Senaste nytt

Varför så stora skillnander på nivåerna för guldstatus?

hyper

Medlem
Jag skulle gissa gissa att de olika gränserna för EBG i olika länder inte har någon koppling till rättvisa, utan med att varje marknad" vill uppnå ett visst antal EBG. Hur detta mål för antal EBG sätts har jag dock ingen aning om.
Men med tanke på vissa kampanjer senaste året kan man ana att vissa SAS-marknader har svårt att nå upp till sin kvot.

Precis så här har jag också förstått det.
 

Sakoz

Medlem
Jag tycker kvalificeringskraven är för låga. Särskilt detta med 40 legs, det hoppas jag försvinner. Annars blir det bara ett sätt att få omdvetna medlemmar att tro dom är priviligerade. Ungefär som när First Hotel gjorde om sitt bonusprogram, jag blev först snopen men också glad att jag helt plötsligt blivit guld, trodde att någon matchning skett. Men vid närmare granskning var ju Gold VIP Inte ett dugg, dvs lägsta nivån.
 
Jag tycker kvalificeringskraven är för låga. Särskilt detta med 40 legs, det hoppas jag försvinner. Annars blir det bara ett sätt att få omdvetna medlemmar att tro dom är priviligerade. Ungefär som när First Hotel gjorde om sitt bonusprogram, jag blev först snopen men också glad att jag helt plötsligt blivit guld, trodde att någon matchning skett. Men vid närmare granskning var ju Gold VIP Inte ett dugg, dvs lägsta nivån.


jag håller med, som jag skrev i pandion tråden så pratade jag med en flygvärdinna jag känner hon tycker att det idag går inflation på Guld nivån i och med att det är så enkelt att ta sig dit.
Så hon sa då att guld idag är nya silver och Pandion är nya Guld.
 

Ericel

Medlem
Kan nog hålla med om 40 resor men jag håller inte med om att 70000 är för lite. Jag reser en hel del i jobbet, både långa och korta resor. Tyvärr är jag tvingad till billigaste ekonomi och trots försök att flyga enbart med SAS så långt det går är detta inte alltid möjligt - därmed är 40 resor t/r borta och jag får förlita mig på att försöka få ihop poäng istället - vilket inte heller är lätt i low economy. Så i slutändan spenderar jag nog mer på biljetter till SAS än vad en pendlare mmx-arn gör men jag är fortfarande inte EBG.
 

niksal

Medlem
Detta är den oändliga och totalt onödiga diskussionen... De som reser 4 ggr/ år tur-retur IC i C tycker de är värda sitt Guld-medlemskap medan vi som veckopendlar inom Skandinavien i billigaste M skall inte ha det.

Jag tycker tvärtom. Ni som reser konstant C, vad behöver ni Guld-kortet för? Ni får ju redan "allt", dvs Fast Track, Lounge etc. EB är ett FFP, dvs Frequent Flyer Program, dvs frekvent resande skall premieras. Jag ger tummen upp för SAS för att äntligen ha tagit detta i beaktande. Innan var det "Expensive Flyer Program" som gällde. For the record, jag skulle vara klart EBG med det gamla systemet också, men jag tycker detta är betydligt mer rättvist.

Jag kan hålla med om att 40 segment är för lite. Men vad är då "rätt" antal segment? 60? 100? Skall korta segment räknas lika som långa segment? Borde dyrare bokningsklasser ge dubbla segment?

Som jag sagt otroligt många gånger över på FT, om ni skall klaga på något, kom med konkreta förslag också!
 

Senator

Moderator
Niksal

Jag är inte längre EB medlem, jag ändrade till M&M runt 2000. Dock håller jag inte med dig i frågan. I min världen är EB ett lojalitetsprogram. Vi vet alla att för att någon skall kunna betala 900kr t/r till Oslo, så måste andra betala 5000kr t/r. Då är min fråga enkel: är det rättvist att lojaliteten är lika per segment? I min värld nej…

I min värld är SQ rätt ute; PPS Solitare handlar om pengar mao marginal. På många sätt är SAS EBP det också. Här handlar det om revenue och marginal. Så mitt förlag är att detta borde baseras på IATA fare basis, ganska enkelt. Jo mera pengar du spenderar, jo mera poäng får du, och därmed status.
 

gdaily

Medlem
Alla har olika värderingar vad som är värdefullt ur FF-programmet. För mig är det absolut viktigaste att komma in i loungerna, därefter Fast Track genom säkerhetskontrollen, detta värderar jag högre än miles på kontot. Jag är stressad när jag flyger, och loungerna och annan markservice gör att jag får en mycket mer harmonisk resa.

Loungerna är dock inte värda 4100 kr tur/retur Oslo...

Om jag inte kan komma in i loungerna för att jag måste betala en massa pengar för det, så kommer jag vara mycket mindre lojal till ett flygbolag/allians, och skulle då välja billigaste/bästa alternativet varje gång. Vilket mycket sällan är SAS.
 

Dr. Miles

Expert
I min värld är SQ rätt ute; PPS Solitare handlar om pengar mao marginal. På många sätt är SAS EBP det också. Här handlar det om revenue och marginal. Så mitt förlag är att detta borde baseras på IATA fare basis, ganska enkelt. Jo mera pengar du spenderar, jo mera poäng får du, och därmed status.

Då kan de ha samma system som ICA eller Coop medlemskort.
1% per spendering typ. (Egentligen SAS Credits fungerar så.)

Jag antar att de flesta kommer inte tjäna några miles så att det räcker till någon bonusresa...
 
Toppen