Senaste nytt

Varför tar det så lång tid att checka in på hotell?

Morgan

Medlem
Bodde i höstas på ett Premier Inn-hotell i London (tänk Scandic). Deras incheckningsprocess var välgenomtänkt och effektiv - man checkade helt enkelt in som man gör vid en automat på flygplatsen och istället för boadingkort spottades nyckelkort ut:

Speedy check-in

speedy-check-in.ImageRef.image2.Single.ImageRef.jpg
 

Jacob

Medlem
De flesta hotell förbereder bokningar med rumsnummer för stamgäster samt för gäster som har specialönskemål. Kan ju vara fruktskålar, extrasängar eller annat som ska på plats eller andra önskemål man försöker tillgodose i förväg. Övriga får sitt rum tilldelat vid incheckningen

Så förstås letande av lediga/städade rum i systemet är en del som tar tid (kan ju dessutom göras med en viss taktik om hotellet är fullbokat) samt förstås en allmän genomgång av bokningen och läsande av eventuella meddelanden/kommentarer. Sen förstås läsande av kreditkortet och skapande av nycklar. Adressuppgifter och personliga uppgifter knappas normalt in efteråt för att inte ta upp tid vid incheckningen.
 

Chrille

Medlem
Att hyra bil är ju löjligt enkelt numera om man är stammis t ex på Hertz. Bara att hoppa in i sin bokade bil och åka. Återlämnar nycklarna i ett brevinkast och får räkningen på mail dagen efter.

Ser fram emot något liknande på hotellen i framtiden, åtminstone om man är stamgäst. Jag tycker egentligen att utcheckningen är omständigast eftersom det oftast uppstår kö på morgonen. Ibland ber jag att få betala redan vid incheckningen, då kan man bara lägga nyckelbrickan på disken och gå på morgonen.
 

Lindberg

Medlem
Allt som oftast tycker jag det går väldigt smidigt att checka in på hotel, i alla fall på de större kedjorna i Europa. Det jag dock kan tycker är fruktansvärt omständigt är då man i förväg har skickat in all tillgänglig informaition rörande allt från skostorlek till favoritfrukostflinga och ändå, vid incheckning, får ett A4:a att fylla i med allt som oftast exakt samma uppgifter inkl mail och en liten kryssruta som man ej för glömma "Jag vill inte att ni skickar erbjudande om söndagmiddag eller valentine-specials från ert lilla halvmögliga landsortshotell"
 

NotRyan

Medlem
Att hyra bil är ju löjligt enkelt numera om man är stammis t ex på Hertz. Bara att hoppa in i sin bokade bil och åka. Återlämnar nycklarna i ett brevinkast och får räkningen på mail dagen efter.

Ser fram emot något liknande på hotellen i framtiden, åtminstone om man är stamgäst. Jag tycker egentligen att utcheckningen är omständigast eftersom det oftast uppstår kö på morgonen. Ibland ber jag att få betala redan vid incheckningen, då kan man bara lägga nyckelbrickan på disken och gå på morgonen.

Just den lösningen finns väl redan bl.a. på Hilton och Radisson, non-stop checkout, easy check-out etc... Du lämnar bara nyckelkortet i en låda och sedan off till nya äventyr :)

Mvh
/NotRyan
 

agehall

Medlem
En sak som stör mig, är när incheckningspersonalen tycker att min profil är ofullständig på något sätt och vill hjälpa till med att göra den komplett. Detta brukar ske genom att otaliga frågor ställs och det kan ta rätt lång tid att få dem att fatta att min profil är precis så som jag vill ha den.
 

Chrille

Medlem
Just den lösningen finns väl redan bl.a. på Hilton och Radisson, non-stop checkout, easy check-out etc... Du lämnar bara nyckelkortet i en låda och sedan off till nya äventyr :)

Mvh
/NotRyan

Ja, det har du rätt i. På vissa hotell sticker dom in räkningen under dörren på avresedagens morgon. Har dock inte stött på det i Europa på samma omfattning som t ex i USA. Men jag kanske bor på fel hotell...
 

ulagun

Medlem
Just den lösningen finns väl redan bl.a. på Hilton och Radisson, non-stop checkout, easy check-out etc... Du lämnar bara nyckelkortet i en låda och sedan off till nya äventyr :)

Mvh
/NotRyan

Supberbt system, CPH Hilton har det och perfekt när man ska iväg om morgonen och det står någon och dividerar om en öl i minibaren eller annat .
En del hotell som Crowne Plaza och Hilton har även incheckning på sitt Executive floor. Brukar vara väldigt behaglig vänlig och snabb service. Ungefär som en fast track.
Slutligen anser jag att det är ofta gästerna som strular. Det ska tas fram kartor, pekas ut platser, krävas uppgraderingar, balkong osv som gästen uppenbarligen inte har beställt/betalt för.
Irriterande!
 
Toppen