Senaste nytt

Vart ska jag och min sambo åka i påsk?

GOTATH

Medlem
Kan tipsa om Aten, eller någon av öarna utanför. Tex Agistri, Egina, Poros eller Hydra. Åker man till Grekland under denna tid får man se något helt annat än om man åker dit under sommaren. Det är grönt och fint och med ett mycket behagligare klimat (20-25 grader och helt okej i vattnet), bra shopping och mindre turister. Passa på och testa Aegean på vägen dit vettja ;)
 

Ubbe

Medlem
Budapest. Härlig stad med mycket att titta på och god mat. Bra prisbild och det går att hitta kul routing dit och hem om man nu är lagd för sånt...
 

Dr. Miles

Expert
Budapest. Härlig stad med mycket att titta på och god mat. Bra prisbild och det går att hitta kul routing dit och hem om man nu är lagd för sånt...

Jag var inte Budapest på påsk men under julhelgen för många år sedan. Det var inte så många affärer/sevärdigheter som var öppna överhuvudtaget.
 

jth

Medlem
Kan tipsa om Aten, eller någon av öarna utanför. Tex Agistri, Egina, Poros eller Hydra. Åker man till Grekland under denna tid får man se något helt annat än om man åker dit under sommaren. Det är grönt och fint och med ett mycket behagligare klimat (20-25 grader och helt okej i vattnet), bra shopping och mindre turister. Passa på och testa Aegean på vägen dit vettja ;)

jag håller i huvudsak med dig eftersom jag är stor greklandälskare och har varit där många gånger. Dock så får man hålla i minne att påsken är tidig i år (slutet av Mars). Jag tror man kan bli besviken om man förväntar sig badbart vatten och svensk sommarvärme. Hade det varit en månad senare så har saken varit annorlunda. Vill man testa Grekland under påsk så kan ju Kreta vara ett lite varmare och solsäkrare alternativ också!
 
Tackar alla för jättebra tips och idéer på resmål.
Hade funderat på både LPA, Tel Aviv och La Casella 12 mil från Rom. Hittade tyvärr inga bonusplatser med SAS och tyckte att flygpriserna var lite för dyra.
Nu pekar det istället på att det blir 1 vecka på fint hotell och med hyrbil på Teneriffa. Har ju inte flugit charter (utanför jobbet) på säkert 4 år!
 

Nemo

Medlem
Åker du till Spanien i påsk så rekommenderas att kolla på de religiösa processionerna. Särskilt stora är de i södra fastlandet, i synnerhet Sevilla. Då tar de sina stora helgonfigurer från kyrkorna på en ställning och bär iväg dessa till de andra kyrkorna, så att helgonen får hälsa på varandra. Finns exakta tidtabeller i lokala tidningen. Håller på dag som natt, kan vara stor folkfest. För övrigt går processionen i lucialinne och struthatt med hål för ögonen.

På Teneriffa får du inte heller missa att ta dig upp på Teide, Spaniens högsta berg.

EDIT:
Viktigaste dagar är Skärtorsdag samt Långfredag för processionerna.
http://www.webtenerife.com/actividades/cultura/fiestas/procesiones+semana+santa.htm
http://tenerifematters.blogspot.se/2010/03/fiestas-on-tenerife-easter-on-tenerife.html (från 2010, datum stämmer ej)
 
Last edited:
Tackar alla för jättebra tips och idéer på resmål.
Hade funderat på både LPA, Tel Aviv och La Casella 12 mil från Rom. Hittade tyvärr inga bonusplatser med SAS och tyckte att flygpriserna var lite för dyra.
Nu pekar det istället på att det blir 1 vecka på fint hotell och med hyrbil på Teneriffa. Har ju inte flugit charter (utanför jobbet) på säkert 4 år!

Blev det Teneriffa?

Isåfall vore det intressant med en kort rapport. Jag har inte varit där sen jag var 6 år :)
Läste i senaste numret av Svensk Damtidning (också en påskpyssla) att Las Palmas blivit "supertrendigt" igen. Var där senast när jag var 9 år :)

Ska kanske styra kosan till någon av Kanarieholmarna...
 
Hej,
Nej det blev inte Teneriffa utan en weekend i London. Kändes lite speciellt att för sista gången ha flugit i SAS Business Class innan den nu försvinner i sommar.
 
Toppen