Senaste nytt

Varför så dyr Business (Finnair) på kortare resor?

Senator

Moderator
Kommer man in i den fina loungen i Helsingfors med en intra-Europa businesssclassbiljett?

Du tänker på den som ligger i None-Schengen delen? Ja, men den bästa delen kräver väl Emerald Status inom OneWorld om jag minns rätt? Det har väl hänt att Finnair har skickat resenärer till Schengen-loungen med motivering att deras flight avgår därifrån.
 

Homer

Medlem
Flög Göteborg Kuopio häromveckan och där var det också svindyrt med business. Jag och min medresenär blev seatade i business, även om boardingkortet sade economy. Flyget var fullt så jag antar att de fyllde på där de kunde. Men servering etc var exakt identiskt (blåbärsdricka :p). Ingen gardin att tala om heller. Så frågan är om USP:en är, som @Homer säger, att man köper business för fullflex (plus då ev fast track och lounge)?

Nog har Finnair riktig Business Class med champagne och servering på porslin etc.
men på den där rutten står det "Trafikeras av Norra" Nordic Regional Airlines – Wikipedia


Test: Finnair Business Class Helsingfors-Paris - med besök i Finnairs nyrenoverade Schengenlounge - BusinessClass.se
Test: Finnair business class Helsingfors-London - Med Iittalaglas och hjortronlikör - BusinessClass.se
Test: Finnair Business Class Stockholm-Helsingfors - Kort hopp över Östersjön - BusinessClass.se
 

niksal

Medlem
Jag flyger själv ibland business inom Europa med Finnair, men det är alltid uppgraderade biljetter. Jag skulle aldrig betala de summor Finnair vill ha. För mig är det bra att Finnair inte säljer halvgratis business. Dels är produkten bra, dels känner jag det som en bra förmån att det nästan på varje flyg finns tillgängliga säten för uppgradering för poäng eller voucher. 10k Finnair-poäng för en 4-5h flygning är ett bra pris. Finnair erbjuder också uppgradering för pengar, men de ger inte fler poäng och prissättningen är på många rutter absurd (Berlin verkar vara ett konstigt undantag).
 

Dr. Miles

Expert
Med tanke på Finnairs affärsmodell, skulle jag tro att det finns gott om resenärer i Business class på Europaflygningar som har anslutning till/från Finnairs long haul linjer.
 

Homer

Medlem
Rutter som Malaga passar väl inte i på varken anslutningsflyg eller affärsresenärer,
ändå kostar den stadigt runt 8kkr
 

RobHK

Medlem
Med tanke på Finnairs affärsmodell, skulle jag tro att det finns gott om resenärer i Business class på Europaflygningar som har anslutning till/från Finnairs long haul linjer.

Kan inte detta vara förklaringen? Man har så mycket business säten på sina longhaul, så man vill inte riskera att den connection som i princip de flesta behöver ta för att resa vidare är fullbokad. Alltså prissätter man de kortare flighterna helt galet högt, så att det alltid finns bra connections-tider kvar för de som vill boka en longhaul business resa..
 

Homer

Medlem
Kan inte detta vara förklaringen? Man har så mycket business säten på sina longhaul, så man vill inte riskera att den connection som i princip de flesta behöver ta för att resa vidare är fullbokad. Alltså prissätter man de kortare flighterna helt galet högt, så att det alltid finns bra connections-tider kvar för de som vill boka en longhaul business resa..


Nja, låter inte speciellt troligt eftersom det bara är att flytta skynket...

BA däremot som numera har olika säten i eko och bizz borde i så fall vara oroliga att bizz säljs slut,
snarare tvärtom eftersom de sänkt priserna och har tom börjat sälja billiga enkelbiljetter

KLM är också svindyra, AF inte lika dyrt. Varför?

Min gissning är att nuvarande management inte bryr sig/ser ingen marknad kanske kunderna är aktörer med stora rabatter.
jmfr. SAS Business som också var också svindyrt, de försökte väl inte ens såg med Business Saver utan tog bort det helt



"Ett lite mer interaktivt och kundfokuserat Finnair" - Vi möter Allister Paterson, Senior Vice President - BusinessClass.se
Paterson avslöjar även att de överväger att lansera rabatterad business class inom Europa. Han ser definitivt utrymme för att erbjuda billigare businessclassbiljetter med restriktioner, främst för point-to-point-resor.

Sen kom det en annan chef med andra idéer...
 

Homer

Medlem
? Det är väl minst 12-15 rader som har det uppfällbara bordet som förvandlar eko till business.

BA CE är ofta fullt trots många rader, de marknadsför ju produkten stenhårt och med attraktiva priser.
På nya plan är det helt olika säten, slimline från rad 13 A320Neo resp rad 15 A321Neo och bakåt
och bordet det har de tagit bort.


20180418_144621_0ab6933ec19cb0abcead8c8f122ee2524fc66880.jpg


20180418_144655_47414da324ff3b21b20ae315ff1f7058524a54d1.jpg
 
Toppen