Senaste nytt

Vart ska två ca 30-åringar resa nästa vinter? Tips?

igelkotten

Medlem
Phu Quoc är nice ifall man håller sig på resorten på kvällen. Jag försökte ta mig runt på kvällen men fick en dålig vibe, och då har jag rest runt i Sydostasien en del. Iofs var jag flera år äldre nu än sist... Så kanske har man blivit mer försiktig
 

sandek

Medlem
Phu Quoc är nice ifall man håller sig på resorten på kvällen. Jag försökte ta mig runt på kvällen men fick en dålig vibe, och då har jag rest runt i Sydostasien en del. Iofs var jag flera år äldre nu än sist... Så kanske har man blivit mer försiktig
Utveckla gärna? :)
 

igelkotten

Medlem
Utveckla gärna? :)

Jag anlande sent pa kvallen och tog en grab-taxi. Foraren var uppenbart berusad sa jag bad att fa hoppa av, och hamnade da i en ganska intensiv situation med foraren, men ocksa efter han korde ivag nar jag insag att Phu Quoc, bortsett fran resorterna vid stranden, ar riktigt nerganget och har en del skumma karaktarer. Innan nagon papekar att jag saklart inte vet om dessa manniskor faktiskt var skumma, sa fick jag en dalig magkansla.

Resten av vistelsen holl jag mig pa resorten om kvallarna, och akte till restauranger (som alla var pa andra hotell) for middag med taxi bestalld av hotell/restaurang. Jag anvande taxi om dagarna utan storre problem.

Hade jag rest sjalv hade jag nog brytt mig mindre, men nar jag reste med tjejen sa ar jag nog mer risk-avert. Med det sagt - jag hade akt igen, men bott pa resort och hangt dar.
 

Capa

Medlem
Jag slänger ut ett nytt ben att tugga på, Okinawa inkl omkringliggande öar.
Beroende på när ni åker i vinter, är det som svenskt sommar.
Går alldeles utmärkt att kombinera med t ex Bali eller Singapore.

Efter min Familjs Bali äventyr i somras, vill de hellre tillbaka till Okinawa.

Berätta gärna var det, slutligen bär av :)
Med risk for OT; Lite nyfiken Okinawa som resmål jämfört med de övriga förslagen i tråden; hur man flyger dit, vad är det för prisnivåer och hur står sig maten mot övriga Japan? Alltid velat åka till Okinawa. Kan man flyga via SIN? Intressant att få dina inspel på hur det är att semestra där med småbarn :)
 
@Capa Vi gjorde en kort 3 dagars avstickare från Kyoto, för att få lite strandliv. Flighten avgick från Osaka (ITM), men det går att komma dit via Singapore, dock få direktflyg. Inrikesflyg i Japan till Okinawa blir billigare, här hittar du info om "special fares" för utlänningar: Discount Air Tickets for Japan

Vi hyrde bil och bodde på det nyöppnade Hyatt Regency Seragaki Island Resort, vilket borde fungera även med små barn. Pooler finnes. Inte så mycket att hitta i närheten om man inte har bil. Vi ville till Minna Island, men tyvärr missade vi båten, så turen fortsatte på nord-västra sidan av ön.
Det blev ingen tur ner till Naha, så min Familj har fortfarande mycket att upptäcka.

Jag upplevde Okinawa som enklare än övriga Japan, inte lika "flashigt". Inte lika trångt med folk heller. Upplevde prisnivån som likvärdig övriga Japan. Dryckesmaskiner och convenience stores finns överallt, om man skulle bli hungrig/törstig, vilket vi använde oss av när vi besökte stränder för att koppla av. Många risbollar blev det. På kvällen blev det mest mat på hotellet, de höll hög standard. Min dotter fick en helgrillad fisk, som var det bästa hon någonsin ätit.

Kontentan är att vi vill tillbaka.
 
Tack för bilderna! Hur tog ni er till Phu Quoc?
Hade en 241 resa bokad till bla. Phu Quoc nu till påsk men har ju tyvärr fått ställas in. Vi skulle åkt Köpenhamn - Istanbul - Ho Chi Minh City med Turkish. Efter några dagar där så skulle vi tagit Vietnam Airlines till Phu Quoc. Riktigt billigt med inrikesflyg för några hundralappar 3-500 inklusive baggage.
 
Toppen