett sas amex elite?

Undra om det är likartat hos mastercard med deras premiumkort.

Mig veterligen görs följande skillnaden i Sverige (någon får gärna rätta mig om jag har fel):
Debitkort - Mastercard/Visa - ungefär samma transaktionsavgift för Visa och Mastercard.
Kreditkort - Mastercard/Visa - dyrare än Debitkort. Ungefär samma transaktionsavgift för Visa och Mastercard.
Chargecard/Kreditkort - Amex - dyrare än ovan två nämnda.

Dock så är Amex inte jättemycket dyrare nuförtiden gentemot "kreditkort Mastercard/Visa" än vad de var för några år sedan. De har minskat sina transaktionsavgifter.
 

Niclas.J

Medlem
Mig veterligen görs följande skillnaden i Sverige (någon får gärna rätta mig om jag har fel):
Debitkort - Mastercard/Visa - ungefär samma transaktionsavgift för Visa och Mastercard.
Kreditkort - Mastercard/Visa - dyrare än Debitkort. Ungefär samma transaktionsavgift för Visa och Mastercard.
Chargecard/Kreditkort - Amex - dyrare än ovan två nämnda.

Dock så är Amex inte jättemycket dyrare nuförtiden gentemot "kreditkort Mastercard/Visa" än vad de var för några år sedan. De har minskat sina transaktionsavgifter.

Ang. sistnämnda, alltså Amex, så hävdar Amex att deras prisnivå idag är omkring VISA/Mastercard. I ett svar till en kommentar på Facebook hävdade man att man ibland är något dyrare, och ibland faktiskt billigare än om någon betalar med ett kreditkort från VISA/MC.

I övrigt stämmer det bra, så var det åtminstone när jag för ett antal år sedan arbete i en stor retail-kedja.
 

mha321

Medlem
Tror det beror rätt mycket på avtal. Jag har jobbat med en del elhandel tex där det märks rätt stor skillnad på kort och kort, även inom ramen. Framförallt mellan olika Amex, men även på visa. I vissa fall även beroende på utfärdande land - det dyraste jag sett ramla ur åtminstone ett sådant var ett "högt nivå" Amex från Turkiet som användes för att betala i euro.

Men de flesta avtal jag sett gör inte den skillnaden, utan bara mellan debet/kredit och de olika utgivarna. Det är främst på de med väldigt höga antal transaktioner där man gjort den differentiering. För de enklare avtalen blir de billigare transaktionerna dyrare och de dyraste lite billigare, men framförallt blir det mer förutsägbart.

Skiljer sig säkert en hel del mellan retail och elhandel också, jag har betydligt mindre koll på retail sidan. Och det kan nog mycket väl vara skillnad mellan USA och resten av världen (särskilt EU).
 
Mig veterligen görs följande skillnaden i Sverige (någon får gärna rätta mig om jag har fel):
Debitkort - Mastercard/Visa - ungefär samma transaktionsavgift för Visa och Mastercard.
Kreditkort - Mastercard/Visa - dyrare än Debitkort. Ungefär samma transaktionsavgift för Visa och Mastercard.
Chargecard/Kreditkort - Amex - dyrare än ovan två nämnda.

Dock så är Amex inte jättemycket dyrare nuförtiden gentemot "kreditkort Mastercard/Visa" än vad de var för några år sedan. De har minskat sina transaktionsavgifter.
Om man som företag ansluter sig till tex SumUp så betalar man 1,75% på alla transaktioner, oberoende på vad det är för kort. Däremot har jag hört småhandlare som nekar amex med argumentet att dom inte vill betala för mina poäng och hänvisar till en avgift på 4-7%. Jag har då frågat om dom vill ha en SumUp invite ;)
 

mha321

Medlem
Om man som företag ansluter sig till tex SumUp så betalar man 1,75% på alla transaktioner, oberoende på vad det är för kort. Däremot har jag hört småhandlare som nekar amex med argumentet att dom inte vill betala för mina poäng och hänvisar till en avgift på 4-7%. Jag har då frågat om dom vill ha en SumUp invite ;)
1.75 låter ju bra men det står 2.65 på deras hemsida :)

Men det stämmer antagligen och jag tittar fel för de flesta av de moderna inlösarna brukar ligga på 1.6-2% vad jag sett. 1.85 tex på izettle och då blir apple användarna på bc glada för de kan köra Amex I sin klocka!

Generellt är det nog tyvärr många retailers som inte vet om att det finns betydligt bättre alternativ än banken för inlösen idag. Alternativt sitter man uppbunden i långa avtal.
 
1.75 låter ju bra men det står 2.65 på deras hemsida :)

Men det stämmer antagligen och jag tittar fel för de flesta av de moderna inlösarna brukar ligga på 1.6-2% vad jag sett. 1.85 tex på izettle och då blir apple användarna på bc glada för de kan köra Amex I sin klocka!

Generellt är det nog tyvärr många retailers som inte vet om att det finns betydligt bättre alternativ än banken för inlösen idag. Alternativt sitter man uppbunden i långa avtal.
Inga fasta kostnader
Betala endast 1,75% per transaktion. Utbetalning till ditt bankkonto.”

Kortterminal från SumUp - Snabba och säkra kortbetalningar

C7202436-B168-4353-9E43-D77B5195E884.jpeg
 
Toppen