Senaste nytt

Varför så mycket dyrare att flyga till Asien än USA i Första Klass med Lufthansa/Swiss?

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Jakob K

Medlem
Suck. Jag lider av det där jag med. Reser ofta till HongKong/Kina håller på att sura ihop rejält på priserna till Asien med LH Group. Att man kan flyga samma sträcka i F med EK för under 30k är smått irriterande.

Till USA däremot är det inga problem för ca 30k.
 

oshkosh2009

Ny medlem
Varför inte prova Air China i Z istället?

Brukar oftast välja deras Arlanda - Beijing flight för olika asiatiska destinationer.

Perfekt tidtabell för en god natts sömn på utresan, 19:20 - 09:40

Ny fräsh Airbus 330 med rymliga flat bed business stolar utan hoptryckta fötter.

Fri 'riktig' champange och (oftast) helt ok mat.

Fri VIP pick up vid gaten i BJ av en skyltutrustad engelsktalande Air China representant som guidar dig till den internationella transfer hallen eller förbi immigration köerna till den nationella transfer hallen. (Brukar låta en kinestalande kollega beställa detta direkt hos A.C's kundtjänst i Beijing. Tror dock man kan göra det hos EU kundtjänsten, har inte provat ännu)

Om slutdestinationen är Beijing eller om du har en stop over blir du direkt efter tullen guidad till deras VIP avdelning i 'källaren' där en ny och fräsh Merca E-klass 'Long' med tillhörande privatchaufför som (till skillnad från taxi chaufförerna i Beijing) tar dig till hotellet på ett "förhållandevis" lugnt och säkert sätt.
Sist låg det även en exklusiv säljmapp i läder brandad med Air China och Mercedes Benz som en give away i bilen.

Man kan nyttja den fria VIP transfern i HK, Shanghai samt flera andra destinationer. Fotade av en broschyr vid min senaste resa.
image.jpg
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg


Bokar man med 1v varsel är det mycket sällan man betalar mer än ca 20tkr för en Z biljett till Beijing och pristillägget för att studsa vidare till HK, SH, BKK eller någon annan asiatisk destination är sällan mer än 2-3tkr.

Betalade 24tkr för ARN - PEK - 1 dag stop over - BKK - PEK - 7 dgr stop over - ARN inkl fri VIP transfer till hotellet i Beijing Centrum vid bägge stop over tillfällena.

Vill bara förtydliga att jag inte jobbar på Air China och har heller inte någon granne eller släkting som gör det utan är helt enkelt bara en nöjd kund
 
Last edited:
D

Deleted member 4971

Guest
Varför inte prova Air China i Z istället?

Det blir en helt annan diskussion om man tar in Business, finns ju hur många alternativ som helst och PEK går att hitta från 11K med ex Aeroflot, eller 14-15k med Swiss osv osv.... Och där är det inte sådan skillnad USA/Asien som i första klass.
 
Mener du at Air China Business skulle være et alternativ til Lufthansa / Swiss First Class!?

Har du et billede af kabinen? Jeg har fløjet med både Air Chinas B777, A330 og A340 i hhv. C, C og F, og det gør jeg aldrig igen!!
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Till USA däremot är det inga problem för ca 30k.
Det är värt att notera när och vart i Nordamerika man flyger när du jämför priser.

Till: New York: 57.156 SEK exkl. skatter
Från: New York: 4.158 USD (ca 35.300 SEK) exkl. skatter

Till: Los Angeles: 61.276 SEK exkl. skatter
Los Angeles: 6.006 USD (ca 51.000 SEK) exkl. skatter​

Priser till Boston skulle jag likställa med priser till Dubai med tanke på flygavståndet.
[First class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, Star Alliance JV, från 29.800 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor


När det gäller resor mellan Europa-Asien är betydligt dyrare att flyga åt andra hållet

Till Beijing: 35.745 SEK exkl. skatter
Från Beijing: 66.160 CNY (ca 90.500 SEK) exkl. skatter

Till Bangkok: 37.500 SEK exkl. skatter
Från Bangkok: 158.500 THB (ca 41.400 SEK) exkl. skatter

Tilll Shanghai: 37.635 SEK exkl. skatter
Från Shanghai: 59.160 CNY (ca 81.000 SEK) exkl. skatter

Till Singapore: 47.000 SEK exkl. skatter
Från Singapore: 10.015 SGD(ca 62.300 SEK) exkl. skatter

Till Hong Kong: 51.900 SEK exkl. skatter
Från Hong Kong: 60.000 HKD (ca 65.700 SEK) exkl. skatter

Till Tokyo: 52.900 SEK exkl. skatter
Från Tokyo: 1.200.000 JPY (ca 85.300 SEK) exkl. skatter​

[First class] Stockholm-Världen T/R, SWISS från 28.200 SEK inkl. skatter | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor


Sökningskriterier av priserna ovan är:
  • Avresa i mitten av juli 2015
  • Vara borta 10 dagar
 

Jakob K

Medlem
Haha, Air China har jag provat i just Z. Lika kaotiskt ombord som resten av Kina. Bäst var när "French red wine" tog slut (dom hade 1 flaska ombord) och flygvärdinnan snäste: "French red wine finish, you drink great wall red wine!"
 
Toppen