Senaste nytt

VAT refund från Arlanda

Dr. Miles

Expert
Beroende på vad det är, kanske blir det enklare om du startar eget bolag och köper för företaget.
Om verksamheten och varan stämmer överens kan man dra av moms vid deklaration.
 
Håller med Johan om att biljettregler ersätter inte flera tusen € om något händer saken på vägen.

Det går även för svenska medborgare att få momsen tillbaka. Det behövs att bevisa att man bor utomlands eller kommer att bo där minst 12 månader. På Arlanda och i Göteborg finns Global Refund kiosker eller liknande om man vill ha det enkelt. Är man tveksam så går det att läsa på deras hemsida. Man får inte hela 25% tillbaka, utan Global tar sin provision också, tror i snittet det handlar om 17%.

Dessutom vid komplicerade fall går att prova exportdeklarera varan och få det överstökat med företaget som säljer. Mao om butiken säljer till killen som bor i Indonesien, exportdeklarerar varan och personen i Sverige agerar mellanhand som transporterar varan. När butiken får bevis på att varan är utomlands samt köparen skickar en kopia på sin adress och eventuellt bevis på att han är bosatt utom EU får han momsen tillbaka på sitt kort.

http://www.skatteverket.se/foretago...ristertaxfree.4.18e1b10334ebe8bc80005265.html
 
Last edited:

agehall

Medlem
Föressten, vem sjutton köper en pryl där man får betala flera tusen € i moms privat!? Det kostar ju typ 1000 SEK att starta en firma så man får dra av momsen...
 

Sofia

Medlem
Jag skippar nog det det där. Och starta eget känns inte heller aktuellt. Men det är roligt att vi fått igång en livlig diskussion!
 

A380*G

Medlem
Som EU-medborgare har du rätt till VAT-refund om du är bosatt i ett land utanför EU. Jag är tex bosatt i Kina och har därför rätt till VAT-refund.

Ett exempel är en kamera jag köpte på en stor elektronikedja i Sverige. I kassan sa jag till att jag ville göra VAT-refund. De fyllde i priset och datumet på VAT-blanketten och stämplade med butikkedjans stämpel, och sen betalade jag som vanligt. Fick blanketten och varan med mig, ingen plombering.

På Arlanda T5 gick jag fram till VAT-refund desk landside och visade upp varan, samt gav dem VAT-blanketten och mitt pass. Gav dem även en kopia på det så kallade "rosa pappret" som är ett registration form, som alla besökare i Kina måste fylla i hos polisen oavsett om man stannar en natt eller ett år. (på hotell görs det av dem och gäster slipper därmed besöka polisstationen)

De fyllde i resten av uppgifterna på VAT-blanketten och tog kopia på passet. I mitt pass har jag även mitt kinesiska Residence permit for foreigner.

Eftersom jag ville ha pengarna i kontanter så kunde de inte betala ut det landside. Så de bad mig gå airside, och där fick jag pengarna i handen. VAT-refund airside ligger bredvid SAS-disken nedanför hissarna/trappan till SAS-loungerna.


EDIT:
Enligt reglerna ska man ha med sig passet till butiken och jag hade det med mig. Men butiken frågade aldrig efter det och sa att det behövdes inte eftersom det är inte de som lämnar ut refund.
 
Last edited:
I think stewigriffin has pointed in the right direction with an export decleration. I assume you are flying from ARN to Qatar direct and not via another EU country? If so maybe contact Tullverket and see if they are willing to help you. You can get an export decleration from them. Fill it in, the swedish customs stamps it. You then have to import into Indonesia and be liable for any dutys or taxes in Indonesia.
The indonesian customs stamps the form then and you send it back to the retailer who will then reimburse the VAT. The retailer can then show do the german skatteverket, since it was purchased in germany, that it was exported outside the EU and is therefore not liable for VAT. Normally this process is done electronically, well it was done when I was exporting goods from the EU to Norway and Switzerland. I dont think there will be electronic exchange between Tullverket and the indonesian customs.
Arent customs and duties fun :p
 
Toppen