Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

KEK

Medlem
Jag åka regelbunden till Asien och USA.

En kollega gör mycket Asien och då flyger han Qatar och oftast business. Qatar har extrem bra priser på Business, rätt så regelbunden så med framförhållning kan man få det för 12.000 - 20.000 SEK. Gör man det ett par gånger kan man hinner sapphire rätt enkelt, men även emerald. Med Emerald har man tillgång till first class lounge och sånt.
Så då få man verkligen det lilla extra...
(jag har faktisk inte provat själv än ...)

Men ser framemot få mer insikt på vad andra tycker om Diamond :)
 

Thornado

Medlem
Som sagts tidigare, ofta inte jättemycket extra recognition, men det är inget jag har något direkt behov av heller. Händer nu och då, och då är det trevligt, men skulle nog mest tycka att det var lite jobbigt om det skulle småpratas vid varenda shorthaul man flyger.
Har en kollega som just nu är på flyget hem från Beijing och han rapporterade att crew mer eller mindre tvingade på honom chips och nötter gratis som EBD (i Go, trots att det egentligen bara är dryck som är gratis).

I övrigt så är saker som "ge bort EBG", oändlig livstid på poängen, förtur på events, soft landing, och framförallt Diamantsupporten väldigt trevliga.

(för övrigt så borde nog den här tråden borde ligga i Eurobonus-forumet och eventuellt slås ihop med någon av de andra Diamondtrådarna som finns...)
 

nota bene

Medlem
Alltså nu flyger jag tillräckligt för att det typ är omöjligt att undvika Diamond (230k baspoäng förra året och status i flera allianser), men skulle inte kämpa ihjäl mig för det. Dock är CU trevliga speciellt när man bokat i Plus under kampanj. Får väl en på ca 25% av legs longhaul.

Gratis dryck i Go är bra speciellt på shorthaul- iofs bra på longhaul med men åker sällan Go där. (CA 2 t/r per år och då CU eller poänguppgradering ganska ofta).

Diamond supporten är bra och events är trevliga även om det ofta är tillgängligt för Guld också.

Jag skulle väl orka slänga in en extra longhaul på kampanj i Go eller Plus för att få de 10-15k poäng som saknades, men mer än det tycker jag inte att det är värt.

Det skulle uppskattas om t.ex. snack kunde ingå - men antar att det skulle vara för generöst och urvattna Plus. Dock bokar jag Plus för flexibiliteten (hatar Plus Saver på shorthaul - idiotiskt påfund).
 

igelkotten

Medlem
Jag flyger ofta med Singapore airlines till Singapore och där får jag aldrig några förmåner med mitt EBD kort ombord.
Gäller för övrigt också med andra bolag inom Star Alliance.

För andra flygbolag tror jag din status blir *G (Star alliance gold). Att du är diamond syns nog inte på några av de andra bolagens system, vilket också är korrekt, då Star Alliance Gold är högsta status inom alliansen.
 

adhoc76

Medlem
Uppgradering (till högre kabinklass) som görs ”som en fin gest” (till den som har hög(sta) status i ett flygbolags frequent flyer-program.
 
Toppen