Senaste nytt

Varning! Autobetalning av e-faktura från Amex kan sluta att fungera

Delayed

Medlem
Jag har så kallad autobetalning av e-faktura från Amex hos Swedbank. Detta innebär att den e-faktura som kommer i början på månaden automatiskt betalas på förfallodatum i slutet på månaden. Hos Swedbank slutade detta att fungera för mig i mars. Det finns all anledning att tro att det även gäller andra kunder och troligen även andra banker med motsvarande autobetalningsfunktionalitet.

Anledningen är brexit och att Amex flyttat "något" från England till Spanien. Den e-faktura som kom till Swedbank i början på mars framstår som om den kommer från en ny betalningsmottagare och omfattas därmed naturligtvis inte av mitt autobetalningsgodkännande gällande den gamla betalningsmottagaren.

Det var ren tur att jag såg detta och jag rekommenderar att de som nyttjar autobetalning av e-faktura kontrollerar att allt fungerar som önskat de närmaste månaderna.
 

KennethL

Medlem
Jag har Skandiabanken och där ser det ut som vanligt med att räkningen är automatiskt godkänd för betalning i slutet av mars.
 

Morgan

Medlem
Är det inte lägsta beloppet som är förinställt med "nya" betalkorten om man autobetalar? På Handelsbanken har jag manuellt fått ändra beloppet till utestående skuld sen jag bytte från kreditkort till betalkort.
 
Jag har så kallad autobetalning av e-faktura från Amex hos Swedbank.

Jag har motsvarande upplägg hos Skandiabanken, och där ser jag att nästa två fakturor (Platinum respektive Elite, jag har olika brytgränser på dem) ligger inlagda för automatisk betalning. Jag ser dock att betalningsmottagare skiftat från tidigare "American Express Services Europe L" till "American Express Europé S.A.U.", så det kan mycket väl vara detta som ställer till med problem i vissa fall.

Är det inte lägsta beloppet som är förinställt med "nya" betalkorten om man autobetalar? På Handelsbanken har jag manuellt fått ändra beloppet till utestående skuld sen jag bytte från kreditkort till betalkort.

Default är det lägsta beloppet som är förinställt, men man kan ringa Amex kundtjänst och be dem ändra till hela beloppet istället. Har man flera kort får man göra det för varje kort för sig.
 

mha321

Medlem
Är det inte lägsta beloppet som är förinställt med "nya" betalkorten om man autobetalar? På Handelsbanken har jag manuellt fått ändra beloppet till utestående skuld sen jag bytte från kreditkort till betalkort.
Som standard, men man kan ringa Amex och be dem ändra tillbaka så att hela beloppet blir förifyllt.
 

Kimmen00

Medlem
Är det inte lägsta beloppet som är förinställt med "nya" betalkorten om man autobetalar? På Handelsbanken har jag manuellt fått ändra beloppet till utestående skuld sen jag bytte från kreditkort till betalkort.

Antingen ändrar man själv eller ringer till Amex
 

Delayed

Medlem
Jag ser dock att betalningsmottagare skiftat från tidigare "American Express Services Europe L" till "American Express Europé S.A.U.",
Intressant. I mitt fall är dock betalningsmottagaren i båda fallen "American Express Europé S.A.U.". Det jag kan se, dvs mottagarnamn och bankgironummer, är identiskt för de båda betalningsmottagarna men antagligen ser Swedbank ytterligare information som gör att de anser att det är olika betalningsmottagare. Andra banker kanske gör en annan bedömning, dvs ser båda som i praktiken samma betalningsmottagare. Vad som är rätt är kanske inte självklart.
 

mha321

Medlem
Intressant. I mitt fall är dock betalningsmottagaren i båda fallen "American Express Europé S.A.U.". Det jag kan se, dvs mottagarnamn och bankgironummer, är identiskt för de båda betalningsmottagarna men antagligen ser Swedbank ytterligare information som gör att de anser att det är olika betalningsmottagare. Andra banker kanske gör en annan bedömning, dvs ser båda som i praktiken samma betalningsmottagare. Vad som är rätt är kanske inte självklart.
Frågan är om de verkligen "var samma". Jag misstänker att det är ett nytt namn på dem, men att det i gränssnittet ändrats retroaktivt baserat på att det är samma faktiska bankgironummer. Så att det som nu visas för de gamla fakturorna troligen inte är korrekt.
 

Delayed

Medlem
Frågan är om de verkligen "var samma". Jag misstänker att det är ett nytt namn på dem, men att det i gränssnittet ändrats retroaktivt baserat på att det är samma faktiska bankgironummer. Så att det som nu visas för de gamla fakturorna troligen inte är korrekt.
Låter väldigt troligt!
 
Toppen