Senaste nytt

Vart ska via åka över jul/nyår 20/21 och är det värt det?

Palazzi

Medlem
Hilton Malta är mitt tips. Så långt söderut inom EU du kan komma, förutom kanarieöarna.

Vill inte anmärka på förslaget (som är trevligt), men vill nämna att det faktiskt är kartan som spelar ett spratt när det gäller Malta.
Kreta ligger marginellt söderut från Valletta, och Cypriotiska Limassol är faktiskt en dryg breddgrad söder om (lika mycket söderut från Malta som Malta ligger söder om Siciliens sydkust).

Som sagt tar detta inte ifrån ditt förslag någonting, men om man kan tänka sig given temperatur så passar jag på att lägga till Limassol och Kreta. Cypern har marginellt varmare just i December, men det är ungefär samma temperatur.

Italienska Lampedusa och Linosa, som ligger söder om Malta, är ytterligare något varmare men där finns inget att göra och vinden kan pina de små öarna vintetid.

Har faktiskt varit nyfiken på Malta under vintertid, men har inte känt mig säker på att 17-18C (med säkerhet, det kan såklart bli varmare) skulle räcka för att det skulle kännas "varmt". Jag kommer nog ändå ta ditt tips och boka in mig när situationen tillåter :)
 
i har funderat på Thailand, Vietnam, Sri Lanka, Malaysia, Indonesien eller Filippinierna men det ser mörkt ut.
Samma här, och tonåring som gärna vill resa och som inte för 5 öre saknar kalle och julskinka.

Egentligen går ju allt i rasande fart, att vi före sommaren ens skulle fundera på en resa utanför EU var ju en död idé. Men man bokar ju inte jul och nyår 15 december och hoppas på det bästa.

Det svåra är ju dels restriktionerna, men också long-haul, det är ju nästan bara charter som går direkt, visst Thai kör/körde ARN-HKT och Finnair kör ju HEL-HKT

Att hitta en route som funkar med transfer och alla eventuella problem det kan ge när man väl ska resa är ju jäkligt risky business. Visst man kan boka om men hur kul är det?

För egen del blir det nog beslut i början av Q4, men det blir lite att sätta tummen i luften och killgissa.

Jag tror inte Europa är säkrare, tvärtom då vissa politiker här kan dra öronen åt sig och stänga ett helt land för 5 nya smittade. Samtidigt har vi sett vad exempelvis några av mina favoritländer Singapore och Australien gjort.
 

NyfikenGrau

Medlem
Nu är det kanske inte det första man tänker på med 241-voucher och Star Alliance, men europeiska Karibien kanske kan vara en utväg? Åtminstone vissa franska (definitivt Martinique och Guadeloupe) och kanske även (t.ex. Bonaire, osäker på nuvarande status?) vissa nederländska öar bör funka att åka till och ändå hålla sig inom EU.
Eventuellt kan även brittiska karibiska öar funka, hittills behandlas ju UK som EU/EES.
 

Ubbe

Medlem
Sitter med samma frågeställning om resa över jul - nyår 20-21. Kollar varje dag på vilka förändringar som kommer, var är vi Svenskar välkomna osv.
Det kanske blir Saint Maarten i år igen??
 

Palazzi

Medlem
Sitter med samma frågeställning om resa över jul - nyår 20-21. Kollar varje dag på vilka förändringar som kommer, var är vi Svenskar välkomna osv.
Det kanske blir Saint Maarten i år igen??

Skulle passa mig för ABC-öarna och några andra territorier då deras koppling till EU-försvagats de senaste 5-10 åren.

Kallas overseas countries numer, från att ha varit overseas territories i meningen att de tidigare har ansetts ha varit en del av Nederländerna. Nederländerna drog iom detta in bland annat stöd till idrottare på öarna, om de inte valde att tävla under Holländsk flagg.

De franska öarna är fortsatt ansedda som Europeiskt territorium och kanske är dessa ett säkrare val om man ska flyga tillbaka.
Holländarna tar säkert hem sina egna medborgare, vid behov, från ABC-öarna. Frågan är hur de ser på svenskar mfl.

Funderar också på Reunion och Mayotte, utanför den afrikanska kusten. De är också att räkna som Europa.
Har franska vänner som varit där nyligen.
Så även franska Guyana, men har svårt att finna anledning till en resa dit.
 

Palazzi

Medlem
Dessa är mitt i sin värsta regnperiod, att tänka på. 3-400mm regn i genomsnitt Dec-Jan, vilket avskräckt mig tidigare.

Bra input! Undviker gärna detta.

Inser att jag nyligen själv observerade, och kommenterade samma, på någon annans tips här på BC.
Dock lugnades jag då, av annan, lgällande de volymer regn man kunde vänta sig.

Men sammantaget så går jag på solsäkra linjen och undviker dessa öar.
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är numera, i Karibien, bara Martinique och Guadeloupe och franska delen av Saint Martin som är "100 % EU", i synnerhet de två första då de är departement i Frankrike. St Barthélemy är alltså INTE längre en del av EU.

Special member state territories and the European Union - Wikipedia

Däremot gällande reseavrådan, gäller ju denna länderna, inte EU som organisation. Och i så fall bör även samtliga öar som hör till Nederländerna och UK fungera. Det beror lite på var gränsen dras (av UD).
 

Hachans

Medlem
Mexiko/Cancun via FRA eller MUC kanske kan funka om man vill hänga på resort... Inte som Asien direkt men kanske mer görbart och inga restriktioner vad jag sett för inresande från Sverige.

Att resa till Mexiko just nu är inte att rekommendera alls. Sambon här vill hem till familjen i Mexiko, men avstår pga dagliga rapporter från vänner och familj kring hur illa läget är, framförallt i sjukvården. Händer något finns det inga vårdplatser. Alls. Inte ens om du har pengar. Antalet fall är kraftigt underrapporterade och smittrisken hög. Samtidigt är många trötta restriktionerna, och det finns en stanna hemma-order som många skiter i.

Så nej, Mexiko just nu är inte kul - inte ens på resort.
 
Toppen