Senaste nytt

VARNING! Ta med passet om ni vill dricka alkohol i Washington

agehall

Medlem
Problemet försvinner med åren (åldern).
Nähedu. Inte i USA. Butiker kan råka riktigt illa ut på vissa ställen om de inte kollar ID även om du ser ut att vara 90+. Så vill man dricka alkohol i USA så ska man alltid ha med sig ID-handlingar. Vilken typ av ID-handling som krävs beror lite på var man är. På vissa ställen krävs amerikanskt körkort eller pass, på andra ställen kan det räcka med att visa upp ett kreditkort med ditt namn på.

Men att säga att problemet försvinner med åldern är tyvärr inte sant i USA.
 

hagmar

Medlem
Har alltid passet med mig när jag är i USA. Min erfarenhet är att för ca 10 år sen godtog man svenska körkort i större utsträckning som giltig legitimation. Så är det tyvärr inte nu...
På idrottsarenor/konserter och liknande evenemang så cardar man i regel alla.
 

Valley

Medlem
.......... land of the free and home of the brave......
Råkat ut för det i Boston, att man på ett ställe inte accepterade körkortet utan krävde passet. Och man fick bara köpa en alkoholhaltig dryck på ett pass. Ett jävla spring fram och tillbaka till bordet.
Nu har jag ingenting emot det som sådant eftersom jag lärt mig läxan och alltid har med mig passet. För som @agehall skrev. Synlig ålder gör ingen skillnad.
 

Johanna

Medlem
Då har jag bara haft tur eller köpt lite med alkohol. Har inte behövt visa leg på hur länge som helst. Bra att veta. Jag brukar alltid lämna passet i säkerhetsskåpet.
 

johhenrik

Medlem
Då har jag bara haft tur eller köpt lite med alkohol. Har inte behövt visa leg på hur länge som helst. Bra att veta. Jag brukar alltid lämna passet i säkerhetsskåpet.
Jag har inte haft passet med mig på flera flera år i USA. Jag har bara körkortet med mig. Jag kan inte minnas när det inte fungerade. Dock vet jag att körkortet inte alltid är giltigt, men det har helt enkelt inte drabbat mig.
 

sembl

Medlem
Seattle är ju känt för det, jag har alltid med mig passet då de kollar id p mina 50 åriga kollegor. Det är faktist inte fel då det tydligen är stränga regler om man inte har giltigt id dör och kan bli av med tillståndet på plats enligt mina kollegor
 

sembl

Medlem
Funkar nationellt ID kort? I San Francisco gick det bra med körkort.
Nej egentligen inte, men oftast kommer man undan med det då det står national ID. PAss är den enda riktiga legitimationen för utlänningar har jag fått lära mig efter att ha flytat hit. Kan inte ens komma in hos vissa kunder utan passet. Så nu måste jag skaffa ett SC id vilket betyder ett besök hos DMV och det är ingen rolig historia.
 

agehall

Medlem
Funkar nationellt ID kort? I San Francisco gick det bra med körkort.

Nej egentligen inte, men oftast kommer man undan med det då det står national ID. PAss är den enda riktiga legitimationen för utlänningar har jag fått lära mig efter att ha flytat hit. Kan inte ens komma in hos vissa kunder utan passet. Så nu måste jag skaffa ett SC id vilket betyder ett besök hos DMV och det är ingen rolig historia.

Exakt, det beror helt på var du är. Som jag skrev tidigare - jag har sett folk använda kreditkort som ID på vissa ställen medan jag behövt visa passet för att köpa ett sexpack bärs på en bensinstation mitt ute i ingenstans. Pass kommer alltid att funka, allt annat är en chansning.
 

Senator

Moderator
Just i DC fick jag åka tillbaka från W till Hilton Capitol i taxi för att hämta passat för två år sedan. Rätt schyssta killar som bjöd mig på en drink för att jag kom tillbaka
 
Toppen