Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Johanna

Medlem
Inlägg från [Business] Bangkok-Hongkong t/r med Sri Lankan for1902 DKK | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Jag litar inte på resebyrån som är öppen endast mellan kl. 9 - 18 på vardagar svensk tid. Oavsett hur bra agenter de än har...

Men det gör jag, har tillgång till deras GDS 7 * 24 * 365 plus att de har jour...
Nu jämför du ju äpplen och päron. Dr sa att han inte litade på en byrå som har öppet mellan 9-18 på vardagar och då säger du att det gör du som litar på någon som har öppet 24/7. Det är ju två helt olika situationer.
 

toer00

Medlem
Tja vet inte riktig vad deras öppettider har att göra med litar på.. Den info som finns på min gamla arbetsgivares on-line resebyrå litar jag mindre på än vad jag gör på duktiga reseförsäjare och OBS deta är subjektivt. Jag litar på en riktig byrå mer än på div. internet byråer...
Och jag kan verkligen rekommendera medlemmar hos BC att prova... men som sagt det är subjektivt!

Dock så i slutändan måste någon ställa ut en biljett och då blir det resebyrå on eller off-line eller flygbolag...
 

Johanna

Medlem
Tja vet inte riktig vad deras öppettider har att göra med litar på.. Den info som finns på min gamla arbetsgivares on-line resebyrå litar jag mindre på än vad jag gör på duktiga reseförsäjare och OBS deta är subjektivt. Jag litar på en riktig byrå mer än på div. internet byråer...
Och jag kan verkligen rekommendera medlemmar hos BC att prova... men som sagt det är subjektivt!

Dock så i slutändan måste någon ställa ut en biljett och då blir det resebyrå on eller off-line eller flygbolag...
Jag tror lita i det här fallet har att göra med hur man kan få hjälp om något händer. Om de har begränsade öppettider påverkar det möjligheten att få hjälp när något händer utanför dessa tider.
 

toer00

Medlem
men internet byråerna är väl inte känd för att vara lätt kontaktade utifall något händer...
Då återstår bara flygbolaget (en), hotellet etc.
 
Tja vet inte riktig vad deras öppettider har att göra med litar på.. Den info som finns på min gamla arbetsgivares on-line resebyrå litar jag mindre på än vad jag gör på duktiga reseförsäjare och OBS deta är subjektivt. Jag litar på en riktig byrå mer än på div. internet byråer...
Och jag kan verkligen rekommendera medlemmar hos BC att prova... men som sagt det är subjektivt!

Dock så i slutändan måste någon ställa ut en biljett och då blir det resebyrå on eller off-line eller flygbolag...
Man bokar direkt med flygbolaget som man ska flyga med och ingen annan för att när nått skiter sig så vill man ha så få kockar inblandade i soppan som möjligt, oavsätt hur bra en resebyrå är eller inte är. Punkt.
 

RickardG

Medlem
Man bokar direkt med flygbolaget som man ska flyga med och ingen annan för att när nått skiter sig så vill man ha så få kockar inblandade i soppan som möjligt, oavsätt hur bra en resebyrå är eller inte är. Punkt.
Men inte till vilket pris som helst. Vid senaste Qatar-kampanjen bokade inbitna BC-medlemmar så det stod härliga till, på just resebyrå. När plånboken får tala glömmer man lätt...
 

Morgan

Medlem
Jag litar på en riktig byrå mer än på div. internet byråer...
Och jag kan verkligen rekommendera medlemmar hos BC att prova... men som sagt det är subjektivt!

Tipsa gärna om bra resebyrå/bra person. Vi är många här som gladeligen skulle anlita någon som var kompetent nog att sätta samman komplexa resor hittade via ita matrix och sedan vara behjälpliga 24/7 de få gånger det blir allvarligare strul!
 

palmen

Moderator
Men inte till vilket pris som helst. Vid senaste Qatar-kampanjen bokade inbitna BC-medlemmar så det stod härliga till, på just resebyrå. När plånboken får tala glömmer man lätt...
Tror att väldigt många på detta forum valde att ta en kalkylerad risk i detta fall med att boka via resebyrå. Kan man spara omkring 30% på en flygbiljett som kostar en bit över 10.000 kronor så är nog många villiga att riskera de eventuella problem som kan uppstå för att besparingen är så pass stor. Hade det varit en besparing på 3% hade betydligt färre nyttjat resebyråer skulle jag gissa på.
Jag bokar själv via resebyråer ibland för att priset kan vara en tredjedel jämfört med att boka direkt med flygbolaget (och ibland går det inte ens få ihop resan). Jag har två bokningar till London via Athen som kostade ca 500 kronor styck och kunde uppgraderas till Business med vouchers, gick enbart att boka via onlineresebyrå i och med att valet inte kommer upp på Aegeans hemsida.
 
Toppen