Senaste nytt

VARNING! Ta med passet om ni vill dricka alkohol i Washington

Haft liknande upplevelser i Washington och Kalifornien (är snart 40).

Priset tar ändå en restaurang i San Diego som vägrade servera min 60-åriga kollega alkohol... så uppenbart att han hade åldern inne att det blir tramsigt.
En kan jo ofe lure på om de er edru (supat førut) de som ber om ID.
 

kaktusen

Medlem
@kaktusen i Madison Square Garden tog de leg på alla när jag var där för ca 2 år sedan. Spelade ingen roll om man var 20 eller 70. Jag försökte med mitt svenska körkort i 3 olika ölstånd och blev nekad på samtliga så det blev cola den matchen.
Nu igår blev jag som sagt nekad i centrala Seattle på en bar, där tittade de också leg på alla oavsett ålder. 3h tidigare på dagen hade det som sagt gått utan problem på en annan bar. Jag är 35 och även om många tycker jag ser ung ut ser jag inte ut som 20-.
Det har som sagt hänt mig 2 ggr nu efter besök i 9 olika delstater och säkert omkring 500 öl. Det är med andra ord inte vanligt men det händer. Några polare blev nekade i helgen när de skulle till en bar i Boston.
Du ser säkert alldeles för ung ut:) Cola på MSG, snacka om mardröm;-)
 

Abbs

Medlem
Vad barnsligt att skryta om att man inte leggas och ser ut som en skruttig gammal farbror. Det handlar inte om att man ser ung eller gammal ut, man råkar illa ut om man blir påkommen att ej utföra id-kontroll.
 
Lite OT (på tal om bibliotekskort etc):
Jag skulle lösa in en check (ja, de använder ju fortfarande sådant i Amerika..) för några
år sedan. Passet ville de inte godkänna men mitt Amexkort gick bra !

Fascinerande land ..........
Jämförde man ditt pass med A'x-kortet? Eller tror du det räckt med enbart A'x utan någon som helst fotolegitimation ?

Det beror på att du är kreditvärdig om du har ett amex, inte om du har ett pass ;) Funkade likadant i UK förr (kanske fortfarande men jag vet ingen som använder check där längre).
Dvs de tar gärna en check, förutsatt att du kan visa att du är god för pengarna, dvs har ett kreditkort...:confused:
 

nota bene

Medlem
Bara Amexkortet och pengarna betalades ut cash..
Jag cashade en check för några månader sedan och då gick det bra med vilket som av körkort, pass eller ID-KORT. De brydde sig inte så mycket... (över 10000 usd är det en massa IRS papper att fylla i och då krävs nog passet)
 

kaktusen

Medlem
Vad barnsligt att skryta om att man inte leggas och ser ut som en skruttig gammal farbror. Det handlar inte om att man ser ung eller gammal ut, man råkar illa ut om man blir påkommen att ej utföra id-kontroll.
Detta stämmer självklart inte. Restauranger eller barer i USA kan förstås ha vilka egna och subjektiva regler de vill. Om en anställd inte följer dessa regler kan man få kicken. Annars gäller precis samma regler som i Sverige. Dvs att man inte får servera någon som är underårig och ej heller servera någon som är för berusad.

Det finns inget krav på att man alltid ska kontrollera ID. Det finns ej heller någon "standard" för vad som är giltigt. En bar kan säga nej till till vem de önskar oavsett om man har pass eller annat med sig så länge de inte handlar om diskriminering.

For övrigt är jag varken "skruttig" eller en "gammal farbror":)
 
Last edited:

Abbs

Medlem
Detta stämmer självklart inte. Restauranger eller barer i USA kan förstås ha vilka egna och subjektiva regler de vill. Om en anställd inte följer dessa regler kan man få kicken. Annars gäller precis samma regler som i Sverige. Dvs att man inte får servera någon som är underårig och ej heller servera någon som är för berusad.

Det finns inget krav på att man alltid ska kontrollera ID. Det finns ej heller någon "standard" för vad som är giltigt. En bar kan säga nej till till vem de önskar oavsett om man har pass eller annat med sig så länge de inte handlar om diskriminering.
Har aldrig sagt att det är ett krav, och att du babblar om subjektiva regler har ingenting med saken att göra.

"Providing alcohol to an individual under the age of 21: Maximum $2,500 fine and up to a year in jail for a misdemeanor offense. Felony offense can result in a prison sentence of a year or more and fines up to $25,000." Exempel i Illinois.

Att barer inte riskerar att gissa folks ålder fixas lätt med att kontrollera allas ålder. Det är en enkel åtgärd för att inte riskera sitt tillstånd.

"It is unlawful to sell, serve, deliver or give alcoholic beverages to a person under 21 years of age or to any intoxicated person. Violation of this provision is a Class A Misdemeanor. Penalty: Minimum $500.00 fine (maximum $2,500.00); jail sentence of up to one year. Liquor licenses can also be fined, suspended, or revoked."
 
Toppen