Senaste nytt

Varifrån är det bäst att flyga, Malmö eller Köpenhamn?

olo

Medlem
Fördel för Kastrup är många fler avgångar till Arlanda, medan som @Agö påpekar blir bytet smidigare inrikes från Malmö.
Jag upplever att prisbilden svänger mycket. Om du skall vidare från ARN spelar total tillgänglighet i bokningsklasser till destinationen roll, så kolla båda alternativen.

Om du har bagage med dig är Kastrup en mardröm att landa på. Om du åker kollektivt är flygbussen till Sturup mycket ineffektiv. Ofta går den 2h före flighten från Malmö.

Edit: En fördel med Sturup är att de finns vatten i loungen (Nytt mineralvatten i SAS Gold Lounge, Kastrup | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor dock ingen mat.
 
Last edited:

Agö

Medlem
Fördel för Kastrup är många fler avgångar till Arlanda, medan som @Agö påpekar blir bytet smidigare inrikes från Malmö.
Det är en bra poäng. Dock ska man nog även förhålla sig till Minimum Connection Time - utan att veta borde det vara skillnad. En nyckelaspekt kan vara att sista flyget ARN-MMX går 21:10 mot 20:45 på ARN-CPH.
 

Agö

Medlem
20 minuter på inrikes, vilket är riktigt bra!
35/40 (beroende på håll) för Inrikes <-> Schengen

Transfer times at our hubs in Copenhagen, Stockholm and Oslo - SAS

Precis. Och detta gör en verkligt stor skillnad. Ta t.ex. en resa från Skellefteå som @ResenärenLars ska resa mycket till framöver.

Till Köpenhamn måste du resa så tidigt som 16:10:

upload_2016-5-4_15-56-37.png


Medan du till Malmö kan resa så sent som 19:25 från Skellefteå.

upload_2016-5-4_15-57-19.png
 

olo

Medlem
Precis. Och detta gör en verkligt stor skillnad. Ta t.ex. en resa från Skellefteå som @ResenärenLars ska resa mycket till framöver.

Till Köpenhamn måste du resa så tidigt som 16:10:

Visa bifogad bild 52186

Medan du till Malmö kan resa så sent som 19:25 från Skellefteå.

Visa bifogad bild 52187
Det kan ju skilja på en halv dags jobb beroende på avståndet till flygplatsen! Det var ännu mer än jag trodde.

Men notera även prisskillnaden på Full Flex. Till Stockholm är det allt som oftast billigare att flyga från Sturup, men med anslutning vidare inrikes, då händer något...
 

ulagun

Medlem
I stort sett pendlade med utgångspunkt Malmö.
En detalj som jag uppskattade var att man snart blir "kompis" med den trevliga markpersonalen.
Ett igenkännande och några trevliga ord när man boardar "fakiren" = 06.30 avgången betyder mycket för morgonhumöret.
Enda fördelen med Kastrup är att man äta frukost i loungen och få en timmes bonussömn under själva resan.
Och tyvärr har ju inte MMX någon arrival tax-free!
 
Tack för alla svar. Det verkar som om en majoritet anser att resa från Sturup är bästa alternativet. Vem är jag att gå emot all denna expertis?

Första inrikesresan på många år är bokad, MMX-SDL t/r.

Detta kommer att följas av både LLA, KRN och SFT ett antal gånger. Allt från MMX. :)
 

flum

Medlem
Tack för alla svar. Det verkar som om en majoritet anser att resa från Sturup är bästa alternativet. Vem är jag att gå emot all denna expertis?

Första inrikesresan på många år är bokad, MMX-SDL t/r.

Detta kommer att följas av både LLA, KRN och SFT ett antal gånger. Allt från MMX. :)
Välkommen till LLA.
 

jumbooze

Medlem
Har försökt att få bokat iaf hemresan till MMX bara för att slippa kontroller och liknande, senast blev jag stoppad i kontrollerna då kontrollanten inte trodde att mitt pass var mitt (sista året på passet och viss åldersskillnad men jag visade ju även körkort med senare bild och samma namn...)
 
Toppen