Senaste nytt

Vart tog gamla forummedlemmar vägen?

Satt själv och funderade på detta.
Efter åratal av ständigt resande går jag i pension i höst. EBD och Senator status försvinner, likaså mitt uppskattade HH Diamond.
Vad ska jag då skriva om som gaggig pensionär?
Wizz Air Sturup- Krakow ? Blomsterresa med buss till Holland ? Pensionatstandarden i Härnösand?
Nej, jag får väl nöja mig med att avundsjukt läsa om era reseupplevelser samt SAS påhittiga serviceupplägg
Rehab från ett liv med status lät som nästa ämne?
 
Jag har jobbat med forum 24/7/365 (ja, så är det om man ansvarar för driften...) i 14 år. På min tid på 99mac upplevde jag resan från en liten entusiastsida med 300 medlemmar som kände sig unika - vi körde nämligen Mac i en värld av Windows. Det var mysigt och det var intimt, alla kände alla. Sen gjorde Apple succé efter succé. Hundratals, tusentals och sen tiotusentals människor blev medlemmar för dom hade köpt en liten pryl kallad iPod. Och i princip alla körde Windows! Och hur det gick sen med iPhones och iPads osv tror jag ni kan räkna ut. Dom där 300 blev 90 000 människor. Och självklart var det inte lika mysigt och intimt längre, alla kände inte alla.

Det är lätt att bli nostalgisk och längta tillbaka till hur saker var förr. Men det är viktigt att inse att omvärlden hela tiden förändras. Det där gänget som hängde på sajten 24/7 har plötsligt fått flickvän, gift sig, fått tre barn, flyttat till Sigtuna eller startat restaurang på Kuba. Det där EuroBonusprogrammet där EBG var "king of the hill" har plötsligt exploderat och får 50 000 nya medlemmar - i månaden. Plötsligt har varenda kotte ett EuroBonuskort och grannen är Diamondmedlem. Det är inte längre lika ovanligt att flyga Business Class för Qatar Airways har sänkt priserna till nästan hälften mot vad dom var för några år sedan.

Hade allt varit som förr hade allt varit förbi redan. Alla frågor hade varit besvarade och alla trådar hade nått 10 000 inlägg. Nyckeln till framtiden är energi och värdeskapande.

Energin kommer från alla sköna historier och erfarenheter som vi delar på sidan. Förstahandsupplevelser är nyckeln. Att få ta del av berättelser från nya spännande människor. Det är farligt att tro att 700 personer har gjort allt och sett allt när bara antalet Pandionmedlemmar är flera gånger så många - och dom är extremt sällsynta egentligen.

Värdeskapandet kommer från att vi tillsammans hittar och delar information på ett sätt som gör sidan oumbärlig. Att vi sätter BusinessClass på kartan så att flygbolag, hotell, hyrbilsföretag och många andra måste engagera sig. Att du som medlem ska kunna få så stora fördelar av att vara medlem att du inte kan låta bli. Att vi som jobbar med sidan känner att vi fyller en funktion, att vi hjälper många i sitt resande. Och att våra ägare känner att dom får något tillbaka på sin stora investering.

Gör vi detta på rätt sätt kommer BusinessClass se annorlunda ut framöver, men kanske ännu mer spännande, ännu mer oumbärlig och jag är rätt övertygad om att vi kommer ha det mysigt också.

BusinessClass går bra - Maj 2015 är den överlägset mest aktiva månaden någonsin. Över 90% av våra seniora medlemmar är fortfarande aktiva snart fyra år efter lanseringen - bland dom riktiga rävarna är 100% aktiva. Mycket skoj händer och kommer hända framöver.

Jag är laddad :)

(det här hade jag sagt bättre i en videokrönika känner jag - kanske blir något sådant framöver)
 
Last edited:

Ozz

Medlem
Fenomenet "gamla medlemmar som försvinner" är enligt mig inget unikt för BC utan något som alla forum community ser och har sett genom åren.

Jag var själv ganska tidig med "nyheten internet" i början av 90-talet och startade min första internetbutik redan 1994. (Jag lever fortfarande på den verksamheten) På den tiden fanns inga internetforum att söka information i och när första shoppen byggdes så gjorde jag det med hjälp av en gul bok som hette "HTML for Dummies".

2003 startades ett webmasterforum (wn.se) som jag snabbt blev medlem och mycket aktiv i och jösses vad man lärde sig av att diskutera i ett forum men allt eftersom man utvecklas som person och företagare så byter man foruminriktning och i och med att jag började leva på min ehandel och lät en programmerare ta hand om utvecklingen av min plattform så sökte jag mig mot mer inriktade forum inom ehandel.

Nu för tiden när jag är mer eller mindre försoffad, har anställda och jobbar minimalt så blir det mer och mer tid att privatsurfa och engagera sig i exempelvis BC. Med andra ord har jag som "gammal forummedlem" till både WN och ehandelsforumen försvunnit och jag tror på nåt sätt att allt har sin tid på alla forum.
Hmm, varför allt detta svammel om min historia, som vanligt så skriver jag det jag tänker och mina rader bara poppar ut, sorry för OT...

Det jag tror är unikt med BC är att det är så mycket mer än bara ett forum och det kommer innebära att ni/vi kommer att få "behålla" medlemmarna mycket längre och även om många aktiva medlemmar droppar av så tror jag att det är tillfälligt. Jag tror också att man kan bli pisstrött på exempelvis ett forum som man varit aktiv i för att nåt år senare kanske bli aktiv igen. Så länge BC sköts på det eminenta sätt som det görs idag med intressanta artiklar så har man alltid ett värde att titta in, oavsett om man för tillfället är en aktiv forummedlem eller inte.

För att citera @Martin Björnström ovan så är inte BC mysigt och intimt längre, det är så mycket mer...!
 

Alx

Medlem
För min egen del så blev det ett mycket oönskat och abrupt slut på mitt aktiva deltagande när min far helt oväntat avled förra sommaren. Han efterlämnade sig ett medelstort företag, ett omfattande byggprojekt och många pågående projekt som på ett eller annat sätt har behövt fullföljas eller avslutas. Tiden har helt enkelt inte räckt till för någonting annat än att hålla familjen på fötterna. Resandet minskade dessutom kraftigt i samband med detta och kommer nog tyvärr att förbli så ett litet tag till.

Hur som helst så räknar jag med att vara tillbaka på banan inom ett år. Under tiden följer jag er andra så fort jag får tillfälle att logga in på BC.se och fortsätter att hämta inspiration och glädjeämnen från alla galna inlägg som görs här dagligen.

Ni är alla mycket saknade (det inkluderar även mina meningsmotståndare) ;)
 

NotRyan

Medlem
För min egen del så blev det ett mycket oönskat och abrupt slut på mitt aktiva deltagande när min far helt oväntat avled förra sommaren. Han efterlämnade sig ett medelstort företag, ett omfattande byggprojekt och många pågående projekt som på ett eller annat sätt har behövt fullföljas eller avslutas. Tiden har helt enkelt inte räckt till för någonting annat än att hålla familjen på fötterna. Resandet minskade dessutom kraftigt i samband med detta och kommer nog tyvärr att förbli så ett litet tag till.

Hur som helst så räknar jag med att vara tillbaka på banan inom ett år. Under tiden följer jag er andra så fort jag får tillfälle att logga in på BC.se och fortsätter att hämta inspiration och glädjeämnen från alla galna inlägg som görs här dagligen.

Ni är alla mycket saknade (det inkluderar även mina meningsmotståndare) ;)
Hej @Alx

Om jag inte sagt det tidigare så mitt stora deltagande i er sorg, och jag ser fram emot att allting reder ut sig så småningom med det praktiska och du har tid att delta på forumet igen - du är också mycket saknad..

Mvh
/NotRyan
 

Moco

Medlem
Satt själv och funderade på detta.
Efter åratal av ständigt resande går jag i pension i höst. EBD och Senator status försvinner, likaså mitt uppskattade HH Diamond.
Vad ska jag då skriva om som gaggig pensionär?
Wizz Air Sturup- Krakow ? Blomsterresa med buss till Holland ? Pensionatstandarden i Härnösand?
Nej, jag får väl nöja mig med att avundsjukt läsa om era reseupplevelser samt SAS påhittiga serviceupplägg

Ser fram emot att läsa om både Holland och Härnösand! Skämt åsido, oavsett hur man vänder och vrider på det, och oavsett om bonusprogrammen har ökat i antalet medlemmar, så är det ändå fortfarande få "förunnat" att ha haft EBD, Senator och HHD - förutsatt att man har uppskattat det, vill säga. Det är lätt att glömma bort att upskatta de små sakerna i vardagen med allt som händer runt omkring en. Underbart är kort, men nu får du fokusera på nästa del i livet och som kanske tar nya perspektiv till BC som vi andra får läsa om. :)
 

Alf

Medlem
Satt själv och funderade på detta.
Efter åratal av ständigt resande går jag i pension i höst. EBD och Senator status försvinner, likaså mitt uppskattade HH Diamond.
Vad ska jag då skriva om som gaggig pensionär?
Wizz Air Sturup- Krakow ? Blomsterresa med buss till Holland ? Pensionatstandarden i Härnösand?
Nej, jag får väl nöja mig med att avundsjukt läsa om era reseupplevelser samt SAS påhittiga serviceupplägg

Välkommen till det guldkantade pensionärslivet. Nej skämt åsido så gäller det att hitta på något. Jag valde att trappa ner med ett eget företag och det var en ny upplevelse som gav massor av ny erfarenhet och nya kontakter.
Jag saknade också mycket att bli av med all status man hade på flygbolag och hotell. Mest besviken blev jag på SAS som lovar livslångt EBG om man haft det under 10 år. Jag hade det under 11 år i följd men fick ändå inte behålla det p g a idiotiska regeler för hur poängen skulle vara intjänade. Jag har levt vidare på silver, vilket jag kunnat vara utan.

Bry dej inte så mycket om de rena pensionärspåfunden som PRO, bussresor och fåniga studiecirklar. Du borde ju efter så mycket resande ha en del poäng att plocka ut som inte någon arbetsgivare kan lägga beslag på när man slutar. Så borde kunna undvika både Wizz och Rajjan på dina resor.

En trevlig sysselsättning är att köpa på sig poäng på de olika bolagen nör dom har bra priser. Det kan motsvara aktiehandel. Förut fanns det bättre bolag att satsa på såsom BMI och USDM, men AA är ett bra bolag att satsa på nu när dom har höjt taket på hur många poäng man får köpa.

Sedan kommer du till den del som du kan lägga nästan en halvtid på, att hitta platser på awardbiljetter. Detta är nästan ett halvtidsjobb.

Sedan är det bara att börja skriva reserapporter.

Lycka till!
 

ulagun

Medlem
Alf och Moco tack för deltagande svar.
Visst har det varit mig förunnat att ha dessa Gold och Diamond statusar, Dessutom alla tips sedan jag började följa BC för några år sedan och lärt mig utnyttja förmånerna på bästa sätt. Inte minst fru Ulagun har fått en viss ovana att förutsätta business class på långresor
Blir ett annorlunda resande framöver. Kan resa på udda tider då det är som billigast, nyttja upgrades som Optiontown t.ex. Samt inte minst vara borta längre perioder.
Kikar redan nu på hyra lägenhet i södra Portugal några vintermånader efter nyår, eller alternativt Boracay, där finns billiga lägenheter att hyra och ett klimat man bara kan drömma om härhemma januari-februari.
Så det blir nog ett drägligt liv efter Diamondstatusen också....men jag trodde inte att våndan skulle bli så stor inför att byta livsmönster vid pensioneringen.
 
Toppen