Senaste nytt

Variation av mat ombord på SAS longhaul

Canadien

Medlem
I måndags från EWR var de rökta laxskivorna ändrade till tartar, d v s hackad/mald rökt lax och formad till en liten bakelse. Alltid något!
 
Tycker det är en intressant diskussion att ha (och om inte annat kan den bli utbruten) för det har ju stor betydelse för oss som reser mycket också, varesig det är korta eller långa sträckor, mer ofta eller mer sällan. (Och det är kul att förstå i vardagen med och lära sig någonting nytt...)

Personligen tror jag att det har att göra med att ingen mat i Business på flygbolag är så speciellt spännande att man känner: Precis det här vill jag så gärna ha igen för det var så gott. Det är klart det händer, men antagligen i väldigt liten utsträckning. Det mesta jag ätit ombord känner jag nog: "Har inget emot att bli serverad detta igen, men provar nog även gärna något nytt".

Det är något med "exakt samma" som är lite tråkigt och inte motsvarar förväntningen på upplevelsen, som i de flesta fall inte är lika med vardagen.

På långsträckor i Eco och Biz vet i princip vi alla här att valet kommer bli: Kött, kyckling eller pasta, redan från början. Med enstaka variationer i tillagandet. Det är ofta lika nog, så misstänker att exakt samma blir "ännu värre" där.

Tror likt innan att sannolikheten med "åh, favorit i repris" ökar om du åker riktigt mycket, och efter 5 variationer får tillbaka den där goda rätten. Det krävs en variation för att "favoriten i repris" skall bli just favorit i repris.

Personligen har jag nått en punkt med tillräckligt mycket resande i Business att jag inte riktigt bryr mig så länge maten är god, dvs, skulle nog uppskatta en favorit i repris. Det är inte längre en "upplevelse" utan en del av vardagen. Hur hemskt det än kan låta...

Spekulerar jag...


Kan inte mer än hålla med Erik, själv så unviker jag till varje pris att äta ombord på alla flygbolag, maten är rent utsagt väldigt dålig. Självklart finns det ett och annat undantag när man är helt utsvulten, men annars försöker jag alltid äta på en restaurant på flygplatsen innan man åker, varför skall man sätta sig att äta något man aldrig annars skulle tänka sig att betala för bara för att det ingår i biljett priset.

Detsamma gäller för alla lounger, med vissa undantag, när jag reser så använder jag loungen 1 gång av 10, resten sätter man sig på en trevlig restaurant (Arlanada fick ett jätte lyft med Pontus, innan fick man ta något på utsidan av Security), äter något gått beställer lite trevligt vin.

Själv tycker jag man skulle sänka priset på alla business biljetter och så fick man köpa mat ombord, så man kan få vad man vill ha samt en förväntning om Price/Value
 

Rebel

Medlem
Kan inte mer än hålla med Erik, själv så unviker jag till varje pris att äta ombord på alla flygbolag, maten är rent utsagt väldigt dålig. Självklart finns det ett och annat undantag när man är helt utsvulten, men annars försöker jag alltid äta på en restaurant på flygplatsen innan man åker, varför skall man sätta sig att äta något man aldrig annars skulle tänka sig att betala för bara för att det ingår i biljett priset.

Detsamma gäller för alla lounger, med vissa undantag, när jag reser så använder jag loungen 1 gång av 10, resten sätter man sig på en trevlig restaurant (Arlanada fick ett jätte lyft med Pontus, innan fick man ta något på utsidan av Security), äter något gått beställer lite trevligt vin.

Själv tycker jag man skulle sänka priset på alla business biljetter och så fick man köpa mat ombord, så man kan få vad man vill ha samt en förväntning om Price/Value

Nu tänker du nog lite fel. Om de sänker biljet priset och sent ta betalt för maten, antagligen lika mycket somde har sänkt priser( om de sänker priset:rolleyes:). Varför skulle maten bli bättre??. Det finns ju inte mera pengar för bättre mat.

Maten sak enligt flygbolagen var snabb billig och gärna enkel.
Tänk vilka problem SAS har med smothis och dryck och regler för EBG/EBD. Tänk om de ska behöva ha avancerad mat eller flera val. Kan ju bara gå fel då.
 

Agö

Medlem
Jo så kan set ju säkert vara för rätt många frågan är ju var man ska lägga ribban, hur många procent av resenärerna reser long haul 4 gånger per månad kontra 4 gånger per år.
En försvinnande liten del av samtliga SAS-resenärer förstås. Därmed inte sagt att variation inte förnöjer. Postade tidigare i tråden en bild på en förrätt som serverades redan i maj 2014 och som en bekant fick serverad för en månad sedan. Eller som min polare som fick laxlådan i SAS Plus intra-EU för åttonde gången i rad trots att han inte gör mer än fyra-fem ben per månad.

Det vore en skillnad om SAS hade en paradrätt som alltid fanns. Då hade jag kunnat förstå det.
 
Kreativ ide: ge möjlighet att i förväg på nätet välja och beställa mellan ett större utbud av maträtter som sedan serveras ombord? Austrian och Air Baltic har det på shorthaul.
 
  • Gilla
Reactions: fcx
Toppen