Senaste nytt

Varning för låååång kötid till säkerhetskontroll Chicago O'hare

RickardG

Medlem
Finns säkert i en miljon andra trådar, men finns det någon gräns för när man kan kräva att flygbolaget bokar om utan kostnad för ett missat flyg? Eller är det alltid upp till mig som passagerar att se till att jag har "tillräcklig" tid för att ta mig genom kontrollerna?
 

fcx

Medlem
Finns säkert i en miljon andra trådar, men finns det någon gräns för när man kan kräva att flygbolaget bokar om utan kostnad för ett missat flyg? Eller är det alltid upp till mig som passagerar att se till att jag har "tillräcklig" tid för att ta mig genom kontrollerna?

Beror på om bägge flighterna är på samma biljett eller ej.
 

RickardG

Medlem
Beror på om bägge flighterna är på samma biljett eller ej.
Jag tänkte på fallet att det är första sträckan, alternativt en lång transfer och man lämnat flygplatsen. Kan ett bolag kräva att man tar höjd för hur lång tid som helst, eller finns det någon rimlighetsbedömning?
1 timme innan, för kort.
2-3 timmar - du borde inte chansat.
3-4 timmar innan - rimlig tid men synd för dig, inte vårt fel.
12 timmar innan?

Jag antar att man är helt rättslös, om man inte möjligen kan få något på en reseförsäkring.
 

Thornado

Medlem
Jag tänkte på fallet att det är första sträckan, alternativt en lång transfer och man lämnat flygplatsen. Kan ett bolag kräva att man tar höjd för hur lång tid som helst, eller finns det någon rimlighetsbedömning?
1 timme innan, för kort.
2-3 timmar - du borde inte chansat.
3-4 timmar innan - rimlig tid men synd för dig, inte vårt fel.
12 timmar innan?

Jag antar att man är helt rättslös, om man inte möjligen kan få något på en reseförsäkring.

En övre gräns borde ju i alla fall vara tiden då incheckning för aktuell flight öppnar. Befinner man sig på flygplatsen vid den tidpunkten så måste det ju anses att man gjort allt som rimligtvis står i ens makt.
 

karho

Medlem
Flygbolag säljer väl ej genomgående biljetter för resa A-B-C med en connection time i flygplats B som underskrider MCT (Minimum Connection Time)?
 

Dr. Miles

Expert
Flygbolag säljer väl ej genomgående biljetter för resa A-B-C med en connection time i flygplats B som underskrider MCT (Minimum Connection Time)?
Om det är icke genomgående biljett så kan du boka A-B och B-C separat så tar du risken själv för eventuell misconnection.
Däremot om det är en genomgående biljett, säljer flygbolaget inte det om MCT inte uppfylls.
 
Stämmer allt detta (speciellt @agehall 's vittnesmål om ORD) så kan jag mao ligga pyrt till nästa torsdag. Inte bra alls då jag bara *måste* vara hemma på fredag em eftersom hela familjen drar till Mallorca på lördag em ...

upload_2016-5-12_17-7-35.png
 
Toppen