Senaste nytt

Vart ska via åka över jul/nyår 20/21 och är det värt det?

chillicat

Medlem
Tja!

Min fru fyller år, och är så jävla sugen på att resa så det är sjukt. Det jag har funderat på ifall det är värt eller inte är om jag ska ta och boka någonting till oss såhär lagom till födelsedagen.

Meeeen min fråga är då, vart är det värt att resa till under jul/nyår? Är det ens värt det eller ska man skita i det helt enkelt?

Jag har typ tre stycken 2-4-1 vouchers och ca 160.000 poäng, om någon är intresserad. Hehe.

stay safe hörrni.
 

AtleFlyg

Medlem
Boka kan man alltid men man får ju räkna med att avboka så är det ett födelsedagsfirande och ni blir tvungna att avboka står ni ju där sen utan något.
Nu när det är osäkert så hade jag nog bokat något firande på hemmaplan... Och sen kanske bokat resan vid ett mindre "viktigt" tillfälle
 

Senator

Moderator
Sedan nyår 1999-2000 har jag varit utomlands, och nästan alltid i värmen med undantaget 2000-01. I år ser det ut som att detta kan komma att brytas. Vi har funderat på Thailand, Vietnam, Sri Lanka, Malaysia, Indonesien eller Filippinierna men det ser mörkt ut.

Just nu är väl Dubai ett möjligt alternativ eller Karibiska öar med direktförbindelser till/från Europa, eller möjligtvis via Kanada. Resor via USA är helt ointressant för min del.

Mycket kan hända, både positivt samt att det kan bli sämre innan det blir bättre. Jag ser inga problem att boka, men kanske hålla förväntningar ner att det blir av samt selektiv med vart ni skall åka. Jag tror inte ni kommer in i de flesta asiatiska länder under 2020, och just nu har UD förlängt rekommendationer för länder utanför Schengen till efter 15:e november.

Vi har en resa till Italien om två veckor som vi längtar efter, men idag vabbar jag :( Under normala omständigheter hade nog sonen gått i förskolan, men omständigheterna är inte normala. Låga förväntningar, selektiva destinationer så boka är mitt tips. Det kommer vi göra.
 

AtleFlyg

Medlem
Sedan nyår 1999-2000 har jag varit utomlands, och nästan alltid i värmen med undantaget 2000-01. I år ser det ut som att detta kan komma att brytas. Vi har funderat på Thailand, Vietnam, Sri Lanka, Malaysia, Indonesien eller Filippinierna men det ser mörkt ut.

Just nu är väl Dubai ett möjligt alternativ eller Karibiska öar med direktförbindelser till/från Europa, eller möjligtvis via Kanada. Resor via USA är helt ointressant för min del.

Mycket kan hända, både positivt samt att det kan bli sämre innan det blir bättre. Jag ser inga problem att boka, men kanske hålla förväntningar ner att det blir av samt selektiv med vart ni skall åka. Jag tror inte ni kommer in i de flesta asiatiska länder under 2020, och just nu har UD förlängt rekommendationer för länder utanför Schengen till efter 15:e november.

Vi har en resa till Italien om två veckor som vi längtar efter, men idag vabbar jag :( Under normala omständigheter hade nog sonen gått i förskolan, men omständigheterna är inte normala. Låga förväntningar, selektiva destinationer så boka är mitt tips. Det kommer vi göra.


Mexiko/Cancun via FRA eller MUC kanske kan funka om man vill hänga på resort... Inte som Asien direkt men kanske mer görbart och inga restriktioner vad jag sett för inresande från Sverige.
 

Senator

Moderator
Mexiko/Cancun via FRA eller MUC kanske kan funka om man vill hänga på resort... Inte som Asien direkt men kanske mer görbart och inga restriktioner vad jag sett för inresande från Sverige.

Nja Mexiko är nog inte så aktuellt i nuvarande läge :) Jag tänkte mer som St. Lucia eller Tobago :D
 

Andreas Q

Medlem
Jag tänker mer i termer av att vad händer om ni blir sjuka på destination? Finns där adekvat vård? Finns där någon som tar hand om eventuella barn? Är min arbetsgivare ok med att jag råkar bli fast någon vecka pga lockdown?

Så någon familjeresa över jul bokar då inte jag men your mileage may vary
 

Senator

Moderator
Jag tänker mer i termer av att vad händer om ni blir sjuka på destination? Finns där adekvat vård? Finns där någon som tar hand om eventuella barn? Är min arbetsgivare ok med att jag råkar bli fast någon vecka pga lockdown?

Så någon familjeresa över jul bokar då inte jag men your mileage may vary

Min personliga kvalgräns kommer vara beroende av om UD har kvar avrådan eftersom det i princip gör att mina försäkringar inte gäller. Men sannolikheten att vi åker i år är minimal för vår del.
 

Palazzi

Medlem
Nu planerar jag inte att resa själv, men om jag skulle resa så skulle nog jag hålla mig till ett EU-land. Kanske hade jag då även valt ett EU-land som normalt brukar följa EU's riktlinjer snarare än att tillämpa egna riktlinjer.

Vill man ha någon typ av vintervärme, om än ej tropisk, så innebär väl detta troligen Italien, Spanien och Portugal. Vill man ha riktig vintervärme så begränsas man till Kanarieöarna. Skulle undvika andra semi-autonoma regioner, såsom t.e.x. Azorerna, då de inte sällan tillämpar andra begränsningar än fastlandet. För Kanarieöarna har vi väl fått en bekräftelse gällande att de bistår vid eventuella problem.

Kanske är det också en idé att antingen ge lyxig vintersemester en chans, alternativt termal-bad?

Jag rekommenderar:
1. Dolomiterna, Italien. Jag, och de flesta Italienare, räknar med att skidorterna är öppna i vinter. Solen lyser 8/10 dagar i December, vilket är unikt för Europas skidorter. Är man skidåkare rekommenderar jag hotellet Alpina Dolomites i Alpe di Siusa.
2. La Palma, Kanarieöarna. Mindre turism, mer variation och varma källor för bad. Västsidan, om än med sämre väder, är vackert med Llos Lanos de Aridane.
3. Spa på hemmaplan. Finns en del trevliga resorts där man åtminstone kan njuta några dagar.
 
Toppen