Senaste nytt

Variation av mat ombord på SAS longhaul

Agö

Medlem
Kreativ ide: ge möjlighet att i förväg på nätet välja och beställa mellan ett större utbud av maträtter som sedan serveras ombord? Austrian och Air Baltic har det på shorthaul.
Det är en bra idé men klarar verkligen ett bolag som SAS av det? Jag vet inte hur utfallet har varit på shorthaullinjer i SAS Go.
 

Agö

Medlem
Så fort någonting skall upp i luften så blir det genast mer komplext. Vill minnas en diskussion kring det jag hade med en fd chef på SAS i samband med införandet av Go/Plus. Det skall packas, fixas, grejas osv.

Och sen är det ju som @Agö säger också, vilket ju verkligen inte gör saken bättre...
 

Jonas C

Medlem
Kan det inte vara för att du inte reser så ofta?
Inte på veckobasis. Men kollar man exempelvis på Lufthansa eller ANA som publicerar sina menyer i förväg så kör de samma meny under 2-3 månaders tid innan rätterna byts ut. Lufthansa kör mer eller mindre samma meny på alla long haul linjer, med undantag för flyg till Kina och Japan. Reser man varje vecka så kommer man bli trött på maten oavsett, så det bör nog inte spela någon roll vilket flygbolag man åker med då.
 

Rebel

Medlem
Inte på veckobasis. Men kollar man exempelvis på Lufthansa eller ANA som publicerar sina menyer i förväg så kör de samma meny under 2-3 månaders tid innan rätterna byts ut. Lufthansa kör mer eller mindre samma meny på alla long haul linjer, med undantag för flyg till Kina och Japan. Reser man varje vecka så kommer man bli trött på maten oavsett, så det bör nog inte spela någon roll vilket flygbolag man åker med då.

Jomen andrabolag byter efter 2-3 månader.
Laxen hos SAS har ju hängt med sen Carlzons dagar
 

palmen

Moderator
Jag tycker att det är ytterst beklagligt att SAS nonchalerar catering, IFE och service. SAS har nu en ytterst kompetitiv hård produkt men de väljer trots det att uppdatera sin IFE en gång om året känns det som - varför? Jag tycker personligen det finns en problematik med att det är rökt lax till förrätt året runt i business class hos SAS. Jag flög mycket hos LH/LX innan och jag har aldrig känt att det varit för lika menyer när man flyger några veckor emellan. Det måste väl gå att byta ut catering varje månad i allafall - jag ser mig själv inte som den mest frekventa SAS-resenären men trots det har jag redan tröttnat på maten som serveras i longhaul C. Jag kan inte ens föreställa mig hur Pandions som flyger mycket long haul känner. Angående service så har SAS fortsatt ett genomrotat problem med sin personal och det leder till att service-nivån är inkonsekvent. Det kan röra sig om allt ifrån skiljaktiga meningar i vad som ingår i SAS Plus eller vilka perks som EBD ska ha, till att man inte ska ryta på sina kunder när de ställer en enkel fråga.

Det känns som att retraining ligger på sin plats hos SAS och om något bör det gå att få till serviceproblemet till en relativt låg kostnad. Även Lucky klagar på servicen i sin review, se här: Review: SAS Business Class A330 Los Angeles To Stockholm - One Mile at a Time
Och här kan du läsa vad The Points Guy tycker om sas Business över Atlanten.
Review: SAS (A330) Lie-Flat Business Class from EWR to Oslo

Halvdålig crew har jag råkat ut för några gånger men oftast har det varit riktigt bra. Har kört 2 vändor med swiss nu senaste veckan och sas utklassar dom på alla punkter enligt mig förutom på viner kanske samt en sjukt bra köttbit tidigare i veckan som var det bästa i köttväg jag ätit ombord alla kategorier. Idag var dock samma sorts köttbit totalt sönderstekt istället.
 

Agö

Medlem
Enig.
Jag är dock en sådan där ytterst tråkig person när det kommer till min mat att jag inte alls vill bli överraskad med något speciellt på en flygning eftersom jag sällan köper den för just upplevelsens skull (undantaget blir First). Jag vill ha god hederlig vällagad mat. Bespara mig försök till spännande, minimal fancy mat. Det är min viktiga middag som ligger i händerna.

Just här är vi ju väldigt olika allihop, och det är ju det som gör det så svårt. Överlag tycker jag nog att flygbolagen lyckas med det viktigaste. Göra de flesta mätta och belåtna givet rätt begränsade ramar.

Edit: Misstänker att jag och @Agö exempelvis är lite olika i det här avseendet—när det gäller just prova ny mat.
Det riktigt svåra är ju att få maten att smaka något utan att fördärvas uppe i luften och till följd av nedkylning och uppvärmning. Därför sympatiserar jag med enkel mat ombord - min erfarenhet är att många försöker sig på alltför komplicerade grejer. Men även enkel mat kan ju varieras i det oändliga utifrån råvarorna.

På SAS fick jag en gång pilgrimsmusslor som var sega och kalla, det var riktigt obehagligt. Köttbitar är ett annat exempel, i nio fall av tio fördärvade. Men det är ju inte särskilt förvånande - sådan mat är ju till för att ätas omedelbart efter tillagning. Jag ger inte mycket för maten ens i First den handfull gånger jag flugit i denna klass, givetvis med undantag för caviar och ost. SAS borde även variera sitt efterrättsutbud och ostarna, vi hade ju en längre diskussion om det tidigare i år.

Förslag på skandinavisk mat och dryck att servera ombord på SAS | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

NotRyan

Medlem
Det riktigt svåra är ju att få maten att smaka något utan att fördärvas uppe i luften och till följd av nedkylning och uppvärmning. Därför sympatiserar jag med enkel mat ombord - min erfarenhet är att många försöker sig på alltför komplicerade grejer. Men även enkel mat kan ju varieras i det oändliga utifrån råvarorna.

På SAS fick jag en gång pilgrimsmusslor som var sega och kalla, det var riktigt obehagligt. Köttbitar är ett annat exempel, i nio fall av tio fördärvade. Men det är ju inte särskilt förvånande - sådan mat är ju till för att ätas omedelbart efter tillagning. Jag ger inte mycket för maten ens i First den handfull gånger jag flugit i denna klass, givetvis med undantag för caviar och ost. SAS borde även variera sitt efterrättsutbud och ostarna, vi hade ju en längre diskussion om det tidigare i år.

Förslag på skandinavisk mat och dryck att servera ombord på SAS | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Haha, jag tror att det är svårt att få en sådan finsmakare som du nöjd, och allra helst i luften med dess begränsade möjligheter, men icke desto mindre skall man ju försöka och det kan ju vara ett lagom mål i sig :)
 
Toppen