Senaste nytt

Varför så stora skillnander på nivåerna för guldstatus?

Ericel

Medlem
En stilla undran varför det krävs 70.000 poäng för guld i Sverige medans 55.000 poäng i Danmark och Finland räcker till guld. I Norge räcker det med 45.000 poäng - någon som vet varför det är så stor skillnad mellan länderna?
 

gdaily

Medlem
Rabatten i Norge motiveras med att norska inrikesflyg inte ger några poäng över huvud taget.

Sedan spekulation: Finland kan man väl misstänka är för att konkurrera mot Finnairs program. Danmark har jag ingen aning, förutom att Danmark är ganska så litet, folk flyger inte inrikes så mycket helt enkelt.
 

Dr. Miles

Expert
I Norge kan man inte få varken status/extra poäng för inrikes resor i Norge, det kan man förstå.
I Danmark är det inte stor inrikes nätverk och avståndet inrikes resor är mycket korta, dessutom har de mindre avstånd till de flesta Europeiska destinationer från Köpenhamn.

Medans i Finland kan man få status/extra poäng inrikes resor(Blue1 flighter) och har längre avstånd till Europa, därför förstår jag inte varför det ska vara lägre kvalificeringströskel än i Sverige.
 

niksal

Medlem
Längre avstånd från Finland än Sverige, visserligen, men samma poäng-intjäning t.ex. ARN-LHR som HEL-LHR (om man inte förstås flyger HEL-ARN-LHR). Det förklarar förstås inte lägre nivån.

Så kan man ju bara konstatera att ruttnätverket från Finland inte är närapå lika bra som från Sverige. Lägre tröskel kan få oss att flyga t.ex. via ARN eller CPH än ta direkta AY flygen ut till Europa.

Håller med om att 70k för svenskar är mycket. Som tur gäller 40 segment även för svenskar.
 

EBGGOT

Medlem
Jag köper inte detta resonemang som finns mellan SWE, DEN, NOR i EB.

Först och främst TROR jag generellt att det som reser mycket inrikes inte ens i närheten av guld -gränserna i något Skandinavisk land men klarar sig med genom 40 st flygningar under sin period. Räkna på det själva;

Inrikes Sverige: (EBG 70,000p)
För billigaste biljetten är intjäning 150p, dvs 466 flygningar, näst billigaste biljetten 600p, dvs 116 flygningar - finns säkert några få enstaka extrema undantag som reser mycket i ”fake C”

Norge:
Ok, att man inte tjänar inrikes poäng i Norge men skillnaden till Sverige är 25,000 poäng och jag tror att det norrmän som skulle intjänat ca 25,000 poäng inrikes skulle klara av EBG genom 40 st enkel resor. (om vi utgår från att det reser/tjänar 45,000 poäng utrikes utöver det)
Med detta resonemang skulle snitt EBG medlem i Sverige intjäna 25,000 poäng på inrikes flygningar (25,000/70,000= 35,7%, Skillnad/SWE EBG nivå) Jag vet inte vad andra EBG har men mina senaste år har jag haft mellan 2-4,000 poäng inrikes, finns ju bara ”one class” så man reser ju sällan med dyra biljetter, service är ju samma och det är billigare att köpa 3 avgångar för 450 kr än att ta en C-biljett för ca 2200kr fall man vill vara flexibel.

Danmark:
Var det gäller Danmark så är ju ”försvaret” till Nivån att det inte kan resa inrikes. 15,000 poäng skillnad tycker jag är alldeles för stort. Jag tycker att en rimlig nivå borde vara den % som i snitt EBG Sverige medlemmen reser inrikes. Borde vara barnsligt lätt för EB att räkna ut.
Så med andra ord om snitt EBG medlemmen i Sverige reser för 80,000 totalt och 8,000 (10%) av dessa poängen är intjänat inrikes skall med andra ord gränsen i Danmark vara 63,000 poäng för EBG.
EB låser denna gräns under 3-4 år och där efter ha en ny gräns som är baserad på samma uträkning fall reseklimatet har ändrat sig.

Är inte det mer fair?

Systemet idag är fel vilket gör att vi har för många EBG´s framför allt i Danmark och Norge. (kanske till och med i Sverige)
Detta innebär att vi har ett program som inte är generöst på samma sätt som andra likande program t.ex. MM Senator.

Rent konkret, färre fördelar för oss EBG så som inga upgrade vouchers, sämre bemötande, betala för bob etc.
Let´s face it = att vara EBG idag är inget speciellt alls

Jag tycker att man skall höja gränsen till 85,000 poäng för alla länder i Skandinavien och även höja till 50 st resor per period för EBG.

Sen skulle jag vilja ha en uttalad gräns för EBP som skall vara riktigt hög men den skall vara officiell. Jag tror många ”super EBG” skulle ta alla resor med SAS även fast det kanske var dyrare eller innebär mellanlandning fall det visste att det skulle nå EBP. Jag hade i alla fall gjort det!
Sen kan man ju alltid diskutera fall EBP behandlas på rätt sätt i dagsläget, men tanke på vad man har läst från Roger J så bör man kunna kräva mer av en super status.
Så som obligatorisk upgrade till Y och C vid tillgänglighet när man reser i M. Detta borde vara helt ofarligt för sas för det få gånger som en EBP reser i M klass borde vara ganska lätt räknande ….

Over and out!
//EBG GOT….
 

FT99

Medlem
Hur funkar det med c/o-adress om man har ett co-branded EB-kort? Kan man t.ex ha svenskt AmEx kort och norsk c/o adress, eller måste man då även ha norskt AmEx kort? Ändrar man adress hos AmEx eller hos EB?
 

agehall

Medlem
Co-branded kort skickas till din fakturaadress, inte till den du har reggat hos EB.

Dvs EB-adressen och fakturaadresserna har inget med varandra att göra och måste ändras separat.
 
Last edited:

Roger J

Medlem
Jag skulle gissa gissa att de olika gränserna för EBG i olika länder inte har någon koppling till rättvisa, utan med att varje marknad" vill uppnå ett visst antal EBG. Hur detta mål för antal EBG sätts har jag dock ingen aning om.
Men med tanke på vissa kampanjer senaste året kan man ana att vissa SAS-marknader har svårt att nå upp till sin kvot.
 
Toppen