Senaste nytt

VARNING! Ta med passet om ni vill dricka alkohol i Washington

palmen

Moderator
Seattle är ju känt för det, jag har alltid med mig passet då de kollar id p mina 50 åriga kollegor. Det är faktist inte fel då det tydligen är stränga regler om man inte har giltigt id dör och kan bli av med tillståndet på plats enligt mina kollegor
Det varierar ju dock var inga problem på första bryggeriet där de inte ena ville se id. Hade jag gått på niten där hade det varit 5 minuter att gå och hämtade det. Vid nästa besök här får dock passet följa med ut.
 

AABack2ARN

Medlem
Just i DC fick jag åka tillbaka från W till Hilton Capitol i taxi för att hämta passat för två år sedan. Rätt schyssta killar som bjöd mig på en drink för att jag kom tillbaka

Ställena kollar inte alla dessa ID-kort för att de tycker det är så himla roligt utan att de kan råka illa ut om de INTE gör det. Är kontrollanterna på dåligt humör skall ALLA konsumenter kollas. Så vitt jag förstår saken kunde varning/böter (?) utdelas till både personalen och ägaren i exempelvis i New York medan i andra delstater var det antingen personalen eller ägaren som straffades.
 

kaktusen

Medlem
Ni måste se väldigt unga ut eller så är det att ni ser ut att vara väldigt opålitliga:) Jag har bott i USA halva mitt liv och känner inte igen det ni pratar om. Att man i USA är oerfaren, outbildad och lite vaköm I collegeåren skulle man jämt visa ID. Ett svenska kökort fungerade då ofta men inte alltid. Då blev jag nekad ett flertal gånger även med pass. Men om vi tittar i modern tid, efter att jag har fyllt 30 år, så har jag i stort set aldrig behövt visa ID. Aldrig pass. Och jag har aldrig varit i närheten av att bli nekad.

Jag har besök 35 stater och förstås druckit alkohol vid besöken. Jag har bott 10 år i NYC, Manhattan, och varit ute på middag/fest fem dagar i veckan. Jag har besökt allt från hole-in-the-wall till de bästa topprestaurangerna. Jag har inte visat ID en enda gång de senaste tio åren. Oavsett om jag köpt lådvis med vin, varit på resturang med frun/kompisar eller sällskap på 20 personer. Notor har varierat mellan 20 USD upp till 5 000 USD. Tillställningar har varit allt från ett par drinkar, lyxiga middagar eller riktiga rockstar fester.
 

JohanA

Medlem
Ni måste se väldigt unga ut eller så är det att ni ser ut att vara väldigt opålitliga:) Jag har bott i USA halva mitt liv och känner inte igen det ni pratar om. Att man i USA är oerfaren, outbildad och lite vaköm I collegeåren skulle man jämt visa ID. Ett svenska kökort fungerade då ofta men inte alltid. Då blev jag nekad ett flertal gånger även med pass. Men om vi tittar i modern tid, efter att jag har fyllt 30 år, så har jag i stort set aldrig behövt visa ID. Aldrig pass. Och jag har aldrig varit i närheten av att bli nekad.

Jag har besök 35 stater och förstås druckit alkohol vid besöken. Jag har bott 10 år i NYC, Manhattan, och varit ute på middag/fest fem dagar i veckan. Jag har besökt allt från hole-in-the-wall till de bästa topprestaurangerna. Jag har inte visat ID en enda gång de senaste tio åren. Oavsett om jag köpt lådvis med vin, varit på resturang med frun/kompisar eller sällskap på 20 personer. Notor har varierat mellan 20 USD upp till 5 000 USD. Tillställningar har varit allt från ett par drinkar, lyxiga middagar eller riktiga rockstar fester.
Eller så är du Someone medan vi är no one... :)
 

Senator

Moderator
@kaktusen har du varit på nåt sportarrangemang? Där frågas det alltid efter leg senast förra året på Fenway Park. Men även Met Life Meadowlands 2012, och Invesco Field Denver 2014. Jag är 44..

Om tjejer frågar svarar jag alltid: "Oh thanks, you just made my day. Can I give you a hug"?

Här har det alltid funkat med mitt schweiziska körkort..
 

Holloman

Medlem
Problemet försvinner med åren (åldern).

Kommer ihåg första gången jag visade körkort i USA. Dom ba ååhh coolt rosa, så häftigt. Åhh födelsenummer, vad är datum/månad/år? Konstigt, jag fattar ingenting. Coolt, ni får handla.

Innan jag hade åldern inne visade jag upp ett SL-kort (gamla, gamla modellen) där jag skrivit in ett födelsenummer som passade. Det gick också bra.
Studentleg lånat från min sex år äldre kursare fungerade bra i New Mexico i början av nittiotalet. Till och med när han satt bredvid mig vid ett par tillfällen.
 

agehall

Medlem
Jag har bott 10 år i NYC, Manhattan, och varit ute på middag/fest fem dagar i veckan.
Du borde se dig om utanför Manhattan. Där är man ganska avslappnade i jämförelse med andra ställen skulle jag säga. Det är som redan noterats ganska hårda krav som egentligen ska uppfyllas av de som säljer alkohol. Att det inte alltid görs är en annan femma, men det är absolut inget konstigt att de tar legg på alla, oavsett uppenbar ålder. Vi pratar ju trots allt om landet där det i vissa delstater är olagligt att ha ett sexpack öl liggandes inne i bilen när man kör...
 

kaktusen

Medlem
@kaktusen har du varit på nåt sportarrangemang? Där frågas det alltid efter leg senast förra året på Fenway Park. Men även Met Life Meadowlands 2012, och Invesco Field Denver 2014. Jag är 44..
Jag har gjort rubbet. Massor av NHL, basketboll främst med Knicks men även Nets och lite andra lag, baseball med Yankies och Mets, lite proffsboxning, massvis med US Open tennis, NFL med Giants och Jets och säkert en massa annat jag glömt. Jag är nu äldre än 44 men var då mellan 30 och 40.

Du borde se dig om utanför Manhattan.

Du kanske missade att jag varit i 35 stater.......... Vi var flitiga besökare i Vermont, Pennsylvania, Jersey, Colorado och Utah. Även mycket flitiga besökare till Florida och framförallt South Beach. Under de yngre åren även väldigt mycket i mitten av USA, typ Missouri/Kansas/Oklahoma etc.

Jag håller förstås med att många av lagarna i staterna är idiotiska och dubbelstandarden är skrattretande på många håll. Jag blev förresten nekad att köpa Sudafed för att jag inte hade med mig mitt USA kökort på en resa nyligen. Jag försökte köpa ett paket, inte 5 000. Det gick inte med svenskt körkort eller pass. Man kan som bekant göra andra droger med denna medicin men det blir inga stora mängder med ett paket Sudafed...... Jag kunde däremot ta mitt USA körkort och gå över gatan och köpa automatvapen. Only in America:)
 

palmen

Moderator
@kaktusen i Madison Square Garden tog de leg på alla när jag var där för ca 2 år sedan. Spelade ingen roll om man var 20 eller 70. Jag försökte med mitt svenska körkort i 3 olika ölstånd och blev nekad på samtliga så det blev cola den matchen.
Nu igår blev jag som sagt nekad i centrala Seattle på en bar, där tittade de också leg på alla oavsett ålder. 3h tidigare på dagen hade det som sagt gått utan problem på en annan bar. Jag är 35 och även om många tycker jag ser ung ut ser jag inte ut som 20-.
Det har som sagt hänt mig 2 ggr nu efter besök i 9 olika delstater och säkert omkring 500 öl. Det är med andra ord inte vanligt men det händer. Några polare blev nekade i helgen när de skulle till en bar i Boston.
 
Blev just leggad på en bar på Rainy Street i Austin, han bad om ursäkt och sa att han vet att jag är tillräcklig gammal men att alla måste visa leg. Och på hissen till Ghost Bar i Palms, Las Vegas, och en del andra barer. Dock aldrig i New York, San Francisco, Dallas, Houston eller New Orleans t.ex. Så det verkar skilja lite. Antar att det beror på baren och omgivningen samt klientelet.
 
Toppen