Senaste nytt

Varför sänks inte bränsletilläggen?

fly4fun

Medlem
De senaste månaderna har oljepriset rasat kraftigt. Från ett pris som pendlat mellan 90 och 110 USD per fat senaste åren så är vi nu nere på ca 70 USD per fat råolja. Alltså ett fall på ca 30% till priser som rådde för ca 4-5 år sedan. Trots det har jag inte sett ett enda bolag gå ut och sänkt bränsletillägget. Hur länge till kan flygbolagen komma undan med detta?
 

NotRyan

Medlem
De senaste månaderna har oljepriset rasat kraftigt. Från ett pris som pendlat mellan 90 och 110 USD per fat senaste åren så är vi nu nere på ca 70 USD per fat råolja. Alltså ett fall på ca 30% till priser som rådde för ca 4-5 år sedan. Trots det har jag inte sett ett enda bolag gå ut och sänkt bränsletillägget. Hur länge till kan flygbolagen komma undan med detta?

Ja du....

Hur länge tar det efter en räntesänkning innan banken säker utlåningsräntan till dig, och hur lång tid efter en räntehöjning höjer dom utlåningsräntan?

Nä, sanningen är nog att det ligger en hel del hedgeat...
 

agehall

Medlem
Bränsletillägg har inget med bränslepriset att göra. Det är bara en ursäkt som flygbolagen använder. Jag är av åsikten att det i en flygbiljett bara ska få finnas en post per mottagare, dvs det borde inte vara tillåtet för flygbolag att dela upp sina egna priser i flera poster bara för att förvilla kunden.
 

Jonas C

Medlem
Å andra sidan köper väl flygbolagen sitt bränsle i bulk just för att kunna skydda sig för skenande oljepriser? Även om det i detta fall kanske hade en motsatt effekt.
 

Dr. Miles

Expert
Bränsletillägget för resor som börjar från Japan revideras verje 2:a - 4:e månader beroende på flygbolaget.
All kommersiella flygbolag som trafikerar till/från Japan måste ansöka/rapportera prissättningsplan av bränsletillägg till Transportministeriet.

Ett exempel av ANA:s bränsletillägg schema:
Screenshot20141127_5.png


Hos ANA, påverkar oljepriser under oktober-november 2014 bränsletillägget för biljettering februari-mars 2015.
 
Last edited:

Flood

Medlem
Utöver säkrade priser som fördröjer förloppen både upp och ner, så finns det några andra faktorer att väga in också:

-USD har stigit 10-12 % under samma tid. Bränslet handlas i $, men du betalar ditt biljettpris i SEK.
-Det finns en säsongsvariation i oljeprodukterna. Jet Fuel har en viss samvariation med eldningsolja (liksom även diesel har det), då det kommer ur närbesläktade raffinaderifraktioner. Bensin har t.ex. fallit mer än vad diesel har gjort jmf. mot råoljan, pga. att vi är i vintersäsong och efterfrågan på eldningsolja i USA normalt då är hög. Samtidigt är bensinefterfrågan lägre än under sen vår/sommar.
 

Swisser

Medlem
En berättigad fråga.

Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen hos de olika flygbolagen under det kommande året. De kommer nog att hantera situationen med ett lägre oljepris på olika sätt allt från vinstmaximering till aggressivare prissättning.

Det lägre oljepriset borde vara bra för oss och flygbranschen då det lättar ganska mycket på flygbolagens kostnadstryck, eftersom flygbränslet är en av deras största kostnadsposter. Hur mycket av flygbränslekostnadsinbesparingarna som får genomslag i flygbolagens resultaträkningar beror på hur de kommar att anpassa biljettpriserna. Personligen hoppas jag att konkurrensen inom branschen kommer att resultera i lägre biljettpriser för oss resenärer.
 

AABack2ARN

Medlem
Det ska bli mycket intressant att följa utvecklingen hos de olika flygbolagen under det kommande året.

...

Personligen hoppas jag att konkurrensen inom branschen kommer att resultera i lägre biljettpriser för oss resenärer.

Håller med om att det skall bli intressant att följa utvecklingen - dock kan flygbolagen, för mig, få ta ut vilket jäkla pris som helst för bränslet men det skall ingå i biljettpriset och inte vara en separat kostnadspost. Personal är väl den näst högsta kostnaden - när skall den hanteras som en separat kostnadspost???

Personligen tycker jag inte priserna behöver gå ner - under förutsättning att servicen och kvaliten i stället går upp. Just nu är det enbart ett F1-lopp mot avgrunden och det tror jag inte är bra för oss som resenärer på sikt
 
Toppen