Senaste nytt

VDB eller inte - det är frågan...

agehall

Medlem
Jag har ett dilemma. Jag är bokad på BA113 LHR-JFK i WT (det gick inte att motivera något annat då jag bokade rätt sent och priserna för WTP/CW var löjliga).

Nu på morgonen visar det sig att BA113 är tokfull och de letar efter folk som kan ta BA115 istället. Jag har ingen tid att passa i NYC, så det skulle funka för mig. De säger sig även sälja AUP till WTP på 115.

Efter att ha funderat lite på vad som är bäst, så kom jag fram till att det nog är värt att ge upp min nödutgång på 113 och köra AUP till WTP på 115 istället. Men när jag nu pratar med dem så visar det sig att om jag erbjuder mig att göra en VDB, så byter jag flight, men de kan tydligen inte garantera att jag får min uppgradering.

För det första förstår jag inte hur det skulle kunna bli så att jag inte får min AUP om jag betalar för den. (Visst, något extremt skulle kunna hända, men om vi bortser från detta.) De säger alltså att de inte kommer att hålla sätet utan om någon vill köpa WTP-sätet så får jag WT på BA115 istället, vilket skulle kunna ha varit OK, om det inte vore för att jag har nödutgång på BA113.

Så, vad ska man göra? Ge upp sin nödutgång och hoppas på att BA inte "säljer" sista WTP-sätet? Eller stanna kvar på BA113 och leva med WT?
 

agehall

Medlem
Inte möjligt att be om en gratis uppgradering istället för VDB kompensation?

I princip var det ju vad jag pratade med dem om. Men tydligen är det mer intressant att sälja det där sätet än att gå med på att uppgradera mig... Det känns nästan som att personen i backoffice (som kvinnan jag pratade med ringde till) inte riktigt fattade situationen.
 

Storsteffe

Medlem
Relativt kort dagresa så jag skulle nog chansa, fullt möjligt att du kan välja en nödutgång där också om det skulle gå illa, dessutom är det lite rehab att åka inklämd i eco om det skulle gå så illa ;)
 

OliT

Medlem
Hur skulle det vara att ta VDB och sen spela ut martyrkortet på flygplatsen? Det borde ju funka, kan en tycka.
 

agehall

Medlem
Jag är ju redan på flygplatsen så det gick inte alls skulle man kunna säga. :)

MEN...

Som det rapporterats här och på FT tidigare, så verkar det bra att fråga om uppgraderingar. Jag gick just och pratade med guest services igen för att se ifall de nu, närmare avgång, var mer villiga att göra en deal. Damen tog mitt boardingkort och knappade lite. Sedan såg hon mycket förbryllad ut och frågade vad jag egentligen ville. Jag upprepade att jag kunde tänka mig ta BA113 om jag fick resa i CW eller WTP. Då utbrister hon "But Sir, you are already in WTP!".

Så, min första op-up på longhaul! Det är ju lite synd att det "bara" blev till WTP, men jag ska inte klaga - det är bättre än ingenting. Dock är jag rätt säker på att jag hade haft mer benutrymme vid nödutgången...
 

agehall

Medlem
Jag är ju redan på flygplatsen så det gick inte alls skulle man kunna säga. :)

MEN...

Som det rapporterats här och på FT tidigare, så verkar det bra att fråga om uppgraderingar. Jag gick just och pratade med guest services igen för att se ifall de nu, närmare avgång, var mer villiga att göra en deal. Damen tog mitt boardingkort och knappade lite. Sedan såg hon mycket förbryllad ut och frågade vad jag egentligen ville. Jag upprepade att jag kunde tänka mig ta BA113 om jag fick resa i CW eller WTP. Då utbrister hon "But Sir, you are already in WTP!".

Så, min första op-up på longhaul! Det är ju lite synd att det "bara" blev till WTP, men jag ska inte klaga - det är bättre än ingenting. Dock är jag rätt säker på att jag hade haft mer benutrymme vid nödutgången...

edit: Det är lite roligt att det står "invol u/grade due o/" på boardingkortet... ;) Jag undrar hur vanligt det är att någon ser en opup som "ofrivillig" även om det inte är självvalt. Jag är iaf väldigt villig...

EDIT: Uppenbarligen är jag för onykter för att skilja på "Redigera" och "Citera". *suck*
 

johhenrik

Medlem
Jag upprepade att jag kunde tänka mig ta BA113 om jag fick resa i CW eller WTP. Då utbrister hon "But Sir, you are already in WTP!".

Lite OT: Jag var med om liknande när jag skulle flyga med Northwest mellan MSP-AMS. Jag gick fram till disken och frågadeom jag skulle kunna få (observera få) en upgrade då jag hade haft en confirmed upgrade på flighten dagen innan, men var tvungen att boka om. Det var på den goda tiden när man som Platinum blev uppgraderad i förväg vid mån av plats. Iaf var hon skittjurig o sa väldigt barskt: "Nej, det kan du inte få, det är överbokat!". Ord och inga visor där, så jag gick till loungen. När jag sen boardade hade jag blivit opuppad till business. :)
 
Toppen