Senaste nytt

Vart reser man i juli? (Bröllopsresa/solsemester utanför Europa)

rvarttinen

Medlem
Kan bara instämma med tidigare inlägg: Maldiverna ... tips: börja planera redan nu då det kan ta tid att forska ut vilken resort ni vill bo på. Det finns några trådar här på forumet där det har diskuterats och tipsats om sådana.
 

Palazzi

Medlem
Brukar ju inte vara mycket regn, men visst har både Seyshellerna och Maldiverna rätt många regndagar på årsbasis (mer än Göteborg t.o.m). Mängderna är dock, som tur är, inte desamma..

Tror båda örikena snittar 6-7 regndagar i Juli, men sedan är det såklart av varierande mängd.
Har man otur så skvätter det någon timme här och där hälften av dagarna.
Trots allt öar, så vädret brukar förändras fort.

Ska man vara helt säker på att slippa regn i Juli så ska man egentligen vara i södra medelhavet. Malta har väl t.e.x två regndagar (i snitt) om man sammanräknar Juni-Juli-Augusti. Lampedusa har en tror jag...

Vill man aldrig ha regn bör man åka till ökenklimat (kallt eller varmt sådant spelar mindre roll). Arica i Chile, som ligger vid kusten, har 2mm regn per år och Aswan i Egypten har marginellt mer (förövrigt väldigt häftigt).

Slutsatsen för mig är ändå att Seyshellerna eller Maldiverna bjuder på rätt många värden som skulle kompensera någon timmes regn. Som synes ovan så är det heller inte många utomeuropeiska destinationer (som jag kan rekommendera av egen erfarenhet) som är så värst mycket bättre.

Skulle du kunna tumma på ”utom Europa”, men ändå få det att kännas som så, så rekommenderar jag Pantelleria i Juli. Italiensk-Tunisisk fusion, i snitt 1mm regn i Juli, lyxhotell, vingårdar och termalbad. Hyr egen Dammuso eller ta in på Lyxhotellet Sikelia
Lovar att det är likt intet annat
 

rvarttinen

Medlem
Brukar ju inte vara mycket regn, men visst har både Seyshellerna och Maldiverna rätt många regndagar på årsbasis (mer än Göteborg t.o.m). Mängderna är dock, som tur är, inte desamma..

Tror båda örikena snittar 6-7 regndagar i Juli, men sedan är det såklart av varierande mängd.
Har man otur så skvätter det någon timme här och där hälften av dagarna.
Trots allt öar, så vädret brukar förändras fort.

....
Både Seychellerna och Maldiverna räknas väl som tropiska länder? I alla fall ligger de i monsun-bältet och har i princip två årstider. När vi varit där upplevde vi inte de korta regnskurarna som besvärande, tvärtom, lite variation (de är korta och intensiva, längsta jag varit med om var på ca 20 min.). Temperaturen kanske sjunker en aning, men det är behagligt varmt och det torkar upp snabbt när solen kommer fram. Personligen har jag upplevt Singapore som betydligt mer "regnigare", men även där inget problem. Bara fräscht med en skur då och då.

P.S. Om jag kommer ihåg rätt så har faktiskt Maldiverna ett köldrekord: +22 grader C.
När vi varit på plats har det legat mellan 27 ...33 grader med en behaglig bris.
 
Toppen