Senaste nytt

Varför vänder baggage vid flygplanet utan att lastas ombord?

RickardG

Medlem
Jag var med om en udda situation igår vid avresa från Italien. Väl ombord ser vi tre av våra fem väskor (med priority taggar) utspridda på tre halvfulla baggagevagnar precis utan för vårt fönster. Ett par anställda står en lång stund och kollar dagens flöde på sina mobiler.
Efter 10-15 minuter sätter de sig i dragbilen och kör iväg mot bakre delen av planet. Min spontana tanke var att nu lastas de ombord (CRJ900) och tänkte inte mer på det.

Väl framme på Arlanda saknas just de tre väskor vi såg från fönstret. Vid anmälan fick vi höra att många väskor aldrig lastats ombord och var kvar på flygplatsen. Till saken hör att vi blev sittandes en timme i planet innan avgång, där kapten (SAS) på väldigt knackig engelska meddelade att vi väntade på "documents from the airport" innan vi kunde åka.

Inga problem, jag är mest nyfiken på vad som kan ha hänt. Någon som har en teori?
 

Berglund

Medlem
Viktbegränsning?

Jag vet inte vad en CRJ900 maskin klarar av men tänker mig att nu under helgen återvänder många efter semestrar och föreställer mig att planen är ganska fulla. Utöver det kanske glada semesterfirare också har med sig en välfylld väska eller två, kanske mer vikt än man hade räknat med. Då kan ett par väskor behöva lastas på nästa plan.
 

fcx

Medlem
Brukar vara viktrelaterat.
Däremot blir man lite förvånad att väskor med Prioritet inte får komma med vilket rimmar lite illa mot vad som utlovas.
Där finns det en enkel förklaring. Priorityväskor ska lastas sist på planet för att kunna lastas av först. Blir då bagageutrymmet fullt innan man får in prioväskorna så kan man antingen ta ut icke-prioväskor för att få in prioväskorna (jobbigt) eller lämna kvar prioväskorna (enkelt).
 

RickardG

Medlem
Hur var beläggningen ombord?
Jag skulle säga att det var fullt, eller nästintill, så det skulle kunna stämma att allt inte fick plats, men det jag såg kördes iväg var i storleksordningen 30-50 stora väskor så det var en hel del som lämnades kvar. Funderar också på varför man inte insåg detta redan i samband med incheckningen och såg till att få med prio-baggage.
Kan det ha blivit något fel så man inte fick klart för sig hur mycket baggage som skulle med och tankade för lite? Tänkte på just det faktum att vi blev stillastående en timme p.g.a. oklar strul med "dokument".
 

taxvalp

Medlem
Viktbegränsning?

Jag vet inte vad en CRJ900 maskin klarar av men tänker mig att nu under helgen återvänder många efter semestrar och föreställer mig att planen är ganska fulla. Utöver det kanske glada semesterfirare också har med sig en välfylld väska eller två, kanske mer vikt än man hade räknat med. Då kan ett par väskor behöva lastas på nästa plan.

Så är det. Som rapporterats i annan tråd fick jag en väska strandsatt i Göteborg när jag skulle flyga till Arlanda med en fullsstt CRJ900 tidigare i sommar och SAS bagageservice bekräftade hypotesen ovan.

I dag flög jag återigen samma sträcka med samma flygplanstyp. Följde med spänning lastningen från gatens fönster och fick intrycket av att det verkade fullt och att de fick på min väska sist med lite extra ansträngning. Väskan var först ut på bandet på ARN och med en nyinköpt Airtag i bagaget kunde jag följa dess öden. Dramatik!
 

RickardG

Medlem
Är det här speciellt vanligt med CRJ900? Kan det vara så att olika flygplanstyper har (signifikant) olika kapacitet när det gäller genomsnittlig volym/vikt av bagage per passagerare och CRJ900 sticker ut på ett negativt sätt?
 

Plus

Medlem
Är det här speciellt vanligt med CRJ900? Kan det vara så att olika flygplanstyper har (signifikant) olika kapacitet när det gäller genomsnittlig volym/vikt av bagage per passagerare och CRJ900 sticker ut på ett negativt sätt?

Ja, helt korrekt. Det är stor skillnad mellan olika typer av flygplansmodellers lastkapacitet.
På ATR72 och CRJ bör man inte ta med sig några skrymmande föremål särskilt inte på längden (typ surfbräda), såvida man inte vill vara säker på att det kommer lämnas kvar.

Det är nog snarare mer att Crj har ett begränsat lastutrymme. Flygplanet är ju designat för flyglinjer där man inte har särskilt mycket bagage med sig, varken handbagage eller incheckat. Sen att många bolag inkl. SAS använder flygtypen för annat än vad den var tänkt till, det är en annan sak.
 

ekf

Medlem
För massor med år sedan (innan jag visste vad Eurobonus var), så åkte jag och ett gäng polare på charter-skidresa till Frankrike. Flygningen utfördes av SAS.
Några minuter efter att vi lyft så gjorde kapten ett utrop där han nämnde att ca hälften av skidorna hade lämnats kvar på GOT, men att de skulle skickas med nästa flight via CPH till GVA och köras ut till oss under natten (vilket faktiskt skedde, dock hade våra kommit med ombord). Minns inte vad det var för flygplan, men det var inte en CRJ, kanske en 737?
Jag minns att vi tyckte att det var märkligt, eftersom alla hade förbokat skidfrakten och således borde de ha vetat hur mycket som skulle få plats ombord.. det var ändå en ansenlig mängd skidor som lämnats kvar.
 
Toppen