Senaste nytt

VAT refund från Arlanda

agehall

Medlem
Särskilt snyggt gjort är det inte att köpa på företaget om man ska använda det privat.

Absolut, men jag syftade nog mer på att om man köper så dyra prylar bör man nog fundera på att starta en enskild firma och göra vad man nu håller på med i den istället. Det finns egentligen inga olagligheter i detta.

Totalt OT, starta en tråd om skattplanering/skattefusk istället.

Nja, helt OT är det väl inte. Tråden handlar ju om att få tillbaka moms, visserligen via VAT refund, men jag pekar på andra lösningar som i sig inte är olagliga eller liknande. Skulle jag köpa en kamerapryl som kostar uppåt 50kkr (vilket vi måste upp i för att prata om "flera tusen €") så skulle jag nog tänka till både en och två gånger om jag inte kan bedriva min verksamhet i företagsform.
 

A380*G

Medlem
Absolut, men jag syftade nog mer på att om man köper så dyra prylar bör man nog fundera på att starta en enskild firma och göra vad man nu håller på med i den istället. Det finns egentligen inga olagligheter i detta.



Nja, helt OT är det väl inte. Tråden handlar ju om att få tillbaka moms, visserligen via VAT refund, men jag pekar på andra lösningar som i sig inte är olagliga eller liknande. Skulle jag köpa en kamerapryl som kostar uppåt 50kkr (vilket vi måste upp i för att prata om "flera tusen €") så skulle jag nog tänka till både en och två gånger om jag inte kan bedriva min verksamhet i företagsform.

Jo jag anser det är OT eftersom VAT-refund på ARN är en en tjänst för privatpersoner och ämnad till att stimulera turism. Att som privatperson utnyttja andra sätt som inte har något med VAT-refund på ARN att göra är väl OT?

Att köpa en privat vara via företaget för att på så sätt undvika privat moms är olagligt. Sen att det är svårt att bevisa i många fall är en annan sak.
 

agehall

Medlem
JAtt köpa en privat vara via företaget för att på så sätt undvika privat moms är olagligt. Sen att det är svårt att bevisa i många fall är en annan sak.

Absolut. Jag vill på inget sätt heller påstå något annat. Däremot vill jag påstå att om man har så pass dyra hobbys, så kan man ofta bedriva dem i någon slags företagsform, givetvis i syfte att även tjäna pengar på det hela och därigenom finansiera dyra prylar...
 

ClaesJ

Medlem
Proceduern fungerar så här.
  1. Du måste ha med icke-EU pass till butiken med VAT refund logo.
  2. Innan du betalar, säger du till expediten att du vill handla som VAT refund
  3. Expediten tar fram VAT refund formulär och skriver information om passet.
  4. Expediten plomberar varan med en VAT refund formulären utanpå och du betalar fullpris(inkl. moms).
  5. På flygplatsen(sista EU flygplats), går du till tullen före incheckning. Du får stämpel på VAT refund formulären. Det är viktigt att plombering är inte bryten.
  6. (Ofta) på air-side finns det VAT refund desk och du presenterar VAT refund formulären och ditt pass.
  7. De räknar summan av återbetalning av moms. Du kan välja antingen kontant eller insättning till ditt kreditkort.

För att ta tillbaka tråden till ursprungsfrågan kan jag ge en uppdatering/korrigering på ovanstående information:

Det krävs INTE att man är icke-EU-medborgare, bara att man kan styrka att man är bosatt utanför EU (jag har svenskt pass med USA-visum vilket alltid har fungerat, har gjort detta dussintals gånger).

I butiken krävs nästan aldrig att man har med sig passet, expediten fyller bara i information om köpesumma och återbetalningsbelopp på formuläret.

De senaste två åren har affärerna slutat plombera - numera ska man i teorin visa upp alla varor, naturligtvis i originalförpackning och utan tecken på användning, på Arlanda vid Global Refund-disken utanför säkerhetskontrollen. Om man väljer refund på kreditkort processas allting i denna disk, man behöver inte ens besöka disken innanför säkerhetskontrollen.
 

staff

Medlem
Väcker en urgammal tråd här.

Har någon erfarenhet av hur man gör en retroaktiv VAT claim? Dvs inte på flygplatsen när man lämnar landet, utan i efterhand? Det verkar som detta är ett möjligt alternativ enligt följande text på EUs webbplats;

Will I have to wait until I am home to receive the refund?

Not necessarily. In some larger ports and airports, you may be able to obtain a refund straight away once the customs officers have stamped your form, provided the shop in which you bought the goods uses this facility.

Så länge jag ser till att jag får all nödvändig dokumentation från butiken samt stämpeln av tullen, kan jag då skicka in mitt claim i efterhand när jag redan fört ut varan ut landet?

Jag bor utanför EU så har rätt att få tillbaka VAT.
 

mylabel

Medlem
Väcker en urgammal tråd här.

Har någon erfarenhet av hur man gör en retroaktiv VAT claim? Dvs inte på flygplatsen när man lämnar landet, utan i efterhand? Det verkar som detta är ett möjligt alternativ enligt följande text på EUs webbplats;



Så länge jag ser till att jag får all nödvändig dokumentation från butiken samt stämpeln av tullen, kan jag då skicka in mitt claim i efterhand när jag redan fört ut varan ut landet?

Jag bor utanför EU så har rätt att få tillbaka VAT.

Tror inte du kan få det retroaktiv dvs att skicka papperna till Globalblue eller vad det än är. Du måste göra det på flygplatsen.
Det du kan göra är att ta ett flyg tillbaka till samma EU land som du har dina papper stämplade och claima refund där.

Vad de menar på ditt citat är att om du väljer att få refund på kreditkort så lär du vänta fram till du kommer hem(utanför EU) men du kan också få refund som cash på flygplatsen innan du lämnar EU.
 
Toppen